Between activism and mediatization: parties and media’s frames in the Catalan campaign of 2017
Descripción del Articulo
Research on media coverage of electoral campaigns point to an increasing mediatization. This paper seeks to corroborate whether the trend also takes place in exceptional circumstances, such as those surrounding the regional elections in Catalonia in 2017. The analysis compares the frames observed in...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Universidad de Piura |
| Repositorio: | Revista de Comunicación |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/1286 |
| Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/1286 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | comunicación política información política framing mediatización campaña electoral; movilización political communication political information mediatization electoral campaign mobilization |
| id |
REVUDEP_31fc020e5a005c8fb53dffde3db1373a |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/1286 |
| network_acronym_str |
REVUDEP |
| network_name_str |
Revista de Comunicación |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Between activism and mediatization: parties and media’s frames in the Catalan campaign of 2017Entre el activismo y la mediatización: encuadres de partidos y prensa en la campaña catalana de 2017Carratalá, AdolfoPalau-Sampio, Dolorscomunicación políticainformación políticaframingmediatizacióncampaña electoral; movilizaciónpolitical communicationpolitical informationframingmediatizationelectoral campaignmobilizationResearch on media coverage of electoral campaigns point to an increasing mediatization. This paper seeks to corroborate whether the trend also takes place in exceptional circumstances, such as those surrounding the regional elections in Catalonia in 2017. The analysis compares the frames observed in six newspapers (El País, El Mundo, La Vanguardia, El Periódico de Catalunya, Punt Avui and Ara) with those adopted by the seven political parties represented in the autonomous parliament (JuntsXCat, ERC, PSC, PP, Ciudadanos, En Comú-Podem and CUP). The results indicate that the symbolic frames characteristic of collective action were dominant in the political discourses, although the media logic once again became hegemonic in global terms.Los estudios sobre la cobertura periodística de las campañas electorales apuntan a una creciente mediatización. Este trabajo busca corroborar si la tendencia también se da en circunstancias excepcionales, como las de las elecciones autonómicas de Cataluña en 2017. La investigación compara los encuadres presentados por seis periódicos (El País, El Mundo, La Vanguardia, El Periódico de Catalunya, Punt Avui y Ara) con los adoptados por los siete partidos políticos representados en el parlamento autonómico (JuntsXCat, ERC, PSC, PP, Ciudadanos, En Comú-Podem y CUP). Los resultados indican que los encuadres simbólicos propios de la acción colectiva dominaron en el mensaje de los partidos, aunque la lógica mediática volvió a ser hegemónica en términos globales.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/128610.26441/RC18.2-2019-A4Revista de Comunicación; Vol. 18 No. 2 (2019); 73-91Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 2 (2019); 73-912227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1286/1101https://revistadecomunicacion.com/article/view/1286/1387Derechos de autor 2019 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/12862021-07-13T00:45:33Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Between activism and mediatization: parties and media’s frames in the Catalan campaign of 2017 Entre el activismo y la mediatización: encuadres de partidos y prensa en la campaña catalana de 2017 |
| title |
Between activism and mediatization: parties and media’s frames in the Catalan campaign of 2017 |
| spellingShingle |
Between activism and mediatization: parties and media’s frames in the Catalan campaign of 2017 Carratalá, Adolfo comunicación política información política framing mediatización campaña electoral; movilización political communication political information framing mediatization electoral campaign mobilization |
| title_short |
Between activism and mediatization: parties and media’s frames in the Catalan campaign of 2017 |
| title_full |
Between activism and mediatization: parties and media’s frames in the Catalan campaign of 2017 |
| title_fullStr |
Between activism and mediatization: parties and media’s frames in the Catalan campaign of 2017 |
| title_full_unstemmed |
Between activism and mediatization: parties and media’s frames in the Catalan campaign of 2017 |
| title_sort |
Between activism and mediatization: parties and media’s frames in the Catalan campaign of 2017 |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Carratalá, Adolfo Palau-Sampio, Dolors |
| author |
Carratalá, Adolfo |
| author_facet |
Carratalá, Adolfo Palau-Sampio, Dolors |
| author_role |
author |
| author2 |
Palau-Sampio, Dolors |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
comunicación política información política framing mediatización campaña electoral; movilización political communication political information framing mediatization electoral campaign mobilization |
| topic |
comunicación política información política framing mediatización campaña electoral; movilización political communication political information framing mediatization electoral campaign mobilization |
| description |
Research on media coverage of electoral campaigns point to an increasing mediatization. This paper seeks to corroborate whether the trend also takes place in exceptional circumstances, such as those surrounding the regional elections in Catalonia in 2017. The analysis compares the frames observed in six newspapers (El País, El Mundo, La Vanguardia, El Periódico de Catalunya, Punt Avui and Ara) with those adopted by the seven political parties represented in the autonomous parliament (JuntsXCat, ERC, PSC, PP, Ciudadanos, En Comú-Podem and CUP). The results indicate that the symbolic frames characteristic of collective action were dominant in the political discourses, although the media logic once again became hegemonic in global terms. |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-23 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs text Artículo evaluado por pares texto |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1286 10.26441/RC18.2-2019-A4 |
| url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1286 |
| identifier_str_mv |
10.26441/RC18.2-2019-A4 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1286/1101 https://revistadecomunicacion.com/article/view/1286/1387 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 18 No. 2 (2019); 73-91 Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 2 (2019); 73-91 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
| instname_str |
Universidad de Piura |
| instacron_str |
UDEP |
| institution |
UDEP |
| reponame_str |
Revista de Comunicación |
| collection |
Revista de Comunicación |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1758371852544114688 |
| score |
13.936249 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).