An Estimate of the Formal Autonomy of the Telecommunications Regulator in Peru

Descripción del Articulo

This article talks about the concept of autonomy of regulatory agencies, implementing the methodology developed by Gilardi in order to estimate the formal autonomy of the Peruvian telecommunications regulator (OSIPTEL). The results allow to appreciate that the formal autonomy of OSIPTEL is slightly...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Ruiz Díaz, Gonzalo Martín, Granda Becerra, Ana María
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2015
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/15240
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechoysociedad/article/view/15240
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Autonomía
Organismos Reguladores
Autonomía Formal
Telecomunicaciones
OSIPTEL
Autonomy
Regulators
Formal Autonomy
Telecommunications
id REVPUCP_cd13de63cffdcc17618756ddf9e89755
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/15240
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling An Estimate of the Formal Autonomy of the Telecommunications Regulator in PeruUna Estimación de la Autonomía Formal del Regulador de las Telecomunicaciones en el PerúRuiz Díaz, Gonzalo MartínGranda Becerra, Ana MaríaAutonomíaOrganismos ReguladoresAutonomía FormalTelecomunicacionesOSIPTELAutonomyRegulatorsFormal AutonomyTelecommunicationsOSIPTELThis article talks about the concept of autonomy of regulatory agencies, implementing the methodology developed by Gilardi in order to estimate the formal autonomy of the Peruvian telecommunications regulator (OSIPTEL). The results allow to appreciate that the formal autonomy of OSIPTEL is slightly above the average of a set of pairs organisms levels suggesting that a formal level, the regulatory framework gives the Peruvian telecommunications regulator reasonable degree of autonomy compared to standards international. Also, the relation between the concept of formal autonomy and de facto autonomy is discussed, from developments of Maggeti Gilardi, specially the importance of broadening and supplementing the analysis of the first with the second, in order to obtain greater insight into the strengths and weaknesses of regulation in Peru and the region, and outline an agenda for strengthening.El presente artículo discute el concepto de autonomía de los organismos reguladores, implementando la metodología desarrollada por Gilardi1 para la estimación de la autonomía formal del regulador peruano de las telecomunicaciones (OSIPTEL). Los resultados permiten apreciar que la autonomía formal del OSIPTEL se encuentra en niveles ligeramente superiores a la media de un conjunto de organismos pares sugiriendo que, a nivel formal, el marco regulatorio de telecomunicaciones confiere al regulador peruano grados razonables de autonomía en comparación con los estándares internacionales. Asimismo, se discute la relación del concepto de autonomía formal y el de autonomía de facto, a partir de los desarrollos de Gilardi y Maggeti, resaltando la importancia de ampliar y complementar el análisis del primero con el segundo, a fin de obtener mayores luces respecto de las fortalezas y debilidades de la regulación en el Perú y en la región, y delinear una agenda para su fortalecimiento.Pontificia Universidad Católica del Perú2015-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechoysociedad/article/view/15240Derecho & Sociedad; Núm. 45 (2015); 211-2262521-599X2079-3634reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechoysociedad/article/view/15240/15708Derechos de autor 2016 Derecho & Sociedadhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/152402018-03-16T19:41:06Z
dc.title.none.fl_str_mv An Estimate of the Formal Autonomy of the Telecommunications Regulator in Peru
Una Estimación de la Autonomía Formal del Regulador de las Telecomunicaciones en el Perú
title An Estimate of the Formal Autonomy of the Telecommunications Regulator in Peru
spellingShingle An Estimate of the Formal Autonomy of the Telecommunications Regulator in Peru
Ruiz Díaz, Gonzalo Martín
Autonomía
Organismos Reguladores
Autonomía Formal
Telecomunicaciones
OSIPTEL
Autonomy
Regulators
Formal Autonomy
Telecommunications
OSIPTEL
title_short An Estimate of the Formal Autonomy of the Telecommunications Regulator in Peru
title_full An Estimate of the Formal Autonomy of the Telecommunications Regulator in Peru
title_fullStr An Estimate of the Formal Autonomy of the Telecommunications Regulator in Peru
title_full_unstemmed An Estimate of the Formal Autonomy of the Telecommunications Regulator in Peru
title_sort An Estimate of the Formal Autonomy of the Telecommunications Regulator in Peru
dc.creator.none.fl_str_mv Ruiz Díaz, Gonzalo Martín
Granda Becerra, Ana María
author Ruiz Díaz, Gonzalo Martín
author_facet Ruiz Díaz, Gonzalo Martín
Granda Becerra, Ana María
author_role author
author2 Granda Becerra, Ana María
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Autonomía
Organismos Reguladores
Autonomía Formal
Telecomunicaciones
OSIPTEL
Autonomy
Regulators
Formal Autonomy
Telecommunications
OSIPTEL
topic Autonomía
Organismos Reguladores
Autonomía Formal
Telecomunicaciones
OSIPTEL
Autonomy
Regulators
Formal Autonomy
Telecommunications
OSIPTEL
description This article talks about the concept of autonomy of regulatory agencies, implementing the methodology developed by Gilardi in order to estimate the formal autonomy of the Peruvian telecommunications regulator (OSIPTEL). The results allow to appreciate that the formal autonomy of OSIPTEL is slightly above the average of a set of pairs organisms levels suggesting that a formal level, the regulatory framework gives the Peruvian telecommunications regulator reasonable degree of autonomy compared to standards international. Also, the relation between the concept of formal autonomy and de facto autonomy is discussed, from developments of Maggeti Gilardi, specially the importance of broadening and supplementing the analysis of the first with the second, in order to obtain greater insight into the strengths and weaknesses of regulation in Peru and the region, and outline an agenda for strengthening.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-20
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechoysociedad/article/view/15240
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechoysociedad/article/view/15240
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechoysociedad/article/view/15240/15708
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Derecho & Sociedad
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Derecho & Sociedad
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Derecho & Sociedad; Núm. 45 (2015); 211-226
2521-599X
2079-3634
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900360769634304
score 13.425424
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).