Clinical approach in users with cognitive behavioral therapy
Descripción del Articulo
The professional in psychology that develops in applied areas, must resort to the currents of knowledge that are within what we call psychology, all this to enhance the scope of their objectives, which in clinical practice, are called as Therapeutics The purpose of the present work is to develop a r...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2156 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2156 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | desordenes emocionales terapia clinica emotional disorders, behavioral-cognitive therapy, clinical psychology |
id |
REVUCV_8fdd55d47b2642fe08f1de185f52e3a6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2156 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
Clinical approach in users with cognitive behavioral therapyAbordaje clínico en usuarios con terapia conductual cognitivaChirio Aldazabal, Diego Bernardodesordenes emocionalesterapiaclinicaemotional disorders, behavioral-cognitive therapy, clinical psychologyThe professional in psychology that develops in applied areas, must resort to the currents of knowledge that are within what we call psychology, all this to enhance the scope of their objectives, which in clinical practice, are called as Therapeutics The purpose of the present work is to develop a review of the clinical approach in users with behavioral-cognitive therapy. It is considered the absence of a body of unified knowledge and is encouraged not to be content with only one contribution, but complement it with others, as if it were to complete a puzzle (metaphorically). It emphasizes the need for knowledge about learning theories, proposals for the formulation of the case and review of studies on empirical support of different therapeutic strategies. It is concluded that both behavioral and cognitive strategies allow us to have not only a series of procedures, but reference frameworks to be able to interpret the specific-circusing events that the professional in psychology is daily.El profesional en psicología que se desenvuelve en ámbitos aplicados, debe de recurrir a las corrientes de conocimientos que se encuentran dentro de aquello a lo que denominamos psicología, todo esto para potenciar el alcance de sus objetivos en la práctica clínica, los cuales son denominados como terapéuticos. El presente trabajo tiene como propósito desarrollar una revisión sobre el abordaje clínico en usuarios con terapia conductual-cognitiva. Se considera la ausencia de un cuerpo de conocimiento unificado y se incentiva a no contentarse con solo un aporte, sino complementarlo con otros, como si se tratara de completar un rompecabezas (metafóricamente). Se enfatiza en la necesidad de conocimiento sobre teorías del aprendizaje, propuestas de formulación del caso y revisión de estudios sobre el apoyo empírico de diferentes estrategias terapéuticas. Se concluye que tanto las estrategias conductuales como cognitivas permiten contar no solo con una serie de procedimientos, sino marcos de referencia para poder interpretar los acontecimientos especifico-circunstanciales que el profesional en psicología se encuentra a diario.Universidad Cesar Vallejo2023-07-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/215610.18050/psiquemag.v12i2.2156PsiqueMag; Vol. 12 No. 2 (2023): July-December; 46-55PsiqueMag; Vol. 12 Núm. 2 (2023): Julio-Diciembre; 46-552307-084610.18050/psiquemag.v12i2reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspaenghttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2156/2101http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2156/2222Derechos de autor 2023 Diego Bernardo Chirio Aldazabalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/21562023-08-16T02:54:35Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Clinical approach in users with cognitive behavioral therapy Abordaje clínico en usuarios con terapia conductual cognitiva |
title |
Clinical approach in users with cognitive behavioral therapy |
spellingShingle |
Clinical approach in users with cognitive behavioral therapy Chirio Aldazabal, Diego Bernardo desordenes emocionales terapia clinica emotional disorders, behavioral-cognitive therapy, clinical psychology |
title_short |
Clinical approach in users with cognitive behavioral therapy |
title_full |
Clinical approach in users with cognitive behavioral therapy |
title_fullStr |
Clinical approach in users with cognitive behavioral therapy |
title_full_unstemmed |
Clinical approach in users with cognitive behavioral therapy |
title_sort |
Clinical approach in users with cognitive behavioral therapy |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Chirio Aldazabal, Diego Bernardo |
author |
Chirio Aldazabal, Diego Bernardo |
author_facet |
Chirio Aldazabal, Diego Bernardo |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
desordenes emocionales terapia clinica emotional disorders, behavioral-cognitive therapy, clinical psychology |
topic |
desordenes emocionales terapia clinica emotional disorders, behavioral-cognitive therapy, clinical psychology |
description |
The professional in psychology that develops in applied areas, must resort to the currents of knowledge that are within what we call psychology, all this to enhance the scope of their objectives, which in clinical practice, are called as Therapeutics The purpose of the present work is to develop a review of the clinical approach in users with behavioral-cognitive therapy. It is considered the absence of a body of unified knowledge and is encouraged not to be content with only one contribution, but complement it with others, as if it were to complete a puzzle (metaphorically). It emphasizes the need for knowledge about learning theories, proposals for the formulation of the case and review of studies on empirical support of different therapeutic strategies. It is concluded that both behavioral and cognitive strategies allow us to have not only a series of procedures, but reference frameworks to be able to interpret the specific-circusing events that the professional in psychology is daily. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-27 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2156 10.18050/psiquemag.v12i2.2156 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2156 |
identifier_str_mv |
10.18050/psiquemag.v12i2.2156 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2156/2101 http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2156/2222 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Diego Bernardo Chirio Aldazabal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Diego Bernardo Chirio Aldazabal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
PsiqueMag; Vol. 12 No. 2 (2023): July-December; 46-55 PsiqueMag; Vol. 12 Núm. 2 (2023): Julio-Diciembre; 46-55 2307-0846 10.18050/psiquemag.v12i2 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843709008263774208 |
score |
12.686995 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).