The language in blind children and the question about autistic-Iike features

Descripción del Articulo

Hobson et al. (Brown, Hobson. Lee y Stevenson, 1997; Hobson, Brown, Minter y Lee, 1997)ha ve updated the issue of the similarities between autism and congenital blindness. In the pre­ sent paper the empirical evidence in favor of the existence of autistic-lik features in the lan­ guage of blind chil...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Pérez Pereira, Miguel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2000
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/5961
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/5961
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:language development
blind children
autistic-like features
personal pronouns
verbal imitations
conversational capacity
desarrollo del lenguaje
niños ciegos
rasgos autistas
pronombres personales
imitaciones verbales
capacidad conversacional
id REVPUCP_e2ecfa1a99d8f54d05e00a2d9c9f9745
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/5961
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling The language in blind children and the question about autistic-Iike featuresEl lenguaje de los niños ciegos y la cuestión de los rasgos autistasPérez Pereira, Miguellanguage developmentblind childrenautistic-like featurespersonal pronounsverbal imitationsconversational capacitydesarrollo del lenguajeniños ciegosrasgos autistaspronombres personalesimitaciones verbalescapacidad conversacionalHobson et al. (Brown, Hobson. Lee y Stevenson, 1997; Hobson, Brown, Minter y Lee, 1997)ha ve updated the issue of the similarities between autism and congenital blindness. In the pre­ sent paper the empirical evidence in favor of the existence of autistic-lik features in the lan­ guage of blind children is reviewed. and new data from the author's research, are offered. The following topics are examined: (a) The use of personal pronouns, (b) the use of imitations and formulaic speech, (e) the egocentric use of speech, and (d) the capacity for iniciating conver­ sations and for conversational contingency. The analysis puts into question the similarity bet­ ween blind children and autistic children, and seems to disconfirm Hobson 's theory.Hobson et al. (Brown, Hobson. Lee y Stevenson, 1997; Hobson, Brown, Minter y Lee, 1997) han investigado la similitud entre el autismo y la ceguera congénita. En este artículo se revisa la evidencia empírica a favor de la existencia de rasgos autistas en el lenguaje de los niños ciegos de nacimiento, a la vez que se aportan nuevos datos de investigaciones del autor. Se centra el interés en (a) el uso de los pronombres personales, (b) el uso de imitaciones y habla formuláica, (c) el uso egocéntrico del lenguaje, y (d) la capacidad de iniciar conversaciones y de contingencia conversacional. El análisis pone en cuestión la supuesta similitud entre los niños ciegos y los autistas, además parece refutar la teoría de Hobson.Pontificia Universidad Católica del Perú2000-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/596110.18800/psico.200002.001Revista de Psicología; Vol. 18 Núm. 2 (2000); 167-1982223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/5961/5969info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/59612025-08-19T15:50:04Z
dc.title.none.fl_str_mv The language in blind children and the question about autistic-Iike features
El lenguaje de los niños ciegos y la cuestión de los rasgos autistas
title The language in blind children and the question about autistic-Iike features
spellingShingle The language in blind children and the question about autistic-Iike features
Pérez Pereira, Miguel
language development
blind children
autistic-like features
personal pronouns
verbal imitations
conversational capacity
desarrollo del lenguaje
niños ciegos
rasgos autistas
pronombres personales
imitaciones verbales
capacidad conversacional
title_short The language in blind children and the question about autistic-Iike features
title_full The language in blind children and the question about autistic-Iike features
title_fullStr The language in blind children and the question about autistic-Iike features
title_full_unstemmed The language in blind children and the question about autistic-Iike features
title_sort The language in blind children and the question about autistic-Iike features
dc.creator.none.fl_str_mv Pérez Pereira, Miguel
author Pérez Pereira, Miguel
author_facet Pérez Pereira, Miguel
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv language development
blind children
autistic-like features
personal pronouns
verbal imitations
conversational capacity
desarrollo del lenguaje
niños ciegos
rasgos autistas
pronombres personales
imitaciones verbales
capacidad conversacional
topic language development
blind children
autistic-like features
personal pronouns
verbal imitations
conversational capacity
desarrollo del lenguaje
niños ciegos
rasgos autistas
pronombres personales
imitaciones verbales
capacidad conversacional
description Hobson et al. (Brown, Hobson. Lee y Stevenson, 1997; Hobson, Brown, Minter y Lee, 1997)ha ve updated the issue of the similarities between autism and congenital blindness. In the pre­ sent paper the empirical evidence in favor of the existence of autistic-lik features in the lan­ guage of blind children is reviewed. and new data from the author's research, are offered. The following topics are examined: (a) The use of personal pronouns, (b) the use of imitations and formulaic speech, (e) the egocentric use of speech, and (d) the capacity for iniciating conver­ sations and for conversational contingency. The analysis puts into question the similarity bet­ ween blind children and autistic children, and seems to disconfirm Hobson 's theory.
publishDate 2000
dc.date.none.fl_str_mv 2000-05-19
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/5961
10.18800/psico.200002.001
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/5961
identifier_str_mv 10.18800/psico.200002.001
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/5961/5969
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Psicología; Vol. 18 Núm. 2 (2000); 167-198
2223-3733
0254-9247
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900919690002432
score 13.274781
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).