Teacher identity construction: narrative research on a foreign language teacher with no formal pedagogical background
Descripción del Articulo
Teacher identity construction deals with the way teachers make sense of theirwork experience and acquire relevant knowledge about their job. Becoming a teacher means building up a certain kind of identity which aims at finding an individual sense of coherence, one which society demands. This study f...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2015 |
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/12246 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/12246 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | identity disocurses agency professional trajectory identidad discursos agencia trayectoria profesional |
| id |
REVPUCP_d399640825565899d5b45f57d01d2a2e |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/12246 |
| network_acronym_str |
REVPUCP |
| network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Teacher identity construction: narrative research on a foreign language teacher with no formal pedagogical backgroundLa construcción de la identidad docente: investigación narrativa sobre un docente de lengua extranjera sin formación pedagógica de baseCabrera Bellido, Oswaldoidentitydisocursesagencyprofessional trajectoryidentidaddiscursosagenciatrayectoria profesionalTeacher identity construction deals with the way teachers make sense of theirwork experience and acquire relevant knowledge about their job. Becoming a teacher means building up a certain kind of identity which aims at finding an individual sense of coherence, one which society demands. This study focuses on the narrative identity construction of a foreign language teacher without formal pedagogical background.Resources, practices and tensions involved in identity work deriving from non-institutionalizaed labor trajectories are analyzed. The study pigeonholes the kinds of discursive resources, ten positioning practices and three sources of tension underpinning one foreign language teacher identity construction.La construcción de la identidad docente describe el modo en que los docentes encuentran sentido a su práctica laboral y adquieren conocimientos relevantes a su ocupación. Convertirse en docente significa construir un tipo particular de identidad cuyo objetivo es encontrar el sentido de coherencia individual que la sociedad le demanda. El estudio explora la construcción narrativa de la identidad de un docente de lengua extranjera sin formación pedagógica de base, aportando información sobre los recursos, prácticas y tensiones del trabajo de identidad que surgen durante las trayectorias laborales no institucionalizadas. En el estudio se llega a caracterizar los tipos de recursos discursivos, diez prácticas de posicionamiento y tres fuentes de tensión particulares a la construcción de identidad del docente de lengua extranjera investigado.Pontificia Universidad Católica del Perú2015-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1224610.18800/educacion.201501.005Educación; Vol. 24 Núm. 46 (2015); 91-1132304-43221019-9403reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/12246/12812Derechos de autor 2016 Educaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/122462025-08-19T15:43:34Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher identity construction: narrative research on a foreign language teacher with no formal pedagogical background La construcción de la identidad docente: investigación narrativa sobre un docente de lengua extranjera sin formación pedagógica de base |
| title |
Teacher identity construction: narrative research on a foreign language teacher with no formal pedagogical background |
| spellingShingle |
Teacher identity construction: narrative research on a foreign language teacher with no formal pedagogical background Cabrera Bellido, Oswaldo identity disocurses agency professional trajectory identidad discursos agencia trayectoria profesional |
| title_short |
Teacher identity construction: narrative research on a foreign language teacher with no formal pedagogical background |
| title_full |
Teacher identity construction: narrative research on a foreign language teacher with no formal pedagogical background |
| title_fullStr |
Teacher identity construction: narrative research on a foreign language teacher with no formal pedagogical background |
| title_full_unstemmed |
Teacher identity construction: narrative research on a foreign language teacher with no formal pedagogical background |
| title_sort |
Teacher identity construction: narrative research on a foreign language teacher with no formal pedagogical background |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Cabrera Bellido, Oswaldo |
| author |
Cabrera Bellido, Oswaldo |
| author_facet |
Cabrera Bellido, Oswaldo |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
identity disocurses agency professional trajectory identidad discursos agencia trayectoria profesional |
| topic |
identity disocurses agency professional trajectory identidad discursos agencia trayectoria profesional |
| description |
Teacher identity construction deals with the way teachers make sense of theirwork experience and acquire relevant knowledge about their job. Becoming a teacher means building up a certain kind of identity which aims at finding an individual sense of coherence, one which society demands. This study focuses on the narrative identity construction of a foreign language teacher without formal pedagogical background.Resources, practices and tensions involved in identity work deriving from non-institutionalizaed labor trajectories are analyzed. The study pigeonholes the kinds of discursive resources, ten positioning practices and three sources of tension underpinning one foreign language teacher identity construction. |
| publishDate |
2015 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2015-04-28 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/12246 10.18800/educacion.201501.005 |
| url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/12246 |
| identifier_str_mv |
10.18800/educacion.201501.005 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/12246/12812 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Educación http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Educación http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Educación; Vol. 24 Núm. 46 (2015); 91-113 2304-4322 1019-9403 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
| instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| instacron_str |
PUCP |
| institution |
PUCP |
| reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1840900531925549056 |
| score |
13.446179 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).