Recent views on/from Peronism in Argentine fiction cinema

Descripción del Articulo

The article offers a formal and narrative analysis of two recent biographical films about Peronism: Juan y Eva (Paula de Luque, 2011) and Iron Gate. The Exile of Perón (Víctor Laplace and Dieguillo Fernández, 2012). Both films are read in relation to the political climate they share: that of the thi...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Dillon, Alfredo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Científica del Sur
Repositorio:Revistas - Universidad Científica del Sur
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/645
Enlace del recurso:https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/645
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Cine argentino, Peronismo, Biopic, Cine biográfico, Cine histórico
Argentine Cinema, Peronism, Biopic, Biographical Ci nema, Historical Cinema
Descripción
Sumario:The article offers a formal and narrative analysis of two recent biographical films about Peronism: Juan y Eva (Paula de Luque, 2011) and Iron Gate. The Exile of Perón (Víctor Laplace and Dieguillo Fernández, 2012). Both films are read in relation to the political climate they share: that of the third Kirchner government in Argentina. Built from two opposing narrative aesthetics –a minimalist post-epic on the one hand, a discursive recovery of the Peronist epic on the other– the two films, however, share an idealizing view of the figures of Juan Domingo and Eva Perón.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).