Curation of scientific content in social media of Ibero-American Communication journals

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A study is presented on the use of content curation in the publications made by the scientific Ibero-American journals of Communication in their social networks. The reason for the research is to help better understand the characteristics and forms that content curation can take on by a scientific j...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Artigas, Wileidys, Guallar, Javier
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/2917
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/2917
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:curación de contenidos
redes sociale
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spelling Curation of scientific content in social media of Ibero-American Communication journalsCuración de contenidos científicos en medios sociales de revistas Iberoamericanas de ComunicaciónArtigas, Wileidys Guallar, Javier curación de contenidosredes socialeA study is presented on the use of content curation in the publications made by the scientific Ibero-American journals of Communication in their social networks. The reason for the research is to help better understand the characteristics and forms that content curation can take on by a scientific journal on its social networks. It is a descriptive investigation, which is based on the research techniques of the content analysis of the selected products, combining a quantitative approach of the presence of the items, and a qualitative approach in terms of its analysis and the extraction of data examples of good practice. The results show the degree of presence of Ibero-American Communication journals in social networks, the level of implementation of curation in their publications, their main themes and techniques and a series of examples of good practices that can serve as references for other journals. Among the conclusions are the low presence in social networks of the journals studied, the high presence of curation in their publications about the contents of the last issue published as well as various advertisements as major themes, and the prominence of Commenting and Summarizing as techniques of curation.  Se presenta un estudio sobre el uso de la curación de contenidos en las publicaciones que realizan las revistas científicas de Comunicación de Iberoamérica en sus redes sociales. El motivo de la investigación es ayudar a conocer mejor las características y las formas que puede adquirir la curación de contenidos por parte de una revista científica en sus redes sociales. Se trata de una investigación descriptiva como método de investigación, que se apoya en las técnicas de investigación del análisis de contenido de los productos seleccionados, combinando una aproximación cuantitativa de la presencia de los ítems, y cualitativa en cuanto a su análisis y la extracción de ejemplos de buenas prácticas. Los resultados muestran el grado de presencia de las revistas iberoamericanas de Comunicación en redes sociales, el nivel de implantación de la curación en sus publicaciones, las principales temáticas y técnicas de las mismas y una serie de ejemplos de buenas prácticas que pueden servir de referentes para otras revistas. Entre las conclusiones se encuentran la baja presencia en redes sociales de las revistas estudiadas, la alta presencia de curación en sus publicaciones sobre los contenidos del último número publicado, así como anuncios diversos como temáticas mayoritarias, y el protagonismo de Comentar y de Resumir como técnicas de curación.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2022-09-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/291710.26441/RC21.2-2022-A1Revista de Comunicación; Vol. 21 No. 2 (2022); 15-32Revista de Comunicación; Vol. 21 Núm. 2 (2022); 15-322227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2917/2486https://revistadecomunicacion.com/article/view/2917/2506Derechos de autor 2022 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/29172023-01-07T19:52:12Z
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