Doing Vernacularization of Ideas: The First Population/Family Planning Policy

Descripción del Articulo

The agenda-setting and adoption of a social policy are not simple processes, they do not just require the decision of the policy-makers, they do need social participation. This article is about the first population\family planning policy in Peru, adopted in 1985 during the restoration of the democra...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Paredes Guillen, Lizeth Valeria
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/25229
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/25229
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Population
Family Planning Policy
Social Policy
Vernacularization
Población
Planificación Familiar
Política Social
Vernacularización
id REVPUCP_f26b8ebeb2bef55d93731eb5a586de7e
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/25229
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Doing Vernacularization of Ideas: The First Population/Family Planning PolicyVernacularizando las ideas: la primera política de población/planificación familiarParedes Guillen, Lizeth ValeriaPopulationFamily Planning PolicySocial PolicyVernacularizationPoblaciónPlanificación FamiliarPolítica SocialVernacularizaciónThe agenda-setting and adoption of a social policy are not simple processes, they do not just require the decision of the policy-makers, they do need social participation. This article is about the first population\family planning policy in Peru, adopted in 1985 during the restoration of the democratic rule under Fernando Belaunde. Previously, we analyse the initial political process under two military regimes: Juan Velasco, who had an anti imperialist but pro-natal policy, and Francisco Morales-Bermudez, who opened the agenda on family planning. Within this political context, Belaunde allowed the participation of the social actors to create the first family planning policy. In contrast to previous literature about these governments, which focused mainly on hard policy issues, we compare a soft policy, but central element to the nation: the policy of population. In addition, as this policy concerns demographic, moral, health, and individual liberty issues, this helps us explain the role of the Peruvian State in relation to the social actors (Such as religious sectors and feminist activists), We do emphasize on the key role of the social actors, with different level of importance in its centrality at the moment of coordinating with the State.El establecimiento de la agenda y la adopción de una política social no son procesos simples, no solo requieren de la decisión de los hacedores de política, necesitan de la participación social. El presente artículo busca comprender el nacimiento de la política pública de población en el Perú (lo que hoy llamaríamos como política de planificación familiar) que fue adoptada en 1985 durante la vuelta a la democracia en el gobierno de Fernando Belaunde Terry. Con este fin, analizamos el proceso político previo bajo dos regímenes militares: Juan Velasco, quien tuvo una política antiimperialista, pero pro-natalista, y Francisco Morales-Bermúdez, quien abrió la agenda sobre la planificación familiar. Dentro de este contexto político, Fernando Belaunde Terry permitió la participación de los actores sociales para crear la primera política de planificación familiar. En contraste con la literatura previa sobre estos gobiernos, que se centró principalmente en temas de políticas duras, comparamos una política blanda, pero un elemento central para la nación: la población. Además, como esta política atañe a cuestiones demográficas, morales, de salud y de libertad individual, nos ayuda a explicar el papel del Estado peruano en relación con los actores sociales. Se hace énfasis en el papel clave de los actores sociales (como los sectores religiosos y activistas feministas), con diferente nivel de importancia en su centralidad al momento de coordinarse con el Estado.Pontificia Universidad Católica del Perú2021-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/2522910.18800/politai.202101.001Politai; Vol. 12 Núm. 22 (2021): Número especial: Nuevas Miradas de la Ciencia Política en el Perú; 1-182415-24982219-4142reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/25229/23805http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/252292022-09-08T14:30:16Z
dc.title.none.fl_str_mv Doing Vernacularization of Ideas: The First Population/Family Planning Policy
Vernacularizando las ideas: la primera política de población/planificación familiar
title Doing Vernacularization of Ideas: The First Population/Family Planning Policy
spellingShingle Doing Vernacularization of Ideas: The First Population/Family Planning Policy
Paredes Guillen, Lizeth Valeria
Population
Family Planning Policy
Social Policy
Vernacularization
Población
Planificación Familiar
Política Social
Vernacularización
title_short Doing Vernacularization of Ideas: The First Population/Family Planning Policy
title_full Doing Vernacularization of Ideas: The First Population/Family Planning Policy
title_fullStr Doing Vernacularization of Ideas: The First Population/Family Planning Policy
title_full_unstemmed Doing Vernacularization of Ideas: The First Population/Family Planning Policy
title_sort Doing Vernacularization of Ideas: The First Population/Family Planning Policy
dc.creator.none.fl_str_mv Paredes Guillen, Lizeth Valeria
author Paredes Guillen, Lizeth Valeria
author_facet Paredes Guillen, Lizeth Valeria
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Population
Family Planning Policy
Social Policy
Vernacularization
Población
Planificación Familiar
Política Social
Vernacularización
topic Population
Family Planning Policy
Social Policy
Vernacularization
Población
Planificación Familiar
Política Social
Vernacularización
description The agenda-setting and adoption of a social policy are not simple processes, they do not just require the decision of the policy-makers, they do need social participation. This article is about the first population\family planning policy in Peru, adopted in 1985 during the restoration of the democratic rule under Fernando Belaunde. Previously, we analyse the initial political process under two military regimes: Juan Velasco, who had an anti imperialist but pro-natal policy, and Francisco Morales-Bermudez, who opened the agenda on family planning. Within this political context, Belaunde allowed the participation of the social actors to create the first family planning policy. In contrast to previous literature about these governments, which focused mainly on hard policy issues, we compare a soft policy, but central element to the nation: the policy of population. In addition, as this policy concerns demographic, moral, health, and individual liberty issues, this helps us explain the role of the Peruvian State in relation to the social actors (Such as religious sectors and feminist activists), We do emphasize on the key role of the social actors, with different level of importance in its centrality at the moment of coordinating with the State.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/25229
10.18800/politai.202101.001
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/25229
identifier_str_mv 10.18800/politai.202101.001
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/25229/23805
dc.rights.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Politai; Vol. 12 Núm. 22 (2021): Número especial: Nuevas Miradas de la Ciencia Política en el Perú; 1-18
2415-2498
2219-4142
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840901079765614592
score 13.078122
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).