Time, identity and memory in the cinema of Christopher Nolan: a philosophical approach to the narrative keys of its staging
Descripción del Articulo
Christopher Nolan's cinema highlights, among other aspects, a staging in which the spaces of representation (sets and natural scenes), cinematographic time (narrative time and time of history) and the identity of the characters are presented to the audience in a synchronic and fragmented style,...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Universidad de Piura |
| Repositorio: | Revista de Comunicación |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/1634 |
| Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/1634 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Christopher Nolan Hegel puesta en escena narrativa cinematográfica filosofía ontología staging cinematographic narrative philosophy ontology |
| id |
REVUDEP_3bfdcb70b70e9e16ca61f359eb9b7b8d |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/1634 |
| network_acronym_str |
REVUDEP |
| network_name_str |
Revista de Comunicación |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Time, identity and memory in the cinema of Christopher Nolan: a philosophical approach to the narrative keys of its stagingEspacio, tiempo e identidad en el cine de Christopher Nolan: una aproximación filosófica a las claves narrativas de su puesta en escenaÁlvarez Gómez, RaúlChristopher NolanHegelpuesta en escenanarrativa cinematográficafilosofíaontologíaChristopher NolanHegelstagingcinematographic narrativephilosophyontologyChristopher Nolan's cinema highlights, among other aspects, a staging in which the spaces of representation (sets and natural scenes), cinematographic time (narrative time and time of history) and the identity of the characters are presented to the audience in a synchronic and fragmented style, like pieces of a puzzle on a table. This article aims to establish a connection between that narrative formula, which breaks the classical chronological and linear structure, and the consolidation after 11S of a philosophy of "love for the fragment" (Rella, 1998: 38), based on the different drifts of the Hegelian idealism, which challenges the belief in an absolute and unitary reason, in particular in the subjects related to the individual and the memory. It is a reflection of a philosophical rather than narrative nature aimed at situating and understanding Nolan's cinema in the thought coordinates of his time. Because his films do not aspire to offer answers to the big questions, but to ask new questions.El cine de Christopher Nolan destaca, entre otros aspectos, por una puesta en escena en la que los espacios de representación (decorados y escenarios naturales), el tiempo cinematográfico (tiempo narrativo y tiempo de la historia) y la identidad de los personajes se presentan al espectador de forma sincrónica y fragmentada, como las piezas de un puzle sobre una mesa. Este artículo pretende establecer una conexión entre esa fórmula narrativa, que rompe la clásica estructura cronológica y lineal, y la consolidación tras el 11S de una filosofía de “amor por el fragmento” (Rella, 1998: 38), basada en las distintas derivas del idealismo hegeliano, que desafía la creencia en una razón absoluta y unitaria, en particular en temas relacionados con el tiempo, el individuo y la memoria. Se trata de una reflexión de carácter filosófico antes que narrativo dirigida a situar y comprender el cine de Nolan en las coordenadas de pensamiento propias de su época. Porque sus películas no aspiran a ofrecer respuestas a las grandes cuestiones, sino a formular nuevas preguntas.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2020-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmltext/htmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/163410.26441/RC19.1-2020-A1Revista de Comunicación; Vol. 19 No. 1 (2020); 7-18Revista de Comunicación; Vol. 19 Núm. 1 (2020); 7-182227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1634/1348https://revistadecomunicacion.com/article/view/1634/1485https://revistadecomunicacion.com/article/view/1634/1512Derechos de autor 2020 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/16342022-08-25T21:42:08Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Time, identity and memory in the cinema of Christopher Nolan: a philosophical approach to the narrative keys of its staging Espacio, tiempo e identidad en el cine de Christopher Nolan: una aproximación filosófica a las claves narrativas de su puesta en escena |
| title |
Time, identity and memory in the cinema of Christopher Nolan: a philosophical approach to the narrative keys of its staging |
| spellingShingle |
Time, identity and memory in the cinema of Christopher Nolan: a philosophical approach to the narrative keys of its staging Álvarez Gómez, Raúl Christopher Nolan Hegel puesta en escena narrativa cinematográfica filosofía ontología Christopher Nolan Hegel staging cinematographic narrative philosophy ontology |
| title_short |
Time, identity and memory in the cinema of Christopher Nolan: a philosophical approach to the narrative keys of its staging |
| title_full |
Time, identity and memory in the cinema of Christopher Nolan: a philosophical approach to the narrative keys of its staging |
| title_fullStr |
Time, identity and memory in the cinema of Christopher Nolan: a philosophical approach to the narrative keys of its staging |
| title_full_unstemmed |
Time, identity and memory in the cinema of Christopher Nolan: a philosophical approach to the narrative keys of its staging |
| title_sort |
Time, identity and memory in the cinema of Christopher Nolan: a philosophical approach to the narrative keys of its staging |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Álvarez Gómez, Raúl |
| author |
Álvarez Gómez, Raúl |
| author_facet |
Álvarez Gómez, Raúl |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Christopher Nolan Hegel puesta en escena narrativa cinematográfica filosofía ontología Christopher Nolan Hegel staging cinematographic narrative philosophy ontology |
| topic |
Christopher Nolan Hegel puesta en escena narrativa cinematográfica filosofía ontología Christopher Nolan Hegel staging cinematographic narrative philosophy ontology |
| description |
Christopher Nolan's cinema highlights, among other aspects, a staging in which the spaces of representation (sets and natural scenes), cinematographic time (narrative time and time of history) and the identity of the characters are presented to the audience in a synchronic and fragmented style, like pieces of a puzzle on a table. This article aims to establish a connection between that narrative formula, which breaks the classical chronological and linear structure, and the consolidation after 11S of a philosophy of "love for the fragment" (Rella, 1998: 38), based on the different drifts of the Hegelian idealism, which challenges the belief in an absolute and unitary reason, in particular in the subjects related to the individual and the memory. It is a reflection of a philosophical rather than narrative nature aimed at situating and understanding Nolan's cinema in the thought coordinates of his time. Because his films do not aspire to offer answers to the big questions, but to ask new questions. |
| publishDate |
2020 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-10 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1634 10.26441/RC19.1-2020-A1 |
| url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1634 |
| identifier_str_mv |
10.26441/RC19.1-2020-A1 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1634/1348 https://revistadecomunicacion.com/article/view/1634/1485 https://revistadecomunicacion.com/article/view/1634/1512 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Revista de Comunicación info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Revista de Comunicación |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 19 No. 1 (2020); 7-18 Revista de Comunicación; Vol. 19 Núm. 1 (2020); 7-18 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
| instname_str |
Universidad de Piura |
| instacron_str |
UDEP |
| institution |
UDEP |
| reponame_str |
Revista de Comunicación |
| collection |
Revista de Comunicación |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1758371852937330688 |
| score |
13.957019 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).