Knowledge management with a competitiveness focus in Family Tourism Business (FTB) from Guanajuato, Mexico

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Knowledge management in Family Tourism Businesses (FTB) represents a critical process towards competitiveness. This research aims to know how knowledge management practices are related to the levels of competitiveness in the FTB of the city of Guanajuato, Mexico. Considering the Intelligent Organiza...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: González Macías, Carlos Jesús, Guerrero Rodríguez, Rafael, Vidaurri Aréchiga, José Eduardo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Turismo y Patrimonio
Lenguaje:español
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Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Gestión del conocimiento
Competitividad
Turismo
Empresa familiar
Guanajuato
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spelling Knowledge management with a competitiveness focus in Family Tourism Business (FTB) from Guanajuato, MexicoGestión del conocimiento enfocado a la competitividad en Empresas Familiares Turísticas (EFT) de Guanajuato, MéxicoGonzález Macías, Carlos JesúsGuerrero Rodríguez, RafaelVidaurri Aréchiga, José EduardoGestión del conocimientoCompetitividadTurismoEmpresa familiarGuanajuatoKnowledge management in Family Tourism Businesses (FTB) represents a critical process towards competitiveness. This research aims to know how knowledge management practices are related to the levels of competitiveness in the FTB of the city of Guanajuato, Mexico. Considering the Intelligent Organization Model, a quantitative approach was conducted through the application of questionnaires (104) to owners, family members, managers and employees of 18 FTB. This model is contrasted with the evidence of the results, concluding that there is a framework to determine the degree of knowledge management to lead these companies towards competitiveness, where they can create, develop, disseminate and optimize all activities within, in order to generate value by encouraging learning and the sharing of knowledge and experience as competitive advantages.La gestión del conocimiento en Empresas Familiares Turísticas (EFT) representa un proceso crítico hacia la competitividad. Esta investigación tiene por objetivo conocer cómo se relacionan las prácticas de gestión del conocimiento con los niveles de competitividad en las EFT de la ciudad de Guanajuato, México. Considerando el Modelo de Organización Inteligente, se condujo una aproximación cuantitativa mediante la aplicación de cuestionarios (104) a propietarios, familiares, gerentes y empleados de 18 EFT. Se contrastó dicho modelo con las evidencias de los resultados, concluyendo que se cuenta con un marco para determinar el grado de gestión del conocimiento para conducir a estas empresas hacia la competitividad, donde puedan crear, desarrollar, difundir y optimizar todas las actividades dentro, generando así, valor al fomentar el aprendizaje e incentivando a compartir el conocimiento y la experiencia como ventajas competitivas.Universidad de San Martín de Porres2019-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/xmlapplication/ziphttp://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/18910.24265/turpatrim.2019.n13.02Turismo y Patrimonio; No 13 (2019): Turismo y Patrimonio; 13-34Turismo y Patrimonio; Núm. 13 (2019): Turismo y Patrimonio; 13-342313-853X1680-9556reponame:Turismo y Patrimonioinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/189/162http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/189/357http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/189/359http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/189/360info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.ojs.revistaturismoypatrimonio.com:article/1892020-05-28T03:23:15Z
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