Cultural context and school counseling: Cultural sensitivity to advocate for social justice

Descripción del Articulo

In this paper the relevance of understanding the different meanings of culture in the counseling profession is presented. Two approaches to the concept of culture as they relate to counseling are suggested: the first approach stresses the organisational culture of the institution where the counselor...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Tatar, Moshé
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2008
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1131
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1131
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Multiculturalism
school counseling
social justice
cultura
multiculturalidad
consejería escolar
justicia social
id REVPUCP_f16bfe18b249e6a0f6ddcc27ab5f6486
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1131
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Cultural context and school counseling: Cultural sensitivity to advocate for social justiceContexto cultural y consejería escolar: sensibilidad cultural y defensa de la justicia socialTatar, MoshéMulticulturalismschool counselingsocial justiceculturamulticulturalidadconsejería escolarjusticia socialIn this paper the relevance of understanding the different meanings of culture in the counseling profession is presented. Two approaches to the concept of culture as they relate to counseling are suggested: the first approach stresses the organisational culture of the institution where the counselor works; the second —the multicultural approach— calls for the complex recognition of the variety of ethnic cultural backgrounds of those involved in the counseling situation. Professional practices are analysed as means for the reinforcement of present conditions or as ways for changing them. The concepts of empowerment of and advocacy for our clients are put forward as main components in the challenging new roles of the counseling profession. Implications for counselors are suggested.En este estudio se destaca la importancia de la comprensión de los diferentes significados de la cultura para la práctica profesional del consejero psicológico escolar. Se sugieren dos aproximaciones hacia el concepto de cultura, en relación con la consejería psicológica: la primera señala la importancia de la cultura organizacional en la institución donde labora el consejero psicológico, mientras que la segunda —la aproximación multicultural— sugiere el complejo reconocimiento de la variedad de antecedentes étnico-culturales de aquellos que están comprometidos con la situación de consejería. Se analizan las prácticas profesionales según su relevancia para el refuerzo de las condiciones actuales, o como formas para promover el cambio. Los conceptos de empoderamiento y defensa para con los pacientes-clientes son señalados como los componentes principales en los nuevos roles que retan la profesión del consejero psicológico, sugiriéndose implicancias para la consejería psicológica.Pontificia Universidad Católica del Perú2008-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1131Revista de Psicología; Vol. 26 Núm. 1 (2008); 123-146Revista de Psicología; v. 26 n. 1 (2008); 123-1462223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1131/1092info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11312020-03-10T18:53:07Z
dc.title.none.fl_str_mv Cultural context and school counseling: Cultural sensitivity to advocate for social justice
Contexto cultural y consejería escolar: sensibilidad cultural y defensa de la justicia social
title Cultural context and school counseling: Cultural sensitivity to advocate for social justice
spellingShingle Cultural context and school counseling: Cultural sensitivity to advocate for social justice
Tatar, Moshé
Multiculturalism
school counseling
social justice
cultura
multiculturalidad
consejería escolar
justicia social
title_short Cultural context and school counseling: Cultural sensitivity to advocate for social justice
title_full Cultural context and school counseling: Cultural sensitivity to advocate for social justice
title_fullStr Cultural context and school counseling: Cultural sensitivity to advocate for social justice
title_full_unstemmed Cultural context and school counseling: Cultural sensitivity to advocate for social justice
title_sort Cultural context and school counseling: Cultural sensitivity to advocate for social justice
dc.creator.none.fl_str_mv Tatar, Moshé
author Tatar, Moshé
author_facet Tatar, Moshé
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Multiculturalism
school counseling
social justice
cultura
multiculturalidad
consejería escolar
justicia social
topic Multiculturalism
school counseling
social justice
cultura
multiculturalidad
consejería escolar
justicia social
description In this paper the relevance of understanding the different meanings of culture in the counseling profession is presented. Two approaches to the concept of culture as they relate to counseling are suggested: the first approach stresses the organisational culture of the institution where the counselor works; the second —the multicultural approach— calls for the complex recognition of the variety of ethnic cultural backgrounds of those involved in the counseling situation. Professional practices are analysed as means for the reinforcement of present conditions or as ways for changing them. The concepts of empowerment of and advocacy for our clients are put forward as main components in the challenging new roles of the counseling profession. Implications for counselors are suggested.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-03-22
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1131
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1131
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1131/1092
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Psicología; Vol. 26 Núm. 1 (2008); 123-146
Revista de Psicología; v. 26 n. 1 (2008); 123-146
2223-3733
0254-9247
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846609476677795840
score 13.141987
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).