Alternative program to improve reading comprehension in schoolchildren peruvian
Descripción del Articulo
This article presents the results of an investigation that tests an alternative program to improve reading comprehension, the direct instruction of reading strategies, the use of different types of texts, and where the teacher cedes control of the process were taken as guidelines reader to student g...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2021 |
| Institución: | Universidad César Vallejo |
| Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/225 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/225 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Comprensión lectora Lectura Estrategias de lectura Instrucción directa Enseñanza Reforzamiento Reading comprehension Reading Reading strategies Direct instruction Teaching Reinforcement |
| id |
REVUCV_f13d5abaebc246b8645321401101ffdc |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/225 |
| network_acronym_str |
REVUCV |
| network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Alternative program to improve reading comprehension in schoolchildren peruvianPrograma alternativo para la mejora de la comprensión lectora en escolares peruanosChong Alvarado, Lis NormaComprensión lectoraLecturaEstrategias de lecturaInstrucción directaEnseñanzaReforzamientoReading comprehensionReadingReading strategiesDirect instructionTeachingReinforcementThis article presents the results of an investigation that tests an alternative program to improve reading comprehension, the direct instruction of reading strategies, the use of different types of texts, and where the teacher cedes control of the process were taken as guidelines reader to student gradually. The research was of an applied type, with a quasi-experimental design, working with 44 second-grade high school students from public educational institutions, to measure the study variable of applying the Demonstrating what we learned-Reading test developed by the UMC. The results show us a significant difference between the control and experimental group, proving its effectiveness in increasing the level of reading comprehension and in the development of their abilities.Este artículo presenta los resultados de una investigación que pone a prueba un Programa alternativo para la mejora la comprensión lectora, se tuvo como lineamientos la instrucción directa de estrategias lectoras, el uso de diversos tipos de textos y donde el maestro va cediendo el control del proceso lector al estudiante de forma gradual. La investigación fue de tipo aplicada, con un diseño cuasiexperimental, se trabajó con 44 estudiantes de segundo grado de secundaria de instituciones educativas públicas; para medir la variable de estudio de aplico la prueba. Demostrando lo que aprendimos lectura elaborada por la UMC. Los resultados nos muestran una diferencia significativa entre los grupos control y experimental, comprobando su eficacia en el incremento del nivel de la comprensión lectora y en el desarrollo de sus capacidades.Universidad Cesar Vallejo2021-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/22510.18050/psiquemag.v10i1.2742PsiqueMag; Vol. 10 No. 1 (2021): January - June; 25-36PsiqueMag; Vol. 10 Núm. 1 (2021): Enero - Junio; 25-362307-0846reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/225/215Derechos de autor 2021 PsiqueMaghttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2252023-08-16T02:55:18Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Alternative program to improve reading comprehension in schoolchildren peruvian Programa alternativo para la mejora de la comprensión lectora en escolares peruanos |
| title |
Alternative program to improve reading comprehension in schoolchildren peruvian |
| spellingShingle |
Alternative program to improve reading comprehension in schoolchildren peruvian Chong Alvarado, Lis Norma Comprensión lectora Lectura Estrategias de lectura Instrucción directa Enseñanza Reforzamiento Reading comprehension Reading Reading strategies Direct instruction Teaching Reinforcement |
| title_short |
Alternative program to improve reading comprehension in schoolchildren peruvian |
| title_full |
Alternative program to improve reading comprehension in schoolchildren peruvian |
| title_fullStr |
Alternative program to improve reading comprehension in schoolchildren peruvian |
| title_full_unstemmed |
Alternative program to improve reading comprehension in schoolchildren peruvian |
| title_sort |
Alternative program to improve reading comprehension in schoolchildren peruvian |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Chong Alvarado, Lis Norma |
| author |
Chong Alvarado, Lis Norma |
| author_facet |
Chong Alvarado, Lis Norma |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Comprensión lectora Lectura Estrategias de lectura Instrucción directa Enseñanza Reforzamiento Reading comprehension Reading Reading strategies Direct instruction Teaching Reinforcement |
| topic |
Comprensión lectora Lectura Estrategias de lectura Instrucción directa Enseñanza Reforzamiento Reading comprehension Reading Reading strategies Direct instruction Teaching Reinforcement |
| description |
This article presents the results of an investigation that tests an alternative program to improve reading comprehension, the direct instruction of reading strategies, the use of different types of texts, and where the teacher cedes control of the process were taken as guidelines reader to student gradually. The research was of an applied type, with a quasi-experimental design, working with 44 second-grade high school students from public educational institutions, to measure the study variable of applying the Demonstrating what we learned-Reading test developed by the UMC. The results show us a significant difference between the control and experimental group, proving its effectiveness in increasing the level of reading comprehension and in the development of their abilities. |
| publishDate |
2021 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/225 10.18050/psiquemag.v10i1.2742 |
| url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/225 |
| identifier_str_mv |
10.18050/psiquemag.v10i1.2742 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/225/215 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
| dc.source.none.fl_str_mv |
PsiqueMag; Vol. 10 No. 1 (2021): January - June; 25-36 PsiqueMag; Vol. 10 Núm. 1 (2021): Enero - Junio; 25-36 2307-0846 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
| instname_str |
Universidad César Vallejo |
| instacron_str |
UCV |
| institution |
UCV |
| reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
| collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846245727348457472 |
| score |
12.789436 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).