Between activism and mediatization: parties and media’s frames in the Catalan campaign of 2017

Descripción del Articulo

Research on media coverage of electoral campaigns point to an increasing mediatization. This paper seeks to corroborate whether the trend also takes place in exceptional circumstances, such as those surrounding the regional elections in Catalonia in 2017. The analysis compares the frames observed in...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Carratalá, Adolfo, Palau-Sampio, Dolors
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/1286
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/1286
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:comunicación política
información política
framing
mediatización
campaña electoral; movilización
political communication
political information
mediatization
electoral campaign
mobilization
id REVUDEP_31fc020e5a005c8fb53dffde3db1373a
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/1286
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling Between activism and mediatization: parties and media’s frames in the Catalan campaign of 2017Entre el activismo y la mediatización: encuadres de partidos y prensa en la campaña catalana de 2017Carratalá, AdolfoPalau-Sampio, Dolorscomunicación políticainformación políticaframingmediatizacióncampaña electoral; movilizaciónpolitical communicationpolitical informationframingmediatizationelectoral campaignmobilizationResearch on media coverage of electoral campaigns point to an increasing mediatization. This paper seeks to corroborate whether the trend also takes place in exceptional circumstances, such as those surrounding the regional elections in Catalonia in 2017. The analysis compares the frames observed in six newspapers (El País, El Mundo, La Vanguardia, El Periódico de Catalunya, Punt Avui and Ara) with those adopted by the seven political parties represented in the autonomous parliament (JuntsXCat, ERC, PSC, PP, Ciudadanos, En Comú-Podem and CUP). The results indicate that the symbolic frames characteristic of collective action were dominant in the political discourses, although the media logic once again became hegemonic in global terms.Los estudios sobre la cobertura periodística de las campañas electorales apuntan a una creciente mediatización. Este trabajo busca corroborar si la tendencia también se da en circunstancias excepcionales, como las de las elecciones autonómicas de Cataluña en 2017. La investigación compara los encuadres presentados por seis periódicos (El País, El Mundo, La Vanguardia, El Periódico de Catalunya, Punt Avui y Ara) con los adoptados por los siete partidos políticos representados en el parlamento autonómico (JuntsXCat, ERC, PSC, PP, Ciudadanos, En Comú-Podem y CUP). Los resultados indican que los encuadres simbólicos propios de la acción colectiva dominaron en el mensaje de los partidos, aunque la lógica mediática volvió a ser hegemónica en términos globales.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/128610.26441/RC18.2-2019-A4Revista de Comunicación; Vol. 18 No. 2 (2019); 73-91Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 2 (2019); 73-912227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1286/1101https://revistadecomunicacion.com/article/view/1286/1387Derechos de autor 2019 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/12862021-07-13T00:45:33Z
dc.title.none.fl_str_mv Between activism and mediatization: parties and media’s frames in the Catalan campaign of 2017
Entre el activismo y la mediatización: encuadres de partidos y prensa en la campaña catalana de 2017
title Between activism and mediatization: parties and media’s frames in the Catalan campaign of 2017
spellingShingle Between activism and mediatization: parties and media’s frames in the Catalan campaign of 2017
Carratalá, Adolfo
comunicación política
información política
framing
mediatización
campaña electoral; movilización
political communication
political information
framing
mediatization
electoral campaign
mobilization
title_short Between activism and mediatization: parties and media’s frames in the Catalan campaign of 2017
title_full Between activism and mediatization: parties and media’s frames in the Catalan campaign of 2017
title_fullStr Between activism and mediatization: parties and media’s frames in the Catalan campaign of 2017
title_full_unstemmed Between activism and mediatization: parties and media’s frames in the Catalan campaign of 2017
title_sort Between activism and mediatization: parties and media’s frames in the Catalan campaign of 2017
dc.creator.none.fl_str_mv Carratalá, Adolfo
Palau-Sampio, Dolors
author Carratalá, Adolfo
author_facet Carratalá, Adolfo
Palau-Sampio, Dolors
author_role author
author2 Palau-Sampio, Dolors
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv comunicación política
información política
framing
mediatización
campaña electoral; movilización
political communication
political information
framing
mediatization
electoral campaign
mobilization
topic comunicación política
información política
framing
mediatización
campaña electoral; movilización
political communication
political information
framing
mediatization
electoral campaign
mobilization
description Research on media coverage of electoral campaigns point to an increasing mediatization. This paper seeks to corroborate whether the trend also takes place in exceptional circumstances, such as those surrounding the regional elections in Catalonia in 2017. The analysis compares the frames observed in six newspapers (El País, El Mundo, La Vanguardia, El Periódico de Catalunya, Punt Avui and Ara) with those adopted by the seven political parties represented in the autonomous parliament (JuntsXCat, ERC, PSC, PP, Ciudadanos, En Comú-Podem and CUP). The results indicate that the symbolic frames characteristic of collective action were dominant in the political discourses, although the media logic once again became hegemonic in global terms.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-23
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
text
Artículo evaluado por pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1286
10.26441/RC18.2-2019-A4
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/1286
identifier_str_mv 10.26441/RC18.2-2019-A4
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1286/1101
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1286/1387
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 18 No. 2 (2019); 73-91
Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 2 (2019); 73-91
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1758371852544114688
score 13.936249
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).