Tutorials in university students with a disability

Descripción del Articulo

This article places an emphasis on the importance of tutorials for students with a disability in universities. It presented the most significant results of the study of tutorials carried out in help services, units or offices for students with a disability inmore than 45 Spanish universities, in rel...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Gairín Sallán, Joaquín, Muñoz Moreno, José Luís
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2013
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/7497
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/7497
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:tutorial
universities
disability
disabled students
tutoría
universidades
discapacidad
estudiantes impedidos
id REVPUCP_e94b596bc1da25bfeab8c6e81a25477a
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/7497
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Tutorials in university students with a disabilityLa acción tutorial en los estudiantes universitarios con discapacidadGairín Sallán, JoaquínMuñoz Moreno, José Luístutorialuniversitiesdisabilitydisabled studentstutoríauniversidadesdiscapacidadestudiantes impedidosThis article places an emphasis on the importance of tutorials for students with a disability in universities. It presented the most significant results of the study of tutorials carried out in help services, units or offices for students with a disability inmore than 45 Spanish universities, in relation to promotion, reception, completion and graduation. The contributions highlight the importance of organising a response through a Tutorial Action Plan made up of the stages of motivation and awareness-raisin, planning, execution, evaluation and institutionalisation. Among the principle conclusions, the importance of moving towards a truly inclusive university through tutorial activity is highlighted, thereby providing a guide for providing assistance to university students with a disability.Este aporte pone énfasis en la importancia de la acción tutorial dirigida al colectivo de estudiantes con discapacidad en el contexto universitario. Presenta los resultados más significativos del estudio que sobre actuaciones tutoriales realizan los Servicios, Unidades u Oficinas de atención a los estudiantes universitarios con discapacidad de más 45 universidades españolas, en relación con la promoción, la acogida, la permanencia y el egreso. Los aportes remarcan la importancia de organizar la respuesta a través de un Plan de Acción Tutorial orquestado desde las etapas de motivación y sensibilización, planificación, ejecución, evaluación e institucionalización. Entre las principales conclusiones, sobresale la importancia de avanzar hacia una universidad realmente inclusiva desde la acción tutorial, proporcionando, al respecto, una Guía para la atención a los alumnos universitarios con discapacidad.Pontificia Universidad Católica del Perú2013-10-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/749710.18800/educacion.201302.004Educación; Vol. 22 Núm. 43 (2013); 71-902304-43221019-9403reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/7497/7736Derechos de autor 2016 Educaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/74972025-08-19T15:43:34Z
dc.title.none.fl_str_mv Tutorials in university students with a disability
La acción tutorial en los estudiantes universitarios con discapacidad
title Tutorials in university students with a disability
spellingShingle Tutorials in university students with a disability
Gairín Sallán, Joaquín
tutorial
universities
disability
disabled students
tutoría
universidades
discapacidad
estudiantes impedidos
title_short Tutorials in university students with a disability
title_full Tutorials in university students with a disability
title_fullStr Tutorials in university students with a disability
title_full_unstemmed Tutorials in university students with a disability
title_sort Tutorials in university students with a disability
dc.creator.none.fl_str_mv Gairín Sallán, Joaquín
Muñoz Moreno, José Luís
author Gairín Sallán, Joaquín
author_facet Gairín Sallán, Joaquín
Muñoz Moreno, José Luís
author_role author
author2 Muñoz Moreno, José Luís
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv tutorial
universities
disability
disabled students
tutoría
universidades
discapacidad
estudiantes impedidos
topic tutorial
universities
disability
disabled students
tutoría
universidades
discapacidad
estudiantes impedidos
description This article places an emphasis on the importance of tutorials for students with a disability in universities. It presented the most significant results of the study of tutorials carried out in help services, units or offices for students with a disability inmore than 45 Spanish universities, in relation to promotion, reception, completion and graduation. The contributions highlight the importance of organising a response through a Tutorial Action Plan made up of the stages of motivation and awareness-raisin, planning, execution, evaluation and institutionalisation. Among the principle conclusions, the importance of moving towards a truly inclusive university through tutorial activity is highlighted, thereby providing a guide for providing assistance to university students with a disability.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-10-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/7497
10.18800/educacion.201302.004
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/7497
identifier_str_mv 10.18800/educacion.201302.004
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/7497/7736
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Educación
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Educación
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Educación; Vol. 22 Núm. 43 (2013); 71-90
2304-4322
1019-9403
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900527349563392
score 12.860346
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).