Debate about asessment practices in artistic disciplines
Descripción del Articulo
        This essay presents the debate about assessment practices in artistic disciplinesin the context of higher education. It exposes the challenges of assessment in the arts and discusses the necessity to clarify its objectives. It also presents someassessment proposals that try to reconcile the debate....
              
            
    
                        | Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo | 
| Fecha de Publicación: | 2017 | 
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú | 
| Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú | 
| Lenguaje: | español | 
| OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/19291 | 
| Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/19291 | 
| Nivel de acceso: | acceso abierto | 
| id | 
                  REVPUCP_f88519e55ecca8f7551be8a9a175e934 | 
    
|---|---|
| oai_identifier_str | 
                  oai:revistaspuc:article/19291 | 
    
| network_acronym_str | 
                  REVPUCP | 
    
| network_name_str | 
                  Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú | 
    
| repository_id_str | 
                   | 
    
| spelling | 
                  Debate about asessment practices in artistic disciplinesEl debate sobre la evaluación en carreras artísticasDebate sobre a avaliação em cursos de artesGinochio Castro, LuciaThis essay presents the debate about assessment practices in artistic disciplinesin the context of higher education. It exposes the challenges of assessment in the arts and discusses the necessity to clarify its objectives. It also presents someassessment proposals that try to reconcile the debate. These proposals are analysedin relation to their applicability to improve the assessment processes in highereducation. Finally, departing form this analysis, it offers recommendations to enhance evaluation processes in higher education. Given the recent foundation of the Performing Arts Faculty of PUCP, and considering PUCP’s long tradition in fine arts disciplines, this topic is considered of great interest for the pedagogy of the arts and assessment in general.En este ensayo se presenta el debate sobre la evaluación en carreras artísticas en elcontexto de educación superior. Se exponen los retos y desafíos de la evaluación enlas artes y se argumenta la necesidad de esclarecer sus objetivos. Se discuten algunas propuestas que tratan de conciliar el debate. Dichas propuestas son analizadas en relación a su aplicación a favor de la mejora de los procesos de evaluación para la formación universitaria. Finalmente, desde este análisis, se  ofrecen recomendaciones para la mejora de los procesos de evaluación en el nivel superior. Dada la reciente fundación de la Facultad de Artes Escénicas de la Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP), y considerando la larga tradición de formación en artes plásticas en la PUCP, se considera este como un tema de gran interés para la pedagogía de las artes y la evaluación en general.Neste ensaio se apresenta o debate sobre a avaliação em cursos de artes no contexto do ensino superior. Expõem-se os desafios da avaliação nas artes e se argumenta a necessidade de esclarecer seus objetivos. Discutem-se algumas das propostas que tentam conciliar o debate. Estas propostas são analizadas em relação com sua aplicação em favor da melhora dos procesos de avaliação para a formação universitária. Finalmente, a partir desta análise, oferecem-se recomendações para a melhora dos processos de avaliação no nível superior. Levando em conta a recente fundação do Curso de Artes Cênicas da PUCP, e considerando a longa tradição da formação em artes plásticas na PUCP, considera-se este um quesito de grande interesse para a pedagogia das artes e da avaliação em geral.Pontificia Universidad Católica del Perú2017-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1929110.18800/educacion.201702.009Educación; Vol. 26 Núm. 51 (2017); 175-1962304-43221019-9403reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/19291/19434Derechos de autor 2017 Educaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/192912019-10-15T19:25:43Z | 
    
| dc.title.none.fl_str_mv | 
                  Debate about asessment practices in artistic disciplines El debate sobre la evaluación en carreras artísticas Debate sobre a avaliação em cursos de artes  | 
    
| title | 
                  Debate about asessment practices in artistic disciplines | 
    
| spellingShingle | 
                  Debate about asessment practices in artistic disciplines Ginochio Castro, Lucia  | 
    
| title_short | 
                  Debate about asessment practices in artistic disciplines | 
    
| title_full | 
                  Debate about asessment practices in artistic disciplines | 
    
| title_fullStr | 
                  Debate about asessment practices in artistic disciplines | 
    
| title_full_unstemmed | 
                  Debate about asessment practices in artistic disciplines | 
    
| title_sort | 
                  Debate about asessment practices in artistic disciplines | 
    
| dc.creator.none.fl_str_mv | 
                  Ginochio Castro, Lucia | 
    
| author | 
                  Ginochio Castro, Lucia | 
    
| author_facet | 
                  Ginochio Castro, Lucia | 
    
| author_role | 
                  author | 
    
| description | 
                  This essay presents the debate about assessment practices in artistic disciplinesin the context of higher education. It exposes the challenges of assessment in the arts and discusses the necessity to clarify its objectives. It also presents someassessment proposals that try to reconcile the debate. These proposals are analysedin relation to their applicability to improve the assessment processes in highereducation. Finally, departing form this analysis, it offers recommendations to enhance evaluation processes in higher education. Given the recent foundation of the Performing Arts Faculty of PUCP, and considering PUCP’s long tradition in fine arts disciplines, this topic is considered of great interest for the pedagogy of the arts and assessment in general. | 
    
| publishDate | 
                  2017 | 
    
| dc.date.none.fl_str_mv | 
                  2017-10-31 | 
    
| dc.type.none.fl_str_mv | 
                  info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion  | 
    
| format | 
                  article | 
    
| status_str | 
                  publishedVersion | 
    
| dc.identifier.none.fl_str_mv | 
                  http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/19291 10.18800/educacion.201702.009  | 
    
| url | 
                  http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/19291 | 
    
| identifier_str_mv | 
                  10.18800/educacion.201702.009 | 
    
| dc.language.none.fl_str_mv | 
                  spa | 
    
| language | 
                  spa | 
    
| dc.relation.none.fl_str_mv | 
                  http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/19291/19434 | 
    
| dc.rights.none.fl_str_mv | 
                  Derechos de autor 2017 Educación http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess  | 
    
| rights_invalid_str_mv | 
                  Derechos de autor 2017 Educación http://creativecommons.org/licenses/by/4.0  | 
    
| eu_rights_str_mv | 
                  openAccess | 
    
| dc.format.none.fl_str_mv | 
                  application/pdf | 
    
| dc.publisher.none.fl_str_mv | 
                  Pontificia Universidad Católica del Perú | 
    
| publisher.none.fl_str_mv | 
                  Pontificia Universidad Católica del Perú | 
    
| dc.source.none.fl_str_mv | 
                  Educación; Vol. 26 Núm. 51 (2017); 175-196 2304-4322 1019-9403 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP  | 
    
| instname_str | 
                  Pontificia Universidad Católica del Perú | 
    
| instacron_str | 
                  PUCP | 
    
| institution | 
                  PUCP | 
    
| reponame_str | 
                  Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú | 
    
| collection | 
                  Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú | 
    
| repository.name.fl_str_mv | 
                   | 
    
| repository.mail.fl_str_mv | 
                   | 
    
| _version_ | 
                  1840900539184840704 | 
    
| score | 
                  13.466479 | 
    
 Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
    La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).