The language in blind children and the question about autistic-Iike features
Descripción del Articulo
Hobson et al. (Brown, Hobson. Lee y Stevenson, 1997; Hobson, Brown, Minter y Lee, 1997)ha ve updated the issue of the similarities between autism and congenital blindness. In the pre sent paper the empirical evidence in favor of the existence of autistic-lik features in the lan guage of blind chil...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2000 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/5961 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/5961 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | language development blind children autistic-like features personal pronouns verbal imitations conversational capacity desarrollo del lenguaje niños ciegos rasgos autistas pronombres personales imitaciones verbales capacidad conversacional |
id |
REVPUCP_e2ecfa1a99d8f54d05e00a2d9c9f9745 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/5961 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
The language in blind children and the question about autistic-Iike featuresEl lenguaje de los niños ciegos y la cuestión de los rasgos autistasPérez Pereira, Miguellanguage developmentblind childrenautistic-like featurespersonal pronounsverbal imitationsconversational capacitydesarrollo del lenguajeniños ciegosrasgos autistaspronombres personalesimitaciones verbalescapacidad conversacionalHobson et al. (Brown, Hobson. Lee y Stevenson, 1997; Hobson, Brown, Minter y Lee, 1997)ha ve updated the issue of the similarities between autism and congenital blindness. In the pre sent paper the empirical evidence in favor of the existence of autistic-lik features in the lan guage of blind children is reviewed. and new data from the author's research, are offered. The following topics are examined: (a) The use of personal pronouns, (b) the use of imitations and formulaic speech, (e) the egocentric use of speech, and (d) the capacity for iniciating conver sations and for conversational contingency. The analysis puts into question the similarity bet ween blind children and autistic children, and seems to disconfirm Hobson 's theory.Hobson et al. (Brown, Hobson. Lee y Stevenson, 1997; Hobson, Brown, Minter y Lee, 1997) han investigado la similitud entre el autismo y la ceguera congénita. En este artículo se revisa la evidencia empírica a favor de la existencia de rasgos autistas en el lenguaje de los niños ciegos de nacimiento, a la vez que se aportan nuevos datos de investigaciones del autor. Se centra el interés en (a) el uso de los pronombres personales, (b) el uso de imitaciones y habla formuláica, (c) el uso egocéntrico del lenguaje, y (d) la capacidad de iniciar conversaciones y de contingencia conversacional. El análisis pone en cuestión la supuesta similitud entre los niños ciegos y los autistas, además parece refutar la teoría de Hobson.Pontificia Universidad Católica del Perú2000-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/596110.18800/psico.200002.001Revista de Psicología; Vol. 18 Núm. 2 (2000); 167-1982223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/5961/5969info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/59612025-08-19T15:50:04Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The language in blind children and the question about autistic-Iike features El lenguaje de los niños ciegos y la cuestión de los rasgos autistas |
title |
The language in blind children and the question about autistic-Iike features |
spellingShingle |
The language in blind children and the question about autistic-Iike features Pérez Pereira, Miguel language development blind children autistic-like features personal pronouns verbal imitations conversational capacity desarrollo del lenguaje niños ciegos rasgos autistas pronombres personales imitaciones verbales capacidad conversacional |
title_short |
The language in blind children and the question about autistic-Iike features |
title_full |
The language in blind children and the question about autistic-Iike features |
title_fullStr |
The language in blind children and the question about autistic-Iike features |
title_full_unstemmed |
The language in blind children and the question about autistic-Iike features |
title_sort |
The language in blind children and the question about autistic-Iike features |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Pérez Pereira, Miguel |
author |
Pérez Pereira, Miguel |
author_facet |
Pérez Pereira, Miguel |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
language development blind children autistic-like features personal pronouns verbal imitations conversational capacity desarrollo del lenguaje niños ciegos rasgos autistas pronombres personales imitaciones verbales capacidad conversacional |
topic |
language development blind children autistic-like features personal pronouns verbal imitations conversational capacity desarrollo del lenguaje niños ciegos rasgos autistas pronombres personales imitaciones verbales capacidad conversacional |
description |
Hobson et al. (Brown, Hobson. Lee y Stevenson, 1997; Hobson, Brown, Minter y Lee, 1997)ha ve updated the issue of the similarities between autism and congenital blindness. In the pre sent paper the empirical evidence in favor of the existence of autistic-lik features in the lan guage of blind children is reviewed. and new data from the author's research, are offered. The following topics are examined: (a) The use of personal pronouns, (b) the use of imitations and formulaic speech, (e) the egocentric use of speech, and (d) the capacity for iniciating conver sations and for conversational contingency. The analysis puts into question the similarity bet ween blind children and autistic children, and seems to disconfirm Hobson 's theory. |
publishDate |
2000 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2000-05-19 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/5961 10.18800/psico.200002.001 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/5961 |
identifier_str_mv |
10.18800/psico.200002.001 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/5961/5969 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Psicología; Vol. 18 Núm. 2 (2000); 167-198 2223-3733 0254-9247 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1840900919690002432 |
score |
13.274781 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).