Leader woman 21st century and post-conflict

Descripción del Articulo

The armed conflict in Colombia left great lessons and meanings regarding the vulnerability of women and the violations of their Human Rights caused by ignorance and gender inequality in all Latin American countries (Segato, 2016). Being a missing assertive education for the post-conflict women leade...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: ACOSTA VILLARRAGA, Jorge Armando
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revistas - Universidad César Vallejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2010
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/2010
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Mujer
Lideresa
Derechos humanos
Dignidad humana
id REVUCV_d54d9bbfae24c17e47eaba620eeee742
oai_identifier_str oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2010
network_acronym_str REVUCV
network_name_str Revistas - Universidad César Vallejo
repository_id_str
spelling Leader woman 21st century and post-conflictMujer lideresa Siglo XXI y posconflictoACOSTA VILLARRAGA, Jorge ArmandoMujerLideresaDerechos humanosDignidad humanaThe armed conflict in Colombia left great lessons and meanings regarding the vulnerability of women and the violations of their Human Rights caused by ignorance and gender inequality in all Latin American countries (Segato, 2016). Being a missing assertive education for the post-conflict women leaders (High Commissioner for Peace, 2016). The role that women have to acquire and assume within the Transitional Justice processes as historical archetypes allow the categorization of inequalities and favor the Reconciliation processes in Colombia, becoming a light in the advances of the investigations in different parts of the world under the recognition of men and women under freedom and peace (Díaz, 2018). The leading woman works to transform her role and thus reduce inequality (Céspedes, 2014), with all social and cultural media integrated in the performance of many works and actions (Grisales, 2018), which this investigative work has a qualitative approach based on inductive analysis that proposes a view from leadership and the transformation of roles and the way of assuming cultural and social movements from the post-conflict; a social icon in Latin America focused on transforming living conditions and the construction of peace (Lemaitre, 2015), under strength, integrity, courage and desire and change the negative episodes inparticipation against the inequality present in the 21st century ( Indepaz, (SF)).Keywords: Woman, leader, human rights, human dignity. El conflicto armado en Colombia dejó grandes aprendizajes y significados frente a la vulnerabilidad de las mujeres y las violaciones de sus Derechos Humanos causadas por el desconocimiento y la desigualdad de géneros en todos los países de América Latina (Segato, 2016). Siendo un faltante la educación asertiva para las mujeres lideresas del posconflicto (Alto Comisionado para la Paz, 2016). El rol que las mujeres han de adquirir y asumir dentro de los procesos de la Justicia Transicional como arquetípicos históricos permiten categorizar las desigualdades y favorecer los procesos de Reconciliación en Colombia, convirtiéndose en luz en los avances de las investigaciones en diferentes partes del mundo bajo el reconocimiento de hombres y mujeres bajo la libertad y la paz (Díaz, 2018). La mujer lideresa se desempeña para transformar su rol y así lograr disminuir la desigualdad (Céspedes, 2014), con todos los medios sociales y culturales integrados en el desempeño de muchas obras y acciones (Grisales, 2018), lo cual este trabajo investigativo tiene un enfoque cualitativo a partir del análisis inductivo que propone una mirada desde el liderazgo y la transformación de los roles y de la forma de asumir los movimientos culturales ysociales a partir del posconflicto; un icono social en Latinoamérica focalizado en transformar las condiciones de vida y la construcción de paz (Lemaitre, 2015), bajo la fuerza, entereza, coraje y ganas e cambiar los episodios negativos en participación en contra de la desigualdad presente en el siglo XXI (Indepaz, (S.F)).Palabras clave: Mujer, lideresa, derechos humanos, dignidad humana. Universidad Cesar Vallejo2021-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/201010.18050/RevUCVHACER.v10n4a7UCV Hacer; Vol. 10 No. 4 (2021): October - December; 67-77UCV Hacer; Vol. 10 Núm. 4 (2021): Octubre - Diciembre; 67-772414-86952305-8552reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/2010/1757Derechos de autor 2021 UCV Hacerhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/20102022-11-28T21:29:42Z
dc.title.none.fl_str_mv Leader woman 21st century and post-conflict
Mujer lideresa Siglo XXI y posconflicto
title Leader woman 21st century and post-conflict
spellingShingle Leader woman 21st century and post-conflict
ACOSTA VILLARRAGA, Jorge Armando
Mujer
Lideresa
Derechos humanos
Dignidad humana
title_short Leader woman 21st century and post-conflict
title_full Leader woman 21st century and post-conflict
title_fullStr Leader woman 21st century and post-conflict
title_full_unstemmed Leader woman 21st century and post-conflict
title_sort Leader woman 21st century and post-conflict
dc.creator.none.fl_str_mv ACOSTA VILLARRAGA, Jorge Armando
author ACOSTA VILLARRAGA, Jorge Armando
author_facet ACOSTA VILLARRAGA, Jorge Armando
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Mujer
Lideresa
Derechos humanos
Dignidad humana
topic Mujer
Lideresa
Derechos humanos
Dignidad humana
description The armed conflict in Colombia left great lessons and meanings regarding the vulnerability of women and the violations of their Human Rights caused by ignorance and gender inequality in all Latin American countries (Segato, 2016). Being a missing assertive education for the post-conflict women leaders (High Commissioner for Peace, 2016). The role that women have to acquire and assume within the Transitional Justice processes as historical archetypes allow the categorization of inequalities and favor the Reconciliation processes in Colombia, becoming a light in the advances of the investigations in different parts of the world under the recognition of men and women under freedom and peace (Díaz, 2018). The leading woman works to transform her role and thus reduce inequality (Céspedes, 2014), with all social and cultural media integrated in the performance of many works and actions (Grisales, 2018), which this investigative work has a qualitative approach based on inductive analysis that proposes a view from leadership and the transformation of roles and the way of assuming cultural and social movements from the post-conflict; a social icon in Latin America focused on transforming living conditions and the construction of peace (Lemaitre, 2015), under strength, integrity, courage and desire and change the negative episodes inparticipation against the inequality present in the 21st century ( Indepaz, (SF)).Keywords: Woman, leader, human rights, human dignity.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/2010
10.18050/RevUCVHACER.v10n4a7
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/2010
identifier_str_mv 10.18050/RevUCVHACER.v10n4a7
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/2010/1757
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 UCV Hacer
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 UCV Hacer
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
dc.source.none.fl_str_mv UCV Hacer; Vol. 10 No. 4 (2021): October - December; 67-77
UCV Hacer; Vol. 10 Núm. 4 (2021): Octubre - Diciembre; 67-77
2414-8695
2305-8552
reponame:Revistas - Universidad César Vallejo
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
reponame_str Revistas - Universidad César Vallejo
collection Revistas - Universidad César Vallejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1842454309337300992
score 12.873224
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).