Teaching of Mapuzugun in Chile: Echo-sonority as preparation for the acquisition of the indigenous language
Descripción del Articulo
This research study focuses on the process of acquiring the indigenous Mapuce language for teaching purposes in order to contribute to current Mapuzugun Indigenous Language programs. Using a dialogic participatory methodology called Kishu Kimkelay Ta Che, we collaborated with teachers and members of...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26869 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/26869 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Teaching Indigenous education Language teaching Enseñanza Educación indígena Enseñanza de la lengua Ensino Educação indígena Ensino de línguas |
id |
REVPUCP_e7348e4ef7da79f4b09ce6b671dddb4d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26869 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching of Mapuzugun in Chile: Echo-sonority as preparation for the acquisition of the indigenous languageEnseñanza del mapuzugun en Chile: ecosonoridad como apresto a la adquisición de la lengua indígenaEnsino de Mapuzugun no Chile: Ecosonoridade como preparação para a aquisição da língua indígenaRivas Rivas, María ClaraDel Pino, MiguelTeachingIndigenous educationLanguage teachingEnseñanzaEducación indígenaEnseñanza de la lenguaEnsinoEducação indígenaEnsino de línguasThis research study focuses on the process of acquiring the indigenous Mapuce language for teaching purposes in order to contribute to current Mapuzugun Indigenous Language programs. Using a dialogic participatory methodology called Kishu Kimkelay Ta Che, we collaborated with teachers and members of the Mapuce community from a rural school in La Araucanía, Chile. Our findings reveal that echo-sonority plays a crucial role in preparing for the teaching of the indigenous language. This preparation involves the relationship between sound-action, onomatopoeia-toponymy, and nature-language. We argue that these results present a necessary challenge to improve indigenous language programs, which mostly operate under a Western logic, making intercultural articulation in schools challenging.La investigación se centró en conocer el proceso de adquisición de la lengua indígena mapuce para su enseñanza y aportar a los actuales programas de lengua mapuzugun. Se trabajó con la metodología participativa dialógica-kishu kimkelay ta che- con profesorado y miembros de la comunidad mapuce de una escuela rural de la Región de La Araucanía, Chile. Como resultados se observa la ecosonoridad como apresto para la enseñanza de la lengua indígena, que concierne a la relación sonido-acción, onomatopeya-toponimia y naturaleza-lengua. Estos resultados se asumen como un desafío necesario para ayudar a mejorar los programas de lengua indígena, debido que, como argumentamos, estos están bajo una lógica mayoritariamente occidental que dificulta la articulación intercultural en las escuelas.Este estudo tem como objetivo investigar o processo de aquisição da língua indígena Mapuce para fins de ensino, a fim de contribuir com os programas atuais de língua Mapuzugun. Trabalhamos com a metodologia participativa dialógica Kishu Kimkelay Ta Che, em colaboração com professores e membros da comunidade Mapuce de uma escola rural na Região de La Araucanía, Chile. Nossos resultados mostram que a ecosonoridade é uma preparação para o ensino da língua indígena, relacionando som-ação, onomatopeia-toponímia e linguagem-natureza. Argumentamos que esses resultados apresentam um desafio necessário para melhorar os programas de línguas indígenas, pois esses programas são predominantemente estruturados sob uma lógica ocidental, dificultando a articulação intercultural nas escolas.Pontificia Universidad Católica del Perú2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/26869Educacion; Vol. 32 No. 62 (2023); 185-203Educación; Vol. 32 Núm. 62 (2023); 185-203Educacion; v. 32 n. 62 (2023); 185-2032304-43221019-9403reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/26869/25132info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/268692024-07-18T18:04:57Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching of Mapuzugun in Chile: Echo-sonority as preparation for the acquisition of the indigenous language Enseñanza del mapuzugun en Chile: ecosonoridad como apresto a la adquisición de la lengua indígena Ensino de Mapuzugun no Chile: Ecosonoridade como preparação para a aquisição da língua indígena |
title |
Teaching of Mapuzugun in Chile: Echo-sonority as preparation for the acquisition of the indigenous language |
spellingShingle |
Teaching of Mapuzugun in Chile: Echo-sonority as preparation for the acquisition of the indigenous language Rivas Rivas, María Clara Teaching Indigenous education Language teaching Enseñanza Educación indígena Enseñanza de la lengua Ensino Educação indígena Ensino de línguas |
title_short |
Teaching of Mapuzugun in Chile: Echo-sonority as preparation for the acquisition of the indigenous language |
title_full |
Teaching of Mapuzugun in Chile: Echo-sonority as preparation for the acquisition of the indigenous language |
title_fullStr |
Teaching of Mapuzugun in Chile: Echo-sonority as preparation for the acquisition of the indigenous language |
title_full_unstemmed |
Teaching of Mapuzugun in Chile: Echo-sonority as preparation for the acquisition of the indigenous language |
title_sort |
Teaching of Mapuzugun in Chile: Echo-sonority as preparation for the acquisition of the indigenous language |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Rivas Rivas, María Clara Del Pino, Miguel |
author |
Rivas Rivas, María Clara |
author_facet |
Rivas Rivas, María Clara Del Pino, Miguel |
author_role |
author |
author2 |
Del Pino, Miguel |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Teaching Indigenous education Language teaching Enseñanza Educación indígena Enseñanza de la lengua Ensino Educação indígena Ensino de línguas |
topic |
Teaching Indigenous education Language teaching Enseñanza Educación indígena Enseñanza de la lengua Ensino Educação indígena Ensino de línguas |
description |
This research study focuses on the process of acquiring the indigenous Mapuce language for teaching purposes in order to contribute to current Mapuzugun Indigenous Language programs. Using a dialogic participatory methodology called Kishu Kimkelay Ta Che, we collaborated with teachers and members of the Mapuce community from a rural school in La Araucanía, Chile. Our findings reveal that echo-sonority plays a crucial role in preparing for the teaching of the indigenous language. This preparation involves the relationship between sound-action, onomatopoeia-toponymy, and nature-language. We argue that these results present a necessary challenge to improve indigenous language programs, which mostly operate under a Western logic, making intercultural articulation in schools challenging. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/26869 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/26869 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/26869/25132 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educacion; Vol. 32 No. 62 (2023); 185-203 Educación; Vol. 32 Núm. 62 (2023); 185-203 Educacion; v. 32 n. 62 (2023); 185-203 2304-4322 1019-9403 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841536189845209088 |
score |
13.958958 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).