Corpus delicti: From Tōkyō monogatari to Tokyo-Ga

Descripción del Articulo

This essay will deal with the main characteristics of Ozu’s oeuvre, mainly with the interesting relationship that he established with the cinematographic camera. It will be analyzed the way in which his oeuvre deals with the important transformation that the Japanese society underwent during the sec...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Duarte, German A.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/992
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/992
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Critical Media Studies
Jean Baudrillard
Wim Wenders
Yasujirō Ozu
Yasujirō Ozus
id REVUDEP_115b9e04b4e617725a556f97214df5c6
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/992
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling Corpus delicti: From Tōkyō monogatari to Tokyo-GaEl cuerpo del delito: de Tōkyō monogatari a Tokyo-GaDuarte, German A.Critical Media StudiesJean BaudrillardWim WendersYasujirō OzuCritical Media StudiesJean BaudrillardWim WendersYasujirō OzusThis essay will deal with the main characteristics of Ozu’s oeuvre, mainly with the interesting relationship that he established with the cinematographic camera. It will be analyzed the way in which his oeuvre deals with the important transformation that the Japanese society underwent during the second half of the last century. In the second part, the essay will deal with Wenders’ documentary film Tokyo-Ga (1983) and his analysis of social transformations in Japan during the Eighties. Following this framework, the effects of video-electronic images on the socio-technological context analyzed by Wenders will be examined. Further, I will inquire into the way in which simulacra began to populate our reality and seemingly replace the real. To conclude, through some reflections on the media condition highlighted by Wenders in Tokyo-Ga, I will also analyze the passage from the video-electronic condition to our current media condition.En este ensayo se analizarán las características de la obra de Ozu, así como la relación que este director estableció con la cámara cinematográfica. Veremos de qué forma su obra atestigua la gran transformación que vivió la sociedad japonesa durante la segunda mitad del siglo pasado. En la segunda parte, se analizará Tokyo-Ga (1983) y el particular interés que Wim Wenders presta a las transformaciones sociales del Japón de la década de 1980. Nos cuestionaremos sobre el efecto que las imágenes video-electrónicas estaban teniendo en el contexto socio-tecnológico analizado por Wenders. De igual manera, se indagará sobre la desaparición de lo real causada por los simulacros que inesperadamente empezaron a poblar la realidad. Por último, se desarrollarán algunas reflexiones sobre la condición mediática analizada por Wenders en Tokyo-Ga y, a través de ellas, se analizará el pasaje de una condición video-electrónica a nuestra condición mediática actual.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2017-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/992Revista de Comunicación; Vol. 16 No. 2 (2017); 177-194Revista de Comunicación; Vol. 16 Núm. 2 (2017); 177-1942227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/992/959Derechos de autor 2017 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/9922019-08-19T17:44:57Z
dc.title.none.fl_str_mv Corpus delicti: From Tōkyō monogatari to Tokyo-Ga
El cuerpo del delito: de Tōkyō monogatari a Tokyo-Ga
title Corpus delicti: From Tōkyō monogatari to Tokyo-Ga
spellingShingle Corpus delicti: From Tōkyō monogatari to Tokyo-Ga
Duarte, German A.
Critical Media Studies
Jean Baudrillard
Wim Wenders
Yasujirō Ozu
Critical Media Studies
Jean Baudrillard
Wim Wenders
Yasujirō Ozus
title_short Corpus delicti: From Tōkyō monogatari to Tokyo-Ga
title_full Corpus delicti: From Tōkyō monogatari to Tokyo-Ga
title_fullStr Corpus delicti: From Tōkyō monogatari to Tokyo-Ga
title_full_unstemmed Corpus delicti: From Tōkyō monogatari to Tokyo-Ga
title_sort Corpus delicti: From Tōkyō monogatari to Tokyo-Ga
dc.creator.none.fl_str_mv Duarte, German A.
author Duarte, German A.
author_facet Duarte, German A.
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Critical Media Studies
Jean Baudrillard
Wim Wenders
Yasujirō Ozu
Critical Media Studies
Jean Baudrillard
Wim Wenders
Yasujirō Ozus
topic Critical Media Studies
Jean Baudrillard
Wim Wenders
Yasujirō Ozu
Critical Media Studies
Jean Baudrillard
Wim Wenders
Yasujirō Ozus
description This essay will deal with the main characteristics of Ozu’s oeuvre, mainly with the interesting relationship that he established with the cinematographic camera. It will be analyzed the way in which his oeuvre deals with the important transformation that the Japanese society underwent during the second half of the last century. In the second part, the essay will deal with Wenders’ documentary film Tokyo-Ga (1983) and his analysis of social transformations in Japan during the Eighties. Following this framework, the effects of video-electronic images on the socio-technological context analyzed by Wenders will be examined. Further, I will inquire into the way in which simulacra began to populate our reality and seemingly replace the real. To conclude, through some reflections on the media condition highlighted by Wenders in Tokyo-Ga, I will also analyze the passage from the video-electronic condition to our current media condition.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-09-20
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/992
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/992
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/992/959
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Revista de Comunicación
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Revista de Comunicación
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 16 No. 2 (2017); 177-194
Revista de Comunicación; Vol. 16 Núm. 2 (2017); 177-194
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1758371852444499968
score 13.871978
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).