Andean identity mutation: Rites and conceptions of divinity
Descripción del Articulo
In the effervescent Andean space, the iconography seems very persistent; human beings are born and die, but the gods remain. There is some truth in this statement. However, they also highlight modifications in representations of the divinity. These mutations are combined with changes in the Andean w...
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 1988 |
Institución: | Universidad Católica San Pablo |
Repositorio: | Revistas - Universidad Católica San Pablo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.ucsp.edu.pe:article/959 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/959 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | identidad cultura andina iconografía identity |
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Andean identity mutation: Rites and conceptions of divinityMutación de la identidad andina: Ritos y concepciones de la divinidadIrarrazaval, Diegoidentidadcultura andinaiconografíaidentityIn the effervescent Andean space, the iconography seems very persistent; human beings are born and die, but the gods remain. There is some truth in this statement. However, they also highlight modifications in representations of the divinity. These mutations are combined with changes in the Andean way of being and self-understanding; These are changes that occur along with the clash between the Andean world and invading cultures. In the following pages we do not concern ourselves with the exchange between the Andean population, Quechua and Aymara and Mestizo, with their maternal divinity. It is an exchange between humans and a divine presence, a give-receive exchange that shows new directions in the ancient Andean identity.En el efervescente espacio andino, la iconografía parece muy persistente; los seres humanos nacen y mueren, pero los dioses permanecen. Algo de verdad hay en esta afirmación. Sin embargo, también resaltan modificaciones en representaciones de la divinidad. Estas mutaciones se conjugan con cambios en el modo de ser y la auto-comprensión andina; son cambios que ocurren junto con el choque entre el mundo andino y culturas invasoras. En las páginas siguientes no preocupamos del intercambio entre la población andina, quechua y aymara y mestiza, con su divinidad maternal. Es un intercambio entre humanos y una presencia divina, un intercambio de dar-recibir que muestra nuevos rumbos en la milenaria identidad andina.Universidad Católica San Pablo1988-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/95910.36901/allpanchis.v20i31.959Allpanchis; Vol. 20 Núm. 31 (1988): Religiosidad Andina; 11-83Allpanchis; Vol. 20 No. 31 (1988): Andean Religiosity; 11-832708-89600252-883510.36901/allpanchis.v20i31reponame:Revistas - Universidad Católica San Pabloinstname:Universidad Católica San Pabloinstacron:UCSPspahttps://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/959/573Derechos de autor 1988 Diego Irarrazaval https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ucsp.edu.pe:article/9592022-05-27T14:53:24Z |
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