Cultural context and school counseling: Cultural sensitivity to advocate for social justice
Descripción del Articulo
In this paper the relevance of understanding the different meanings of culture in the counseling profession is presented. Two approaches to the concept of culture as they relate to counseling are suggested: the first approach stresses the organisational culture of the institution where the counselor...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2008 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1131 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1131 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Multiculturalism school counseling social justice cultura multiculturalidad consejería escolar justicia social |
id |
REVPUCP_f16bfe18b249e6a0f6ddcc27ab5f6486 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1131 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Cultural context and school counseling: Cultural sensitivity to advocate for social justiceContexto cultural y consejería escolar: sensibilidad cultural y defensa de la justicia socialTatar, MoshéMulticulturalismschool counselingsocial justiceculturamulticulturalidadconsejería escolarjusticia socialIn this paper the relevance of understanding the different meanings of culture in the counseling profession is presented. Two approaches to the concept of culture as they relate to counseling are suggested: the first approach stresses the organisational culture of the institution where the counselor works; the second —the multicultural approach— calls for the complex recognition of the variety of ethnic cultural backgrounds of those involved in the counseling situation. Professional practices are analysed as means for the reinforcement of present conditions or as ways for changing them. The concepts of empowerment of and advocacy for our clients are put forward as main components in the challenging new roles of the counseling profession. Implications for counselors are suggested.En este estudio se destaca la importancia de la comprensión de los diferentes significados de la cultura para la práctica profesional del consejero psicológico escolar. Se sugieren dos aproximaciones hacia el concepto de cultura, en relación con la consejería psicológica: la primera señala la importancia de la cultura organizacional en la institución donde labora el consejero psicológico, mientras que la segunda —la aproximación multicultural— sugiere el complejo reconocimiento de la variedad de antecedentes étnico-culturales de aquellos que están comprometidos con la situación de consejería. Se analizan las prácticas profesionales según su relevancia para el refuerzo de las condiciones actuales, o como formas para promover el cambio. Los conceptos de empoderamiento y defensa para con los pacientes-clientes son señalados como los componentes principales en los nuevos roles que retan la profesión del consejero psicológico, sugiriéndose implicancias para la consejería psicológica.Pontificia Universidad Católica del Perú2008-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1131Revista de Psicología; Vol. 26 Núm. 1 (2008); 123-146Revista de Psicología; v. 26 n. 1 (2008); 123-1462223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1131/1092info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11312020-03-10T18:53:07Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cultural context and school counseling: Cultural sensitivity to advocate for social justice Contexto cultural y consejería escolar: sensibilidad cultural y defensa de la justicia social |
title |
Cultural context and school counseling: Cultural sensitivity to advocate for social justice |
spellingShingle |
Cultural context and school counseling: Cultural sensitivity to advocate for social justice Tatar, Moshé Multiculturalism school counseling social justice cultura multiculturalidad consejería escolar justicia social |
title_short |
Cultural context and school counseling: Cultural sensitivity to advocate for social justice |
title_full |
Cultural context and school counseling: Cultural sensitivity to advocate for social justice |
title_fullStr |
Cultural context and school counseling: Cultural sensitivity to advocate for social justice |
title_full_unstemmed |
Cultural context and school counseling: Cultural sensitivity to advocate for social justice |
title_sort |
Cultural context and school counseling: Cultural sensitivity to advocate for social justice |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Tatar, Moshé |
author |
Tatar, Moshé |
author_facet |
Tatar, Moshé |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Multiculturalism school counseling social justice cultura multiculturalidad consejería escolar justicia social |
topic |
Multiculturalism school counseling social justice cultura multiculturalidad consejería escolar justicia social |
description |
In this paper the relevance of understanding the different meanings of culture in the counseling profession is presented. Two approaches to the concept of culture as they relate to counseling are suggested: the first approach stresses the organisational culture of the institution where the counselor works; the second —the multicultural approach— calls for the complex recognition of the variety of ethnic cultural backgrounds of those involved in the counseling situation. Professional practices are analysed as means for the reinforcement of present conditions or as ways for changing them. The concepts of empowerment of and advocacy for our clients are put forward as main components in the challenging new roles of the counseling profession. Implications for counselors are suggested. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-03-22 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1131 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1131 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1131/1092 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Psicología; Vol. 26 Núm. 1 (2008); 123-146 Revista de Psicología; v. 26 n. 1 (2008); 123-146 2223-3733 0254-9247 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846609476677795840 |
score |
13.141987 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).