Exploring the theme. The poetic concept of “meaning” as light for the screenwriting process
Descripción del Articulo
This article deals with the concept of “meaning” developed by Juan José García- Noblejas in 1982, which is presented as an enlightening and useful tool for the screenwriting and film reception process. The essay explores the concepts of “theme” (Flinn, 1999:167-168); “dramatic question” (Selbo, 2007...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista de Comunicación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/1246 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/1246 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | poética trama tema guion recepción cinematográfica poetics plot theme screenwriting aesthetic reception |
id |
REVUDEP_3aa225a0d51916739da66761657d91dc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/1246 |
network_acronym_str |
REVUDEP |
network_name_str |
Revista de Comunicación |
repository_id_str |
|
spelling |
Exploring the theme. The poetic concept of “meaning” as light for the screenwriting processExplorando el tema. La noción poética de “sentido” al servicio de la escritura de guionBrenes, Carmen Sofíapoéticatramatemaguionrecepción cinematográficapoeticsplotthemescreenwritingaesthetic receptionThis article deals with the concept of “meaning” developed by Juan José García- Noblejas in 1982, which is presented as an enlightening and useful tool for the screenwriting and film reception process. The essay explores the concepts of “theme” (Flinn, 1999:167-168); “dramatic question” (Selbo, 2007: 201-209); and “meaning” (Russin, 2012: 38-42) as they appear in screenwriting manuals from an academic point of view. Considering the perspectives of narratology, semiotics and Aristotelic Poetics the article relates the concept of “meaning” with the unifying principle of the story and the aspects of the human experience the story shows.Este artículo propone que la noción de “sentido” tal como la plantea Juan José García-Noblejas (1982) es capaz de iluminar la escritura de guion y la recepción cinematográfica. El estudio explora desde el ámbito académico lo que los manuales de guion llaman “tema” (Flinn, 1999: 167-168), “pregunta dramática” (Selbo, 2007: 201-209), o “significado” (Russin, 2012: 38-42) de una historia. A partir de la narratología, la semiótica y la poética aristotélica, se sugiere que la noción de “sentido”, como principio de unidad de la historia, está relacionada con los rasgos de la vida humana a los que una película apunta.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1246Revista de Comunicación; Vol. 15 No. 1 (2016); 166-182Revista de Comunicación; Vol. 15 Núm. 1 (2016); 166-1822227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1246/1069Derechos de autor 2019 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/12462022-05-22T23:01:27Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Exploring the theme. The poetic concept of “meaning” as light for the screenwriting process Explorando el tema. La noción poética de “sentido” al servicio de la escritura de guion |
title |
Exploring the theme. The poetic concept of “meaning” as light for the screenwriting process |
spellingShingle |
Exploring the theme. The poetic concept of “meaning” as light for the screenwriting process Brenes, Carmen Sofía poética trama tema guion recepción cinematográfica poetics plot theme screenwriting aesthetic reception |
title_short |
Exploring the theme. The poetic concept of “meaning” as light for the screenwriting process |
title_full |
Exploring the theme. The poetic concept of “meaning” as light for the screenwriting process |
title_fullStr |
Exploring the theme. The poetic concept of “meaning” as light for the screenwriting process |
title_full_unstemmed |
Exploring the theme. The poetic concept of “meaning” as light for the screenwriting process |
title_sort |
Exploring the theme. The poetic concept of “meaning” as light for the screenwriting process |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Brenes, Carmen Sofía |
author |
Brenes, Carmen Sofía |
author_facet |
Brenes, Carmen Sofía |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
poética trama tema guion recepción cinematográfica poetics plot theme screenwriting aesthetic reception |
topic |
poética trama tema guion recepción cinematográfica poetics plot theme screenwriting aesthetic reception |
description |
This article deals with the concept of “meaning” developed by Juan José García- Noblejas in 1982, which is presented as an enlightening and useful tool for the screenwriting and film reception process. The essay explores the concepts of “theme” (Flinn, 1999:167-168); “dramatic question” (Selbo, 2007: 201-209); and “meaning” (Russin, 2012: 38-42) as they appear in screenwriting manuals from an academic point of view. Considering the perspectives of narratology, semiotics and Aristotelic Poetics the article relates the concept of “meaning” with the unifying principle of the story and the aspects of the human experience the story shows. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-02 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1246 |
url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1246 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1246/1069 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 15 No. 1 (2016); 166-182 Revista de Comunicación; Vol. 15 Núm. 1 (2016); 166-182 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
instname_str |
Universidad de Piura |
instacron_str |
UDEP |
institution |
UDEP |
reponame_str |
Revista de Comunicación |
collection |
Revista de Comunicación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1758371852526288896 |
score |
13.914502 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).