Conceptions of childhood and identity in Neuquén Mapuche children’s school experiences

Descripción del Articulo

Elementary schools continue to play a central role today in mapuche rural communities, at neuquén —Argentina—, sometimes, as the only government enclave. In the school context, thus, the hegemonic definition of identity is reinforced, as well as the school’s model of childhood. such identity relegat...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Szulc, Andrea
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2015
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/14643
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14643
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:childhood
Mapuche identity
indigenous policy
school trajectories
niñez
identidad mapuche
política indígena
trayectorias escolares
id REVPUCP_f7343ab834b5a152f703ee30eec195c0
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/14643
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Conceptions of childhood and identity in Neuquén Mapuche children’s school experiencesConcepciones de niñez e identidad en las experiencias escolares de niños mapuche del NeuquénSzulc, AndreachildhoodMapuche identityindigenous policyschool trajectoriesniñezidentidad mapuchepolítica indígenatrayectorias escolaresElementary schools continue to play a central role today in mapuche rural communities, at neuquén —Argentina—, sometimes, as the only government enclave. In the school context, thus, the hegemonic definition of identity is reinforced, as well as the school’s model of childhood. such identity relegates mapuche culture and subordinates it to the national, provincial and catholic identity. Anthropologi- cal research carried out since 2001 has been showing how some mapuche children and adolescents question school’ conceptions.This article presents a brief description of the educational system in this region, and explores the school experiences of mapuche children, examining the disputes over conceptions of childhood and mapuche identity introduced by children’ resistance practices. Considering mainly original ethnographic materials, the analysis reveals how through this controversial attitude not only they have strengthened their self recognition as mapuche but also they havebeen «succesfull» in the educational system.En las comunidades mapuche del neuquén, las escuelas primarias continúan desempeñando un papel crucial como «enclave» estatal. en tal ámbito, se interpela fuertemente a los niños desde la definición identitaria hegemónica —que articula las pertenencias provincial, nacional y católica, subordinando a ellas la identidad mapuche— y desde un modelo escolar de niñez. La investigación antropológica realizada allí desde el año 2001 viene evidenciando cómo algunos niños, niñas y adolescentes en numerosas ocasiones cuestionan abiertamente tales concepciones.Tras una breve descripción del sistema educativo regional,el presente artículo explora entonces las experiencias educativas de estos niños y niñas mapuche del neuquén, examinando las concepciones de niñez y de la identidad mapuche que sus prácticas de resistencia ponen en tensión. A partir principalmente de materiales etnográficos originales, el análisis revela cómo desde esta actitud contestataria no sólo se han afirmado como mapuche, sino también cómo han conseguido atravesar «exitosamente» por el sistema educativo.Pontificia Universidad Católica del Perú2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/1464310.18800/anthropologica.201502.010Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 235-2532224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14643/15229info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/146432020-08-01T01:42:39Z
dc.title.none.fl_str_mv Conceptions of childhood and identity in Neuquén Mapuche children’s school experiences
Concepciones de niñez e identidad en las experiencias escolares de niños mapuche del Neuquén
title Conceptions of childhood and identity in Neuquén Mapuche children’s school experiences
spellingShingle Conceptions of childhood and identity in Neuquén Mapuche children’s school experiences
Szulc, Andrea
childhood
Mapuche identity
indigenous policy
school trajectories
niñez
identidad mapuche
política indígena
trayectorias escolares
title_short Conceptions of childhood and identity in Neuquén Mapuche children’s school experiences
title_full Conceptions of childhood and identity in Neuquén Mapuche children’s school experiences
title_fullStr Conceptions of childhood and identity in Neuquén Mapuche children’s school experiences
title_full_unstemmed Conceptions of childhood and identity in Neuquén Mapuche children’s school experiences
title_sort Conceptions of childhood and identity in Neuquén Mapuche children’s school experiences
dc.creator.none.fl_str_mv Szulc, Andrea
author Szulc, Andrea
author_facet Szulc, Andrea
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv childhood
Mapuche identity
indigenous policy
school trajectories
niñez
identidad mapuche
política indígena
trayectorias escolares
topic childhood
Mapuche identity
indigenous policy
school trajectories
niñez
identidad mapuche
política indígena
trayectorias escolares
description Elementary schools continue to play a central role today in mapuche rural communities, at neuquén —Argentina—, sometimes, as the only government enclave. In the school context, thus, the hegemonic definition of identity is reinforced, as well as the school’s model of childhood. such identity relegates mapuche culture and subordinates it to the national, provincial and catholic identity. Anthropologi- cal research carried out since 2001 has been showing how some mapuche children and adolescents question school’ conceptions.This article presents a brief description of the educational system in this region, and explores the school experiences of mapuche children, examining the disputes over conceptions of childhood and mapuche identity introduced by children’ resistance practices. Considering mainly original ethnographic materials, the analysis reveals how through this controversial attitude not only they have strengthened their self recognition as mapuche but also they havebeen «succesfull» in the educational system.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14643
10.18800/anthropologica.201502.010
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14643
identifier_str_mv 10.18800/anthropologica.201502.010
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14643/15229
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 235-253
2224-6428
0254-9212
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900199106478080
score 12.851315
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).