Alternative program to improve reading comprehension in schoolchildren peruvian

Descripción del Articulo

This article presents the results of an investigation that tests an alternative program to improve reading comprehension, the direct instruction of reading strategies, the use of different types of texts, and where the teacher cedes control of the process were taken as guidelines reader to student g...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Chong Alvarado, Lis Norma
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revistas - Universidad César Vallejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/225
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/225
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Comprensión lectora
Lectura
Estrategias de lectura
Instrucción directa
Enseñanza
Reforzamiento
Reading comprehension
Reading
Reading strategies
Direct instruction
Teaching
Reinforcement
id REVUCV_f13d5abaebc246b8645321401101ffdc
oai_identifier_str oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/225
network_acronym_str REVUCV
network_name_str Revistas - Universidad César Vallejo
repository_id_str
spelling Alternative program to improve reading comprehension in schoolchildren peruvianPrograma alternativo para la mejora de la comprensión lectora en escolares peruanosChong Alvarado, Lis NormaComprensión lectoraLecturaEstrategias de lecturaInstrucción directaEnseñanzaReforzamientoReading comprehensionReadingReading strategiesDirect instructionTeachingReinforcementThis article presents the results of an investigation that tests an alternative program to improve reading comprehension, the direct instruction of reading strategies, the use of different types of texts, and where the teacher cedes control of the process were taken as guidelines reader to student gradually. The research was of an applied type, with a quasi-experimental design, working with 44 second-grade high school students from public educational institutions, to measure the study variable of applying the Demonstrating what we learned-Reading test developed by the UMC. The results show us a significant difference between the control and experimental group, proving its effectiveness in increasing the level of reading comprehension and in the development of their abilities.Este artículo presenta los resultados de una investigación que pone a prueba un Programa alternativo para la mejora la comprensión lectora, se tuvo como lineamientos la instrucción directa de estrategias lectoras, el uso de diversos tipos de textos y donde el maestro va cediendo el control del proceso lector al estudiante de forma gradual. La investigación fue de tipo aplicada, con un diseño cuasiexperimental, se trabajó con 44 estudiantes de segundo grado de secundaria de instituciones educativas públicas; para medir la variable de estudio de aplico la prueba. Demostrando lo que aprendimos lectura elaborada por la UMC. Los resultados nos muestran una diferencia significativa entre los grupos control y experimental, comprobando su eficacia en el incremento del nivel de la comprensión lectora y en el desarrollo de sus capacidades.Universidad Cesar Vallejo2021-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/22510.18050/psiquemag.v10i1.2742PsiqueMag; Vol. 10 No. 1 (2021): January - June; 25-36PsiqueMag; Vol. 10 Núm. 1 (2021): Enero - Junio; 25-362307-0846reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/225/215Derechos de autor 2021 PsiqueMaghttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2252023-08-16T02:55:18Z
dc.title.none.fl_str_mv Alternative program to improve reading comprehension in schoolchildren peruvian
Programa alternativo para la mejora de la comprensión lectora en escolares peruanos
title Alternative program to improve reading comprehension in schoolchildren peruvian
spellingShingle Alternative program to improve reading comprehension in schoolchildren peruvian
Chong Alvarado, Lis Norma
Comprensión lectora
Lectura
Estrategias de lectura
Instrucción directa
Enseñanza
Reforzamiento
Reading comprehension
Reading
Reading strategies
Direct instruction
Teaching
Reinforcement
title_short Alternative program to improve reading comprehension in schoolchildren peruvian
title_full Alternative program to improve reading comprehension in schoolchildren peruvian
title_fullStr Alternative program to improve reading comprehension in schoolchildren peruvian
title_full_unstemmed Alternative program to improve reading comprehension in schoolchildren peruvian
title_sort Alternative program to improve reading comprehension in schoolchildren peruvian
dc.creator.none.fl_str_mv Chong Alvarado, Lis Norma
author Chong Alvarado, Lis Norma
author_facet Chong Alvarado, Lis Norma
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Comprensión lectora
Lectura
Estrategias de lectura
Instrucción directa
Enseñanza
Reforzamiento
Reading comprehension
Reading
Reading strategies
Direct instruction
Teaching
Reinforcement
topic Comprensión lectora
Lectura
Estrategias de lectura
Instrucción directa
Enseñanza
Reforzamiento
Reading comprehension
Reading
Reading strategies
Direct instruction
Teaching
Reinforcement
description This article presents the results of an investigation that tests an alternative program to improve reading comprehension, the direct instruction of reading strategies, the use of different types of texts, and where the teacher cedes control of the process were taken as guidelines reader to student gradually. The research was of an applied type, with a quasi-experimental design, working with 44 second-grade high school students from public educational institutions, to measure the study variable of applying the Demonstrating what we learned-Reading test developed by the UMC. The results show us a significant difference between the control and experimental group, proving its effectiveness in increasing the level of reading comprehension and in the development of their abilities.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/225
10.18050/psiquemag.v10i1.2742
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/225
identifier_str_mv 10.18050/psiquemag.v10i1.2742
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/225/215
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 PsiqueMag
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 PsiqueMag
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
dc.source.none.fl_str_mv PsiqueMag; Vol. 10 No. 1 (2021): January - June; 25-36
PsiqueMag; Vol. 10 Núm. 1 (2021): Enero - Junio; 25-36
2307-0846
reponame:Revistas - Universidad César Vallejo
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
reponame_str Revistas - Universidad César Vallejo
collection Revistas - Universidad César Vallejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846245727348457472
score 12.789436
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).