Efficacy of websites as a communication tool for Chilean deputies.

Descripción del Articulo

This article studies the effectiveness of websites of Chilean deputies as a communication tool. Researchers conduct a content analysis of the entire website of parliamentarians at two moments: 2015 and 2018. A first fact is that only half of the deputies have a website, rejecting its potential as a...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Fuente-Alba Cariola, Fernando, Parada Gavilán, Carolina
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/1290
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/1290
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:sitios webs
internet
ciberdemocracia
comunicación digital
websites
cyberdemocracy
digital communication
id REVUDEP_1ba603780ac7c402d36f4c4706cd2959
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/1290
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling Efficacy of websites as a communication tool for Chilean deputies.Eficacia de los sitios webs como herramienta comunicacional de los Diputados chilenos.Fuente-Alba Cariola, FernandoParada Gavilán, Carolinasitios websinternetciberdemocraciacomunicación digitalwebsitesinternetcyberdemocracydigital communicationThis article studies the effectiveness of websites of Chilean deputies as a communication tool. Researchers conduct a content analysis of the entire website of parliamentarians at two moments: 2015 and 2018. A first fact is that only half of the deputies have a website, rejecting its potential as a communication tool for citizens. In addition, none of the 129 websites analyzed, 66 in 2015 and 63 in 2018, is effective in terms of digital communication, underutilizing the informative and dialogical potential of this tool. The article also provides information about the use of Facebook and Twitter by parliamentarians. In the light of the results, the websites of Chilean deputies are used in the old logic of mass communication that includes a sender and a passive public, contradicting the digital democratization that characterizes the communication of the 21st century.Este artículo estudia la eficacia de los sitios webs de Diputados chilenos como herramienta comunicacional. Los investigadores realizan un análisis de contenido a la totalidad de webs de parlamentarios en dos momentos: 2015 y 2018. Un primer dato es que sólo la mitad de los Diputados tiene sitio web, desechando su potencial como herramienta de comunicación con los ciudadanos. Además, ninguna de las 129 webs analizadas, 66 el 2015 y 63 el 2018, es eficaz en términos de comunicación digital, subutilizando el potencial informativo y dialogante de esta herramienta. El artículo también entrega datos en torno al uso de Facebook y Twitter por los parlamentarios. A la luz de los resultados, los webs y plataformas sociales de Diputados chilenos son utilizados en la lógica antigua de la comunicación de masas que contempla un emisor y un público pasivo, contradiciendo la democratización digital que caracterizan la comunicación del siglo XXI.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/129010.26441/RC18.2-2019-A7Revista de Comunicación; Vol. 18 No. 2 (2019); 139-154Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 2 (2019); 139-1542227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1290/1104https://revistadecomunicacion.com/article/view/1290/1390Derechos de autor 2019 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/12902021-07-13T00:45:30Z
dc.title.none.fl_str_mv Efficacy of websites as a communication tool for Chilean deputies.
Eficacia de los sitios webs como herramienta comunicacional de los Diputados chilenos.
title Efficacy of websites as a communication tool for Chilean deputies.
spellingShingle Efficacy of websites as a communication tool for Chilean deputies.
Fuente-Alba Cariola, Fernando
sitios webs
internet
ciberdemocracia
comunicación digital
websites
internet
cyberdemocracy
digital communication
title_short Efficacy of websites as a communication tool for Chilean deputies.
title_full Efficacy of websites as a communication tool for Chilean deputies.
title_fullStr Efficacy of websites as a communication tool for Chilean deputies.
title_full_unstemmed Efficacy of websites as a communication tool for Chilean deputies.
title_sort Efficacy of websites as a communication tool for Chilean deputies.
dc.creator.none.fl_str_mv Fuente-Alba Cariola, Fernando
Parada Gavilán, Carolina
author Fuente-Alba Cariola, Fernando
author_facet Fuente-Alba Cariola, Fernando
Parada Gavilán, Carolina
author_role author
author2 Parada Gavilán, Carolina
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv sitios webs
internet
ciberdemocracia
comunicación digital
websites
internet
cyberdemocracy
digital communication
topic sitios webs
internet
ciberdemocracia
comunicación digital
websites
internet
cyberdemocracy
digital communication
description This article studies the effectiveness of websites of Chilean deputies as a communication tool. Researchers conduct a content analysis of the entire website of parliamentarians at two moments: 2015 and 2018. A first fact is that only half of the deputies have a website, rejecting its potential as a communication tool for citizens. In addition, none of the 129 websites analyzed, 66 in 2015 and 63 in 2018, is effective in terms of digital communication, underutilizing the informative and dialogical potential of this tool. The article also provides information about the use of Facebook and Twitter by parliamentarians. In the light of the results, the websites of Chilean deputies are used in the old logic of mass communication that includes a sender and a passive public, contradicting the digital democratization that characterizes the communication of the 21st century.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-26
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
text
Artículo evaluado por pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1290
10.26441/RC18.2-2019-A7
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/1290
identifier_str_mv 10.26441/RC18.2-2019-A7
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1290/1104
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1290/1390
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 18 No. 2 (2019); 139-154
Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 2 (2019); 139-154
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1758371852550406144
score 13.886743
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).