Reading comprehension in english language and its influence in the meaningful learning
Descripción del Articulo
The main objective of the present research is to determine the relationship of reading comprehension in English with meaningful learning, among students from the third semester of the specialty of Initial Education from the Institute of Higher Education Pedagogical Public Arequipa and to present a p...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad Católica de Santa María |
Repositorio: | Revistas - Universidad Católica de Santa María |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.ucsm.edu.pe:article/236 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/236 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Comprensión Lectora Idioma Inglés Aprendizaje Significativo |
id |
REVUCSM_377fbe88a5b354b268f7209914eb56af |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucsm.edu.pe:article/236 |
network_acronym_str |
REVUCSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Católica de Santa María |
repository_id_str |
|
spelling |
Reading comprehension in english language and its influence in the meaningful learning La comprensión lectora en el idioma inglés y su influencia en el aprendizaje significativoIsabel Grimanesa Olín ZegarraComprensión LectoraIdioma InglésAprendizaje SignificativoThe main objective of the present research is to determine the relationship of reading comprehension in English with meaningful learning, among students from the third semester of the specialty of Initial Education from the Institute of Higher Education Pedagogical Public Arequipa and to present a proposal to enhance and to strengthen their weaknesses. Through this research it is explained that reading comprehension is a more complex process in a second language because it is not just about identifying words and meanings, in English language teaching, this skill is very important because it implies understanding and interpreting a with what the reader knows. Likewise, it is about explaining that meaningful learning is the process where information could be obtained, selected, organized and combined with knowledge or previous experiences.This research is of application level and the research type corresponds to a descriptive-correlational investigation with a quantitative approach, since the study aims to establish the relationship between the independent variable and the dependent variable, The results obtained by the statistical analysis indicate that there is a strong correlation between the reading comprehension variable and the significant learning variable, showing a Pearson correlation coefficient of 0.766, that is, higher results in reading comprehension correspond to the greater results in meaningful learning. or vice versa.En la presente investigación se tiene como objetivo determinar la relación de la comprensión lectora en inglés con el aprendizaje significativo, en los estudiantes del tercer semestre de la especialidad de educación inicial del Instituto de Educación Superior Pedagógico Público Arequipa y proponer una propuesta de mejora para fortalecer sus debilidades. A través de esta investigación, se explica que la comprensión lectora es el proceso más complejo en la adquisición de una lengua porque no se trata de solo identificar palabras y significados, esta implica comprender, interpretar e integrar con lo que el lector ya conoce. Asimismo, se trata de explicar que el aprendizaje significativo es el proceso donde se recoge la información, se selecciona, se organiza y se combina con el conocimiento o las experiencias previas. Esta investigación es de nivel aplicativo y el tipo de investigación corresponde a una investigación descriptiva-correlacional con un enfoque cuantitativo, ya que el estudio pretende establecer la relación entre la variable independiente y la variable dependiente, Los resultados obtenidos por el analisis estadistico indica que sí existe correlación fuerte entre la variable comprensión lectora y la variable aprendizaje significativo, mostrando un coeficiente de correlación de Pearson de 0.766, es decir a mayores resultados en comprensión lectora le corresponden los mayores resultados en aprendizaje significativo o viceversa.Universidad Católica de Santa María2019-10-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/23610.35286/veritas.v20i2.236Veritas; Vol. 20 Núm. 2 (2019): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 7-10Veritas; Vol. 20 Núm. 2 (2019): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 7-10Veritas; Vol. 20 Núm. 2 (2019): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 7-101684-78221684-782210.35286/veritas.v20i2reponame:Revistas - Universidad Católica de Santa Maríainstname:Universidad Católica de Santa Maríainstacron:UCSMspahttps://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/236/159Derechos de autor 2019 Veritasinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.ucsm.edu.pe:article/2362021-07-13T05:28:37Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reading comprehension in english language and its influence in the meaningful learning La comprensión lectora en el idioma inglés y su influencia en el aprendizaje significativo |
title |
Reading comprehension in english language and its influence in the meaningful learning |
spellingShingle |
Reading comprehension in english language and its influence in the meaningful learning Isabel Grimanesa Olín Zegarra Comprensión Lectora Idioma Inglés Aprendizaje Significativo |
title_short |
Reading comprehension in english language and its influence in the meaningful learning |
title_full |
Reading comprehension in english language and its influence in the meaningful learning |
title_fullStr |
Reading comprehension in english language and its influence in the meaningful learning |
title_full_unstemmed |
Reading comprehension in english language and its influence in the meaningful learning |
title_sort |
Reading comprehension in english language and its influence in the meaningful learning |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Isabel Grimanesa Olín Zegarra |
author |
Isabel Grimanesa Olín Zegarra |
author_facet |
Isabel Grimanesa Olín Zegarra |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Comprensión Lectora Idioma Inglés Aprendizaje Significativo |
topic |
Comprensión Lectora Idioma Inglés Aprendizaje Significativo |
description |
The main objective of the present research is to determine the relationship of reading comprehension in English with meaningful learning, among students from the third semester of the specialty of Initial Education from the Institute of Higher Education Pedagogical Public Arequipa and to present a proposal to enhance and to strengthen their weaknesses. Through this research it is explained that reading comprehension is a more complex process in a second language because it is not just about identifying words and meanings, in English language teaching, this skill is very important because it implies understanding and interpreting a with what the reader knows. Likewise, it is about explaining that meaningful learning is the process where information could be obtained, selected, organized and combined with knowledge or previous experiences.This research is of application level and the research type corresponds to a descriptive-correlational investigation with a quantitative approach, since the study aims to establish the relationship between the independent variable and the dependent variable, The results obtained by the statistical analysis indicate that there is a strong correlation between the reading comprehension variable and the significant learning variable, showing a Pearson correlation coefficient of 0.766, that is, higher results in reading comprehension correspond to the greater results in meaningful learning. or vice versa. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-24 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/236 10.35286/veritas.v20i2.236 |
url |
https://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/236 |
identifier_str_mv |
10.35286/veritas.v20i2.236 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/236/159 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Veritas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Veritas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica de Santa María |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica de Santa María |
dc.source.none.fl_str_mv |
Veritas; Vol. 20 Núm. 2 (2019): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 7-10 Veritas; Vol. 20 Núm. 2 (2019): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 7-10 Veritas; Vol. 20 Núm. 2 (2019): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 7-10 1684-7822 1684-7822 10.35286/veritas.v20i2 reponame:Revistas - Universidad Católica de Santa María instname:Universidad Católica de Santa María instacron:UCSM |
instname_str |
Universidad Católica de Santa María |
instacron_str |
UCSM |
institution |
UCSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Católica de Santa María |
collection |
Revistas - Universidad Católica de Santa María |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844795876066721792 |
score |
12.803368 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).