Free play in sectors to promote autonomy in children of four years
Descripción del Articulo
The present research work called: Free play in sectors to promote Autonomy - children of four years - Private Educational Institution “Santa Ana School” - Chiclayo – 2018, is theoretically based on the development process of Autonomy based on Piaget's theory, which considers that children acqui...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/537 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/537 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Juego libre en sectores Autonomía Estrategia Free play in sectors Autonomy Strategy |
id |
REVUCV_cfbe093aac78c55c2e92c36c22f383af |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/537 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
Free play in sectors to promote autonomy in children of four yearsJuego libre en sectores para promover autonomía en niños de cuatro añosFigueroa Chambergo, Yrma VioletaFigueroa Chambergo, Maritza CristinaJuego libre en sectoresAutonomíaEstrategiaFree play in sectorsAutonomyStrategyThe present research work called: Free play in sectors to promote Autonomy - children of four years - Private Educational Institution “Santa Ana School” - Chiclayo – 2018, is theoretically based on the development process of Autonomy based on Piaget's theory, which considers that children acquire values through their socialization thus developing their autonomy and the theory of Maria Montessori who sustains that the child so that he can learn in a more dynamic and essential way for his age needs the game, stimuli and strategies that lead him to new learnings. The research method used in the present study is pre-experimental, and as a type of research it is applied, the free play workshop in sectors: "I can do it" was used to obtain results and give a precise conclusion to the problem. The population and sample consists of 12 boys and girls of 4 years. A list of Pedagogical Achievement Checks was used as an instrument and workshop of 20 leisure activities based on free play in sectors was applied. Finally, when applying the post-test, the 100% level achieved was obtained; when discussion of results and the expected hypothesis test, it can be concluded that the "I can do it" workshop, based on free play in sectors such as strategies, significantly influenced the development of Autonomy in children of 4 years of the Private Educational Institution "Santa Ana School" of Chiclayo - 2018.El presente trabajo de investigación denominado: Juego libre en sectores para promover Autonomía - niños de cuatro años - Institución Educativa Privada Santa Ana School – Chiclayo – 2018, está fundamentado teóricamente en el proceso de desarrollo de la Autonomía basándose en la teoría de Piaget, en la que considera que los niños y niñas adquieren los valores a través de su socialización desarrollando así su autonomía y la teoría de María Montessori quien sustenta que el niño para que pueda aprender de una manera más dinámica y esencial para su edad necesita el juego, estímulos y estrategias que le propicien nuevos aprendizajes. El método de investigación utilizado en el presente estudio es pre-experimental, y como tipo de investigación es aplicada, el taller de juego libre en sectores: “Yo, lo puedo lograr” se empleó para obtener resultados y dar una conclusión precisa a la problemática. La población y muestra estuvo conformada por 12 niños y niñas de 4 años. Se utilizó como instrumento una Lista de Chequeos de Logros Pedagógicos y se aplicó un taller de 20 actividades lúdicas basadas en el juego libre en sectores. Finalmente, al aplicar el post-test se obtuvo el nivel logrado en un 100%; al hacer la discusión de resultados y la prueba de hipótesis prevista, se puede concluir que el taller “Yo, lo puedo lograr”, basado en el juego libre en sectores como estrategias, influyó significativamente en el desarrollo de la Autonomía en niños de 4 años de la I.E.P. “Santa Ana School” de Chiclayo– 2018.Universidad Cesar Vallejo2019-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/53710.18050/RevUCVHACER.v8n3a2UCV Hacer; Vol. 8 No. 3 (2019): July - September; 17-27UCV Hacer; Vol. 8 Núm. 3 (2019): Julio - Septiembre; 17-272414-86952305-8552reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/537/517https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/5372023-03-27T16:40:52Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Free play in sectors to promote autonomy in children of four years Juego libre en sectores para promover autonomía en niños de cuatro años |
title |
Free play in sectors to promote autonomy in children of four years |
spellingShingle |
Free play in sectors to promote autonomy in children of four years Figueroa Chambergo, Yrma Violeta Juego libre en sectores Autonomía Estrategia Free play in sectors Autonomy Strategy |
title_short |
Free play in sectors to promote autonomy in children of four years |
title_full |
Free play in sectors to promote autonomy in children of four years |
title_fullStr |
Free play in sectors to promote autonomy in children of four years |
title_full_unstemmed |
Free play in sectors to promote autonomy in children of four years |
title_sort |
Free play in sectors to promote autonomy in children of four years |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Figueroa Chambergo, Yrma Violeta Figueroa Chambergo, Maritza Cristina |
author |
Figueroa Chambergo, Yrma Violeta |
author_facet |
Figueroa Chambergo, Yrma Violeta Figueroa Chambergo, Maritza Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Figueroa Chambergo, Maritza Cristina |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Juego libre en sectores Autonomía Estrategia Free play in sectors Autonomy Strategy |
topic |
Juego libre en sectores Autonomía Estrategia Free play in sectors Autonomy Strategy |
description |
The present research work called: Free play in sectors to promote Autonomy - children of four years - Private Educational Institution “Santa Ana School” - Chiclayo – 2018, is theoretically based on the development process of Autonomy based on Piaget's theory, which considers that children acquire values through their socialization thus developing their autonomy and the theory of Maria Montessori who sustains that the child so that he can learn in a more dynamic and essential way for his age needs the game, stimuli and strategies that lead him to new learnings. The research method used in the present study is pre-experimental, and as a type of research it is applied, the free play workshop in sectors: "I can do it" was used to obtain results and give a precise conclusion to the problem. The population and sample consists of 12 boys and girls of 4 years. A list of Pedagogical Achievement Checks was used as an instrument and workshop of 20 leisure activities based on free play in sectors was applied. Finally, when applying the post-test, the 100% level achieved was obtained; when discussion of results and the expected hypothesis test, it can be concluded that the "I can do it" workshop, based on free play in sectors such as strategies, significantly influenced the development of Autonomy in children of 4 years of the Private Educational Institution "Santa Ana School" of Chiclayo - 2018. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/537 10.18050/RevUCVHACER.v8n3a2 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/537 |
identifier_str_mv |
10.18050/RevUCVHACER.v8n3a2 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/537/517 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
UCV Hacer; Vol. 8 No. 3 (2019): July - September; 17-27 UCV Hacer; Vol. 8 Núm. 3 (2019): Julio - Septiembre; 17-27 2414-8695 2305-8552 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842454187336531968 |
score |
12.87381 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).