The process of responding to graduate examinations in Accountancy colleges: Construct validation

Descripción del Articulo

The construct validity of six hypothesized dimensions was explored for an Accountancy majorgraduation examination, in order to understand the underlying process of responding. Using answers from 313 examinees to an intentional sample of 17 objective items administered on large scale, a confirmatory...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Castañeda Figueiras, Sandra, Varela Romero, César W., González Lomelí, Daniel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2007
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/319
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/319
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:construct validation
objective exam responding process
multi-trait multimethod
Accountancy license exam
validez de constructo
proceso de respuesta a ítems objetivos
multirasgo-multimétodo
examen de egreso
contabilidad
id REVPUCP_edf14bbe1807581ded6d853c26752751
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/319
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling The process of responding to graduate examinations in Accountancy colleges: Construct validationProceso de respuesta a examen de egreso en contabilidad: validación de constructoCastañeda Figueiras, SandraVarela Romero, César W.González Lomelí, Danielconstruct validationobjective exam responding processmulti-trait multimethodAccountancy license examvalidez de constructoproceso de respuesta a ítems objetivosmultirasgo-multimétodoexamen de egresocontabilidadconstruct validationobjective exam responding processmulti-trait multimethodAccountancy license examThe construct validity of six hypothesized dimensions was explored for an Accountancy majorgraduation examination, in order to understand the underlying process of responding. Using answers from 313 examinees to an intentional sample of 17 objective items administered on large scale, a confirmatory factorial analysis was carried out, with a Multi-Trait Multi-Method matrix (MTMM): Traits represented three cognitive operations required to solve the items and the methods represented three knowledge fields of the content. Each item was linked to a cog- nitive operation and to a knowledge field. The resulting model showed convergent validity in two constructs and its manifest variables and divergent only between technical and combined knowledge. Thus, the answering process was explained, simultaneously by the Understanding operation influenced by Theoretical knowledge. Implications to understanding the answering process in this type of examination through construct validation are discussed.Se investiga la validación de constructo de seis dimensiones que están en la base del examende egreso de una licenciatura en contabilidad, con el fin de entender el proceso de respuesta subyacente. A partir de las respuestas a 17 ítems objetivos aplicados de manera grupal a 313 participantes seleccionados según muestreo intencional, se realizó un análisis factorial confirmatorio MRMM, en el que se representaron tres operaciones cognitivas demandadas para resolver los ítems y los métodos, así como los tres campos de conocimiento del contenido que se evalúa en ellos. El modelo resultante muestra bondad de ajuste, validez convergente entre dos constructos y sus variables manifiestas, además de validez divergente solo entre el conocimiento técnico y el combinado. El proceso de respuesta fue explicado, simultáneamente, por la operación comprender, influida por el conocimiento teórico. Se discuten las implicancias para comprender el proceso de respuesta en este tipo de examen a partir de la validación de constructo realizada.Pontificia Universidad Católica del Perú2007-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/31910.18800/psico.200701.001Revista de Psicología; Vol. 25 Núm. 1 (2007); 3-272223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/319/315info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/3192025-08-19T15:49:32Z
dc.title.none.fl_str_mv The process of responding to graduate examinations in Accountancy colleges: Construct validation
Proceso de respuesta a examen de egreso en contabilidad: validación de constructo
title The process of responding to graduate examinations in Accountancy colleges: Construct validation
spellingShingle The process of responding to graduate examinations in Accountancy colleges: Construct validation
Castañeda Figueiras, Sandra
construct validation
objective exam responding process
multi-trait multimethod
Accountancy license exam
validez de constructo
proceso de respuesta a ítems objetivos
multirasgo-multimétodo
examen de egreso
contabilidad
construct validation
objective exam responding process
multi-trait multimethod
Accountancy license exam
title_short The process of responding to graduate examinations in Accountancy colleges: Construct validation
title_full The process of responding to graduate examinations in Accountancy colleges: Construct validation
title_fullStr The process of responding to graduate examinations in Accountancy colleges: Construct validation
title_full_unstemmed The process of responding to graduate examinations in Accountancy colleges: Construct validation
title_sort The process of responding to graduate examinations in Accountancy colleges: Construct validation
dc.creator.none.fl_str_mv Castañeda Figueiras, Sandra
Varela Romero, César W.
González Lomelí, Daniel
author Castañeda Figueiras, Sandra
author_facet Castañeda Figueiras, Sandra
Varela Romero, César W.
González Lomelí, Daniel
author_role author
author2 Varela Romero, César W.
González Lomelí, Daniel
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv construct validation
objective exam responding process
multi-trait multimethod
Accountancy license exam
validez de constructo
proceso de respuesta a ítems objetivos
multirasgo-multimétodo
examen de egreso
contabilidad
construct validation
objective exam responding process
multi-trait multimethod
Accountancy license exam
topic construct validation
objective exam responding process
multi-trait multimethod
Accountancy license exam
validez de constructo
proceso de respuesta a ítems objetivos
multirasgo-multimétodo
examen de egreso
contabilidad
construct validation
objective exam responding process
multi-trait multimethod
Accountancy license exam
description The construct validity of six hypothesized dimensions was explored for an Accountancy majorgraduation examination, in order to understand the underlying process of responding. Using answers from 313 examinees to an intentional sample of 17 objective items administered on large scale, a confirmatory factorial analysis was carried out, with a Multi-Trait Multi-Method matrix (MTMM): Traits represented three cognitive operations required to solve the items and the methods represented three knowledge fields of the content. Each item was linked to a cog- nitive operation and to a knowledge field. The resulting model showed convergent validity in two constructs and its manifest variables and divergent only between technical and combined knowledge. Thus, the answering process was explained, simultaneously by the Understanding operation influenced by Theoretical knowledge. Implications to understanding the answering process in this type of examination through construct validation are discussed.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-03-13
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/319
10.18800/psico.200701.001
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/319
identifier_str_mv 10.18800/psico.200701.001
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/319/315
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Psicología; Vol. 25 Núm. 1 (2007); 3-27
2223-3733
0254-9247
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900892506718208
score 13.403676
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).