The process of responding to graduate examinations in Accountancy colleges: Construct validation
Descripción del Articulo
The construct validity of six hypothesized dimensions was explored for an Accountancy majorgraduation examination, in order to understand the underlying process of responding. Using answers from 313 examinees to an intentional sample of 17 objective items administered on large scale, a confirmatory...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2007 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/319 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/319 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | construct validation objective exam responding process multi-trait multimethod Accountancy license exam validez de constructo proceso de respuesta a ítems objetivos multirasgo-multimétodo examen de egreso contabilidad |
id |
REVPUCP_edf14bbe1807581ded6d853c26752751 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/319 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
The process of responding to graduate examinations in Accountancy colleges: Construct validationProceso de respuesta a examen de egreso en contabilidad: validación de constructoCastañeda Figueiras, SandraVarela Romero, César W.González Lomelí, Danielconstruct validationobjective exam responding processmulti-trait multimethodAccountancy license examvalidez de constructoproceso de respuesta a ítems objetivosmultirasgo-multimétodoexamen de egresocontabilidadconstruct validationobjective exam responding processmulti-trait multimethodAccountancy license examThe construct validity of six hypothesized dimensions was explored for an Accountancy majorgraduation examination, in order to understand the underlying process of responding. Using answers from 313 examinees to an intentional sample of 17 objective items administered on large scale, a confirmatory factorial analysis was carried out, with a Multi-Trait Multi-Method matrix (MTMM): Traits represented three cognitive operations required to solve the items and the methods represented three knowledge fields of the content. Each item was linked to a cog- nitive operation and to a knowledge field. The resulting model showed convergent validity in two constructs and its manifest variables and divergent only between technical and combined knowledge. Thus, the answering process was explained, simultaneously by the Understanding operation influenced by Theoretical knowledge. Implications to understanding the answering process in this type of examination through construct validation are discussed.Se investiga la validación de constructo de seis dimensiones que están en la base del examende egreso de una licenciatura en contabilidad, con el fin de entender el proceso de respuesta subyacente. A partir de las respuestas a 17 ítems objetivos aplicados de manera grupal a 313 participantes seleccionados según muestreo intencional, se realizó un análisis factorial confirmatorio MRMM, en el que se representaron tres operaciones cognitivas demandadas para resolver los ítems y los métodos, así como los tres campos de conocimiento del contenido que se evalúa en ellos. El modelo resultante muestra bondad de ajuste, validez convergente entre dos constructos y sus variables manifiestas, además de validez divergente solo entre el conocimiento técnico y el combinado. El proceso de respuesta fue explicado, simultáneamente, por la operación comprender, influida por el conocimiento teórico. Se discuten las implicancias para comprender el proceso de respuesta en este tipo de examen a partir de la validación de constructo realizada.Pontificia Universidad Católica del Perú2007-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/31910.18800/psico.200701.001Revista de Psicología; Vol. 25 Núm. 1 (2007); 3-272223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/319/315info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/3192025-08-19T15:49:32Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The process of responding to graduate examinations in Accountancy colleges: Construct validation Proceso de respuesta a examen de egreso en contabilidad: validación de constructo |
title |
The process of responding to graduate examinations in Accountancy colleges: Construct validation |
spellingShingle |
The process of responding to graduate examinations in Accountancy colleges: Construct validation Castañeda Figueiras, Sandra construct validation objective exam responding process multi-trait multimethod Accountancy license exam validez de constructo proceso de respuesta a ítems objetivos multirasgo-multimétodo examen de egreso contabilidad construct validation objective exam responding process multi-trait multimethod Accountancy license exam |
title_short |
The process of responding to graduate examinations in Accountancy colleges: Construct validation |
title_full |
The process of responding to graduate examinations in Accountancy colleges: Construct validation |
title_fullStr |
The process of responding to graduate examinations in Accountancy colleges: Construct validation |
title_full_unstemmed |
The process of responding to graduate examinations in Accountancy colleges: Construct validation |
title_sort |
The process of responding to graduate examinations in Accountancy colleges: Construct validation |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Castañeda Figueiras, Sandra Varela Romero, César W. González Lomelí, Daniel |
author |
Castañeda Figueiras, Sandra |
author_facet |
Castañeda Figueiras, Sandra Varela Romero, César W. González Lomelí, Daniel |
author_role |
author |
author2 |
Varela Romero, César W. González Lomelí, Daniel |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
construct validation objective exam responding process multi-trait multimethod Accountancy license exam validez de constructo proceso de respuesta a ítems objetivos multirasgo-multimétodo examen de egreso contabilidad construct validation objective exam responding process multi-trait multimethod Accountancy license exam |
topic |
construct validation objective exam responding process multi-trait multimethod Accountancy license exam validez de constructo proceso de respuesta a ítems objetivos multirasgo-multimétodo examen de egreso contabilidad construct validation objective exam responding process multi-trait multimethod Accountancy license exam |
description |
The construct validity of six hypothesized dimensions was explored for an Accountancy majorgraduation examination, in order to understand the underlying process of responding. Using answers from 313 examinees to an intentional sample of 17 objective items administered on large scale, a confirmatory factorial analysis was carried out, with a Multi-Trait Multi-Method matrix (MTMM): Traits represented three cognitive operations required to solve the items and the methods represented three knowledge fields of the content. Each item was linked to a cog- nitive operation and to a knowledge field. The resulting model showed convergent validity in two constructs and its manifest variables and divergent only between technical and combined knowledge. Thus, the answering process was explained, simultaneously by the Understanding operation influenced by Theoretical knowledge. Implications to understanding the answering process in this type of examination through construct validation are discussed. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-03-13 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/319 10.18800/psico.200701.001 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/319 |
identifier_str_mv |
10.18800/psico.200701.001 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/319/315 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Psicología; Vol. 25 Núm. 1 (2007); 3-27 2223-3733 0254-9247 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1840900892506718208 |
score |
13.403676 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).