Resilience, tutorial orientation and perception of competition in college students from a public university
Descripción del Articulo
The present research seeks to establish how the relationship between resilience, tutorial orientation and perception of competence in university students of a public university in Metropolitan Lima. To achieve this goal, three measuring instruments were built for data collection: resilience question...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/174 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/174 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | resiliencia orientación tutoría percepción competencia resilience orientation mentoring perception competence |
id |
REVUCV_42281b0b2da57248e10127fcf14fc7e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/174 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
Resilience, tutorial orientation and perception of competition in college students from a public universityResiliencia, orientación tutorial y percepción de competencia en estudiantes universitarios de una universidad públicaObregón Alzamora, Norka InésSánchez Sandoval, Sara PamelaresilienciaorientacióntutoríapercepcióncompetenciaresilienceorientationmentoringperceptioncompetenceThe present research seeks to establish how the relationship between resilience, tutorial orientation and perception of competence in university students of a public university in Metropolitan Lima. To achieve this goal, three measuring instruments were built for data collection: resilience questionnaire, tutorial orientation questionnaire and competence perception questionnaire, fulfilling validity and reliability criteria. Its application allowed to know the levels of resilience that the university student has and how it influences along with the tutorial orientation, in the process of the perception of competences. Finally, the conclusions reached is that students with a higher level of resilience, the greater the perception of competencies; it means, they are associated, while the tutorial orientation and the perception of competence are in an independent relationship, because the first does not apply in the training of the university student.La presente investigación busca establecer cómo se presenta la relación entre resiliencia, orientación tutorial y percepción de competencia en estudiantes universitarios de una universidad pública de Lima Metropolitana. Para alcanzar dicho objetivo se construyeron tres instrumentos de medición para la recolección de datos: cuestionario de resiliencia, cuestionario de orientación tutorial y cuestionario de percepción de competencias, cumpliendo con los criterios de validez y confiabilidad. Su aplicación permitió conocer los niveles de resiliencia que tiene el estudiante universitario y cómo influye junto con la orientación tutorial, en el proceso de la percepción de competencias. Finalmente, las conclusiones a las cuales se llegó es que los estudiantes a mayor nivel de resiliencia, mayor es la percepción de competencias; es decir, están asociadas, mientras que la orientación tutorial y la percepción de competencia se encuentran en una relación independiente, porque la primera no se aplica en la formación del estudiante universitario.Universidad Cesar Vallejo2018-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/174PsiqueMag; Vol. 7 No. 1 (2018): January - June; 93-107PsiqueMag; Vol. 7 Núm. 1 (2018): Enero - Junio; 93-1072307-0846reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/174/165Derechos de autor 2018 PsiqueMaghttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/1742021-08-15T06:32:51Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Resilience, tutorial orientation and perception of competition in college students from a public university Resiliencia, orientación tutorial y percepción de competencia en estudiantes universitarios de una universidad pública |
title |
Resilience, tutorial orientation and perception of competition in college students from a public university |
spellingShingle |
Resilience, tutorial orientation and perception of competition in college students from a public university Obregón Alzamora, Norka Inés resiliencia orientación tutoría percepción competencia resilience orientation mentoring perception competence |
title_short |
Resilience, tutorial orientation and perception of competition in college students from a public university |
title_full |
Resilience, tutorial orientation and perception of competition in college students from a public university |
title_fullStr |
Resilience, tutorial orientation and perception of competition in college students from a public university |
title_full_unstemmed |
Resilience, tutorial orientation and perception of competition in college students from a public university |
title_sort |
Resilience, tutorial orientation and perception of competition in college students from a public university |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Obregón Alzamora, Norka Inés Sánchez Sandoval, Sara Pamela |
author |
Obregón Alzamora, Norka Inés |
author_facet |
Obregón Alzamora, Norka Inés Sánchez Sandoval, Sara Pamela |
author_role |
author |
author2 |
Sánchez Sandoval, Sara Pamela |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
resiliencia orientación tutoría percepción competencia resilience orientation mentoring perception competence |
topic |
resiliencia orientación tutoría percepción competencia resilience orientation mentoring perception competence |
description |
The present research seeks to establish how the relationship between resilience, tutorial orientation and perception of competence in university students of a public university in Metropolitan Lima. To achieve this goal, three measuring instruments were built for data collection: resilience questionnaire, tutorial orientation questionnaire and competence perception questionnaire, fulfilling validity and reliability criteria. Its application allowed to know the levels of resilience that the university student has and how it influences along with the tutorial orientation, in the process of the perception of competences. Finally, the conclusions reached is that students with a higher level of resilience, the greater the perception of competencies; it means, they are associated, while the tutorial orientation and the perception of competence are in an independent relationship, because the first does not apply in the training of the university student. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/174 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/174 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/174/165 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
PsiqueMag; Vol. 7 No. 1 (2018): January - June; 93-107 PsiqueMag; Vol. 7 Núm. 1 (2018): Enero - Junio; 93-107 2307-0846 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846245726801100800 |
score |
12.793819 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).