Optimistic Narratives in South America: The Low Frequency of Negative Messages on Presidential Candidates' Social Media

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Purpose. This article analyzes negative campaigns on social media during presidential elections in seven South American countries. Methodology. Through a content analysis of 15,073 posts on X, Facebook, Instagram, and TikTok, the study investigates the predominant type of message (positive, contrast...

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Detalles Bibliográficos
Autores: Sarasqueta, Gonzalo, Ferrero, Martina, Olmedo, Samantha, Rojas Montiel, Erick Roberto, Salinas Goytia, Juan Reynaldo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/3941
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/3941
Nivel de acceso:acceso abierto
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spelling Optimistic Narratives in South America: The Low Frequency of Negative Messages on Presidential Candidates' Social MediaNarrativas optimistas en Sudamérica: la baja frecuencia de mensajes negativos en las redes sociales de los candidatos presidencialesSarasqueta, GonzaloFerrero, MartinaOlmedo, SamanthaRojas Montiel, Erick RobertoSalinas Goytia, Juan Reynaldoredes socialescandidatoscomunicación políticacampaña negativadebate públicosocial medianegative campaigningcandidatespolitical communicationpublic debatePurpose. This article analyzes negative campaigns on social media during presidential elections in seven South American countries. Methodology. Through a content analysis of 15,073 posts on X, Facebook, Instagram, and TikTok, the study investigates the predominant type of message (positive, contrast, or negative), the social network with the highest concentration of negative content, the dimension of these messages (personal or political), and the influence of the candidate's ideology. Results and Conclusions. The results show that the majority of the messages are positive (80%). X turned out to be the platform with the highest presence of negative messages, although these are mainly focused on the political dimension of the candidates. No significant differences were found in the use of negative campaigns between left-wing and right-wing candidates. Original Contribution. In summary, the findings suggest that, despite the rise of social media, negative campaigns are not dominant in the analyzed region, and when they do occur, they mainly focus on the political aspects of the candidates.Propósito. Este artículo analiza las campañas negativas en redes sociales durante las elecciones presidenciales en siete países de Sudamérica. Metodología. Mediante un análisis de contenido de 15.073 publicaciones en X, Facebook, Instagram y TikTok, el estudio investiga el tipo de mensaje predominante (positivo, contraste o negativo), la red social con mayor concentración de contenidos negativos, la dimensión de dichos mensajes (personal o político) y la influencia de la ideología del candidato. Resultados y conclusiones. Los resultados muestran que la mayoría de los mensajes son positivos (80%). La red X resultó ser la plataforma con mayor presencia de mensajes negativos, aunque estos se enfocan principalmente en la dimensión política de los candidatos. No se hallaron diferencias significativas en el uso de campañas negativas entre candidatos de izquierda y derecha. Aporte original. En síntesis, los hallazgos sugieren que, a pesar del auge de las redes sociales, las campañas negativas no son dominantes en la región analizada, y cuando ocurren, se centran principalmente en aspectos políticos de los candidatos.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2025-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/xmlapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/394110.26441/RC24.2-2025-3941Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 2 (2025); 385-402Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 2 (2025); 385-4022227-14651684-093310.26441/RC24.2-2025reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3941/3079https://revistadecomunicacion.com/article/view/3941/3054Derechos de autor 2025 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/39412025-10-22T17:43:40Z
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description Purpose. This article analyzes negative campaigns on social media during presidential elections in seven South American countries. Methodology. Through a content analysis of 15,073 posts on X, Facebook, Instagram, and TikTok, the study investigates the predominant type of message (positive, contrast, or negative), the social network with the highest concentration of negative content, the dimension of these messages (personal or political), and the influence of the candidate's ideology. Results and Conclusions. The results show that the majority of the messages are positive (80%). X turned out to be the platform with the highest presence of negative messages, although these are mainly focused on the political dimension of the candidates. No significant differences were found in the use of negative campaigns between left-wing and right-wing candidates. Original Contribution. In summary, the findings suggest that, despite the rise of social media, negative campaigns are not dominant in the analyzed region, and when they do occur, they mainly focus on the political aspects of the candidates.
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