Reading comprehension in english language and its influence in the meaningful learning

Descripción del Articulo

The main objective of the present research is to determine the relationship of reading comprehension in English with meaningful learning, among students from the third semester of the specialty of Initial Education from the Institute of Higher Education Pedagogical Public Arequipa and to present a p...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Isabel Grimanesa Olín Zegarra
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Católica de Santa María
Repositorio:Revistas - Universidad Católica de Santa María
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.ucsm.edu.pe:article/236
Enlace del recurso:https://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/236
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Comprensión Lectora
Idioma Inglés
Aprendizaje Significativo
id REVUCSM_377fbe88a5b354b268f7209914eb56af
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucsm.edu.pe:article/236
network_acronym_str REVUCSM
network_name_str Revistas - Universidad Católica de Santa María
repository_id_str
spelling Reading comprehension in english language and its influence in the meaningful learning La comprensión lectora en el idioma inglés y su influencia en el aprendizaje significativoIsabel Grimanesa Olín ZegarraComprensión LectoraIdioma InglésAprendizaje SignificativoThe main objective of the present research is to determine the relationship of reading comprehension in English with meaningful learning, among students from the third semester of the specialty of Initial Education from the Institute of Higher Education Pedagogical Public Arequipa and to present a proposal to enhance and to strengthen their weaknesses. Through this research it is explained that reading comprehension is a more complex process in a second language because it is not just about identifying words and meanings, in English language teaching, this skill is very important because it implies understanding and interpreting a with what the reader knows. Likewise, it is about explaining that meaningful learning is the process where information could be obtained, selected, organized and combined with knowledge or previous experiences.This research is of application level and the research type corresponds to a descriptive-correlational investigation with a quantitative approach, since the study aims to establish the relationship between the independent variable and the dependent variable, The results obtained by the statistical analysis indicate that there is a strong correlation between the reading comprehension variable and the significant learning variable, showing a Pearson correlation coefficient of 0.766, that is, higher results in reading comprehension correspond to the greater results in meaningful learning. or vice versa.En la presente investigación se tiene como objetivo determinar la relación de la comprensión lectora en inglés con el aprendizaje significativo, en los estudiantes del tercer semestre de la especialidad de educación inicial del Instituto de Educación Superior Pedagógico Público Arequipa y proponer una propuesta de mejora para fortalecer sus debilidades. A través de esta investigación, se explica que la comprensión lectora es el proceso más complejo en la adquisición de una lengua porque no se trata de solo identificar palabras y significados, esta implica comprender, interpretar e integrar con lo que el lector ya conoce. Asimismo, se trata de explicar que el aprendizaje significativo es el proceso donde se recoge la información, se selecciona, se organiza y se combina con el conocimiento o las experiencias previas. Esta investigación es de nivel aplicativo y el tipo de investigación corresponde a una investigación descriptiva-correlacional con un enfoque cuantitativo, ya que el estudio pretende establecer la relación entre la variable independiente y la variable dependiente, Los resultados obtenidos por el analisis estadistico indica que sí existe correlación fuerte entre la variable comprensión lectora y la variable aprendizaje significativo, mostrando un coeficiente de correlación de Pearson de 0.766, es decir a mayores resultados en comprensión lectora le corresponden los mayores resultados en aprendizaje significativo o viceversa.Universidad Católica de Santa María2019-10-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/23610.35286/veritas.v20i2.236Veritas; Vol. 20 Núm. 2 (2019): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 7-10Veritas; Vol. 20 Núm. 2 (2019): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 7-10Veritas; Vol. 20 Núm. 2 (2019): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 7-101684-78221684-782210.35286/veritas.v20i2reponame:Revistas - Universidad Católica de Santa Maríainstname:Universidad Católica de Santa Maríainstacron:UCSMspahttps://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/236/159Derechos de autor 2019 Veritasinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.ucsm.edu.pe:article/2362021-07-13T05:28:37Z
dc.title.none.fl_str_mv Reading comprehension in english language and its influence in the meaningful learning
La comprensión lectora en el idioma inglés y su influencia en el aprendizaje significativo

title Reading comprehension in english language and its influence in the meaningful learning
spellingShingle Reading comprehension in english language and its influence in the meaningful learning
Isabel Grimanesa Olín Zegarra
Comprensión Lectora
Idioma Inglés
Aprendizaje Significativo
title_short Reading comprehension in english language and its influence in the meaningful learning
title_full Reading comprehension in english language and its influence in the meaningful learning
title_fullStr Reading comprehension in english language and its influence in the meaningful learning
title_full_unstemmed Reading comprehension in english language and its influence in the meaningful learning
title_sort Reading comprehension in english language and its influence in the meaningful learning
dc.creator.none.fl_str_mv Isabel Grimanesa Olín Zegarra
author Isabel Grimanesa Olín Zegarra
author_facet Isabel Grimanesa Olín Zegarra
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Comprensión Lectora
Idioma Inglés
Aprendizaje Significativo
topic Comprensión Lectora
Idioma Inglés
Aprendizaje Significativo
description The main objective of the present research is to determine the relationship of reading comprehension in English with meaningful learning, among students from the third semester of the specialty of Initial Education from the Institute of Higher Education Pedagogical Public Arequipa and to present a proposal to enhance and to strengthen their weaknesses. Through this research it is explained that reading comprehension is a more complex process in a second language because it is not just about identifying words and meanings, in English language teaching, this skill is very important because it implies understanding and interpreting a with what the reader knows. Likewise, it is about explaining that meaningful learning is the process where information could be obtained, selected, organized and combined with knowledge or previous experiences.This research is of application level and the research type corresponds to a descriptive-correlational investigation with a quantitative approach, since the study aims to establish the relationship between the independent variable and the dependent variable, The results obtained by the statistical analysis indicate that there is a strong correlation between the reading comprehension variable and the significant learning variable, showing a Pearson correlation coefficient of 0.766, that is, higher results in reading comprehension correspond to the greater results in meaningful learning. or vice versa.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-24
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/236
10.35286/veritas.v20i2.236
url https://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/236
identifier_str_mv 10.35286/veritas.v20i2.236
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/236/159
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Veritas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Veritas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica de Santa María
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica de Santa María
dc.source.none.fl_str_mv Veritas; Vol. 20 Núm. 2 (2019): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 7-10
Veritas; Vol. 20 Núm. 2 (2019): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 7-10
Veritas; Vol. 20 Núm. 2 (2019): VÉRITAS: Investigación, Innovación y Desarrollo; 7-10
1684-7822
1684-7822
10.35286/veritas.v20i2
reponame:Revistas - Universidad Católica de Santa María
instname:Universidad Católica de Santa María
instacron:UCSM
instname_str Universidad Católica de Santa María
instacron_str UCSM
institution UCSM
reponame_str Revistas - Universidad Católica de Santa María
collection Revistas - Universidad Católica de Santa María
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844795876066721792
score 12.803368
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).