Conceptions of childhood and identity in Neuquén Mapuche children’s school experiences
Descripción del Articulo
Elementary schools continue to play a central role today in mapuche rural communities, at neuquén —Argentina—, sometimes, as the only government enclave. In the school context, thus, the hegemonic definition of identity is reinforced, as well as the school’s model of childhood. such identity relegat...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2015 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/14643 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14643 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | childhood Mapuche identity indigenous policy school trajectories niñez identidad mapuche política indígena trayectorias escolares |
id |
REVPUCP_f7343ab834b5a152f703ee30eec195c0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/14643 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Conceptions of childhood and identity in Neuquén Mapuche children’s school experiencesConcepciones de niñez e identidad en las experiencias escolares de niños mapuche del NeuquénSzulc, AndreachildhoodMapuche identityindigenous policyschool trajectoriesniñezidentidad mapuchepolítica indígenatrayectorias escolaresElementary schools continue to play a central role today in mapuche rural communities, at neuquén —Argentina—, sometimes, as the only government enclave. In the school context, thus, the hegemonic definition of identity is reinforced, as well as the school’s model of childhood. such identity relegates mapuche culture and subordinates it to the national, provincial and catholic identity. Anthropologi- cal research carried out since 2001 has been showing how some mapuche children and adolescents question school’ conceptions.This article presents a brief description of the educational system in this region, and explores the school experiences of mapuche children, examining the disputes over conceptions of childhood and mapuche identity introduced by children’ resistance practices. Considering mainly original ethnographic materials, the analysis reveals how through this controversial attitude not only they have strengthened their self recognition as mapuche but also they havebeen «succesfull» in the educational system.En las comunidades mapuche del neuquén, las escuelas primarias continúan desempeñando un papel crucial como «enclave» estatal. en tal ámbito, se interpela fuertemente a los niños desde la definición identitaria hegemónica —que articula las pertenencias provincial, nacional y católica, subordinando a ellas la identidad mapuche— y desde un modelo escolar de niñez. La investigación antropológica realizada allí desde el año 2001 viene evidenciando cómo algunos niños, niñas y adolescentes en numerosas ocasiones cuestionan abiertamente tales concepciones.Tras una breve descripción del sistema educativo regional,el presente artículo explora entonces las experiencias educativas de estos niños y niñas mapuche del neuquén, examinando las concepciones de niñez y de la identidad mapuche que sus prácticas de resistencia ponen en tensión. A partir principalmente de materiales etnográficos originales, el análisis revela cómo desde esta actitud contestataria no sólo se han afirmado como mapuche, sino también cómo han conseguido atravesar «exitosamente» por el sistema educativo.Pontificia Universidad Católica del Perú2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/1464310.18800/anthropologica.201502.010Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 235-2532224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14643/15229info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/146432020-08-01T01:42:39Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conceptions of childhood and identity in Neuquén Mapuche children’s school experiences Concepciones de niñez e identidad en las experiencias escolares de niños mapuche del Neuquén |
title |
Conceptions of childhood and identity in Neuquén Mapuche children’s school experiences |
spellingShingle |
Conceptions of childhood and identity in Neuquén Mapuche children’s school experiences Szulc, Andrea childhood Mapuche identity indigenous policy school trajectories niñez identidad mapuche política indígena trayectorias escolares |
title_short |
Conceptions of childhood and identity in Neuquén Mapuche children’s school experiences |
title_full |
Conceptions of childhood and identity in Neuquén Mapuche children’s school experiences |
title_fullStr |
Conceptions of childhood and identity in Neuquén Mapuche children’s school experiences |
title_full_unstemmed |
Conceptions of childhood and identity in Neuquén Mapuche children’s school experiences |
title_sort |
Conceptions of childhood and identity in Neuquén Mapuche children’s school experiences |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Szulc, Andrea |
author |
Szulc, Andrea |
author_facet |
Szulc, Andrea |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
childhood Mapuche identity indigenous policy school trajectories niñez identidad mapuche política indígena trayectorias escolares |
topic |
childhood Mapuche identity indigenous policy school trajectories niñez identidad mapuche política indígena trayectorias escolares |
description |
Elementary schools continue to play a central role today in mapuche rural communities, at neuquén —Argentina—, sometimes, as the only government enclave. In the school context, thus, the hegemonic definition of identity is reinforced, as well as the school’s model of childhood. such identity relegates mapuche culture and subordinates it to the national, provincial and catholic identity. Anthropologi- cal research carried out since 2001 has been showing how some mapuche children and adolescents question school’ conceptions.This article presents a brief description of the educational system in this region, and explores the school experiences of mapuche children, examining the disputes over conceptions of childhood and mapuche identity introduced by children’ resistance practices. Considering mainly original ethnographic materials, the analysis reveals how through this controversial attitude not only they have strengthened their self recognition as mapuche but also they havebeen «succesfull» in the educational system. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14643 10.18800/anthropologica.201502.010 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14643 |
identifier_str_mv |
10.18800/anthropologica.201502.010 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14643/15229 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 235-253 2224-6428 0254-9212 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1840900199106478080 |
score |
12.851315 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).