Tutorials in university students with a disability
Descripción del Articulo
This article places an emphasis on the importance of tutorials for students with a disability in universities. It presented the most significant results of the study of tutorials carried out in help services, units or offices for students with a disability inmore than 45 Spanish universities, in rel...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2013 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/7497 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/7497 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | tutorial universities disability disabled students tutoría universidades discapacidad estudiantes impedidos |
id |
REVPUCP_e94b596bc1da25bfeab8c6e81a25477a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/7497 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Tutorials in university students with a disabilityLa acción tutorial en los estudiantes universitarios con discapacidadGairín Sallán, JoaquínMuñoz Moreno, José Luístutorialuniversitiesdisabilitydisabled studentstutoríauniversidadesdiscapacidadestudiantes impedidosThis article places an emphasis on the importance of tutorials for students with a disability in universities. It presented the most significant results of the study of tutorials carried out in help services, units or offices for students with a disability inmore than 45 Spanish universities, in relation to promotion, reception, completion and graduation. The contributions highlight the importance of organising a response through a Tutorial Action Plan made up of the stages of motivation and awareness-raisin, planning, execution, evaluation and institutionalisation. Among the principle conclusions, the importance of moving towards a truly inclusive university through tutorial activity is highlighted, thereby providing a guide for providing assistance to university students with a disability.Este aporte pone énfasis en la importancia de la acción tutorial dirigida al colectivo de estudiantes con discapacidad en el contexto universitario. Presenta los resultados más significativos del estudio que sobre actuaciones tutoriales realizan los Servicios, Unidades u Oficinas de atención a los estudiantes universitarios con discapacidad de más 45 universidades españolas, en relación con la promoción, la acogida, la permanencia y el egreso. Los aportes remarcan la importancia de organizar la respuesta a través de un Plan de Acción Tutorial orquestado desde las etapas de motivación y sensibilización, planificación, ejecución, evaluación e institucionalización. Entre las principales conclusiones, sobresale la importancia de avanzar hacia una universidad realmente inclusiva desde la acción tutorial, proporcionando, al respecto, una Guía para la atención a los alumnos universitarios con discapacidad.Pontificia Universidad Católica del Perú2013-10-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/749710.18800/educacion.201302.004Educación; Vol. 22 Núm. 43 (2013); 71-902304-43221019-9403reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/7497/7736Derechos de autor 2016 Educaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/74972025-08-19T15:43:34Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tutorials in university students with a disability La acción tutorial en los estudiantes universitarios con discapacidad |
title |
Tutorials in university students with a disability |
spellingShingle |
Tutorials in university students with a disability Gairín Sallán, Joaquín tutorial universities disability disabled students tutoría universidades discapacidad estudiantes impedidos |
title_short |
Tutorials in university students with a disability |
title_full |
Tutorials in university students with a disability |
title_fullStr |
Tutorials in university students with a disability |
title_full_unstemmed |
Tutorials in university students with a disability |
title_sort |
Tutorials in university students with a disability |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Gairín Sallán, Joaquín Muñoz Moreno, José Luís |
author |
Gairín Sallán, Joaquín |
author_facet |
Gairín Sallán, Joaquín Muñoz Moreno, José Luís |
author_role |
author |
author2 |
Muñoz Moreno, José Luís |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
tutorial universities disability disabled students tutoría universidades discapacidad estudiantes impedidos |
topic |
tutorial universities disability disabled students tutoría universidades discapacidad estudiantes impedidos |
description |
This article places an emphasis on the importance of tutorials for students with a disability in universities. It presented the most significant results of the study of tutorials carried out in help services, units or offices for students with a disability inmore than 45 Spanish universities, in relation to promotion, reception, completion and graduation. The contributions highlight the importance of organising a response through a Tutorial Action Plan made up of the stages of motivation and awareness-raisin, planning, execution, evaluation and institutionalisation. Among the principle conclusions, the importance of moving towards a truly inclusive university through tutorial activity is highlighted, thereby providing a guide for providing assistance to university students with a disability. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-10-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/7497 10.18800/educacion.201302.004 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/7497 |
identifier_str_mv |
10.18800/educacion.201302.004 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/7497/7736 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Educación http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Educación http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educación; Vol. 22 Núm. 43 (2013); 71-90 2304-4322 1019-9403 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1840900527349563392 |
score |
12.860346 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).