Unhiding Eros: : The phenomenological approach in the analysis of «erotic tension», the Self-portrait montage, inspired by Heiner Müller’s Description of a painting
Descripción del Articulo
The phenomenological reflection explains the complexity of the evolution of the constant flow that is scenic poiesis (productive and expectational), as a mobile and mutable phenomenon. As a methodological approach, the formal structures of the phenomenological theory proposed by Sokolowski (2012) de...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad Científica del Sur |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Científica del Sur |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1484 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1484 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Enfoque fenomenológico poiesis teatral tensión erótica Phenomenological approach theatrical poiesis erotic tension |
| id |
REVUCS_db2c1916716452575d337d624288c00e |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1484 |
| network_acronym_str |
REVUCS |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
| repository_id_str |
. |
| spelling |
Unhiding Eros: : The phenomenological approach in the analysis of «erotic tension», the Self-portrait montage, inspired by Heiner Müller’s Description of a paintingDes-ocultando a Eros: : el enfoque fenomenológico en el análisis de la «tensión erótica», en el montaje Autorretrato, inspirado en Descripción de un cuadro de Heiner MüllerLoayza Cabezas, Grimanesa MadeleineEnfoque fenomenológicopoiesis teatraltensión eróticaPhenomenological approachtheatrical poiesiserotic tensionThe phenomenological reflection explains the complexity of the evolution of the constant flow that is scenic poiesis (productive and expectational), as a mobile and mutable phenomenon. As a methodological approach, the formal structures of the phenomenological theory proposed by Sokolowski (2012) describe and analyze the poetic devices of the montage "Description of a painting", focusing on the "erotic tension" that keeps alive the atavistic rhythm of the actor/spectator encounter. In this way, new tools and procedures are incorporated that highlight the multiplicity that theatrical praxis articulates and propose new ways of accessing knowledge that considers the specific circumstances of the epistemic subject, in accordance with contemporary epistemology.La reflexión fenomenológica explica la complejidad del devenir del flujo constante que es la poiesis escénica (productiva y expectatorial), en tanto fenómeno móvil y mutable. Como enfoque metodológico, las estructuras formales de la teoría fenomenológica propuesta por Sokolowski (2012) describen y analizan los dispositivos poéticos del montaje “Descripción de un cuadro”[1], enfocándose en la “tension erótica” que mantiene vivo el ritmo atávico del encuentro actor/espectador. De este modo, se incorporan nuevas herramientas y procedimientos que destacan la multiplicidad que articula la praxis teatral, y proponen nuevas vías de acceso al conocimiento, que considera las circunstancias específicas del sujeto epistémico, en acuerdo con la epistemología contemporánea. [1] Obra de Heiner Müller, dirigida por Madeleine Loayza, autora del presente artículo, con temporadas desde 2014 hasta la actualidad. Ganadora de dos Premios Universidad Central del Ecuador, en categoría docente, como Proyecto de investigación, y como obra publicada (Retrato de Mujer con naranhjas, FAUCE Editorial, 2019).Universidad Cientifica del Sur2023-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresTextoTextapplication/pdfhttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/148410.21142/DES-1503-2023-0034Desde el Sur; v. 15 n. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; e0034Desde el Sur; Vol. 15 No. 3 (2023): Pedagogical approach, creation and identity in the performing arts; e0034Desde el Sur; Vol. 15 Núm. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; e00342415-09592076-267410.21142/DES-1503-2023reponame:Revistas - Universidad Científica del Surinstname:Universidad Científica del Surinstacron:CIENTÍFICAspahttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1484/e0034Derechos de autor 2023 Desde el Surinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.cientifica.edu.pe:article/14842023-12-21T19:07:34Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Unhiding Eros: : The phenomenological approach in the analysis of «erotic tension», the Self-portrait montage, inspired by Heiner Müller’s Description of a painting Des-ocultando a Eros: : el enfoque fenomenológico en el análisis de la «tensión erótica», en el montaje Autorretrato, inspirado en Descripción de un cuadro de Heiner Müller |
| title |
Unhiding Eros: : The phenomenological approach in the analysis of «erotic tension», the Self-portrait montage, inspired by Heiner Müller’s Description of a painting |
| spellingShingle |
Unhiding Eros: : The phenomenological approach in the analysis of «erotic tension», the Self-portrait montage, inspired by Heiner Müller’s Description of a painting Loayza Cabezas, Grimanesa Madeleine Enfoque fenomenológico poiesis teatral tensión erótica Phenomenological approach theatrical poiesis erotic tension |
| title_short |
Unhiding Eros: : The phenomenological approach in the analysis of «erotic tension», the Self-portrait montage, inspired by Heiner Müller’s Description of a painting |
| title_full |
Unhiding Eros: : The phenomenological approach in the analysis of «erotic tension», the Self-portrait montage, inspired by Heiner Müller’s Description of a painting |
| title_fullStr |
Unhiding Eros: : The phenomenological approach in the analysis of «erotic tension», the Self-portrait montage, inspired by Heiner Müller’s Description of a painting |
| title_full_unstemmed |
Unhiding Eros: : The phenomenological approach in the analysis of «erotic tension», the Self-portrait montage, inspired by Heiner Müller’s Description of a painting |
| title_sort |
Unhiding Eros: : The phenomenological approach in the analysis of «erotic tension», the Self-portrait montage, inspired by Heiner Müller’s Description of a painting |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Loayza Cabezas, Grimanesa Madeleine |
| author |
Loayza Cabezas, Grimanesa Madeleine |
| author_facet |
Loayza Cabezas, Grimanesa Madeleine |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Enfoque fenomenológico poiesis teatral tensión erótica Phenomenological approach theatrical poiesis erotic tension |
| topic |
Enfoque fenomenológico poiesis teatral tensión erótica Phenomenological approach theatrical poiesis erotic tension |
| description |
The phenomenological reflection explains the complexity of the evolution of the constant flow that is scenic poiesis (productive and expectational), as a mobile and mutable phenomenon. As a methodological approach, the formal structures of the phenomenological theory proposed by Sokolowski (2012) describe and analyze the poetic devices of the montage "Description of a painting", focusing on the "erotic tension" that keeps alive the atavistic rhythm of the actor/spectator encounter. In this way, new tools and procedures are incorporated that highlight the multiplicity that theatrical praxis articulates and propose new ways of accessing knowledge that considers the specific circumstances of the epistemic subject, in accordance with contemporary epistemology. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-25 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares Texto Text |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1484 10.21142/DES-1503-2023-0034 |
| url |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1484 |
| identifier_str_mv |
10.21142/DES-1503-2023-0034 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1484/e0034 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Desde el Sur info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Desde el Sur |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cientifica del Sur |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cientifica del Sur |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Desde el Sur; v. 15 n. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; e0034 Desde el Sur; Vol. 15 No. 3 (2023): Pedagogical approach, creation and identity in the performing arts; e0034 Desde el Sur; Vol. 15 Núm. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; e0034 2415-0959 2076-2674 10.21142/DES-1503-2023 reponame:Revistas - Universidad Científica del Sur instname:Universidad Científica del Sur instacron:CIENTÍFICA |
| instname_str |
Universidad Científica del Sur |
| instacron_str |
CIENTÍFICA |
| institution |
CIENTÍFICA |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
| collection |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1851953076541325312 |
| score |
13.05525 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).