Immigration Language or Foreign Language? Teaching Putonghua in a Public School in Buenos Aires
Descripción del Articulo
This paper analyzes, from a glotopolitical perspective, the establishment and functioning of a Spanish-Putonghua bilingual public school in the city of Buenos Aires. This institution and its implementation demonstrate a concern for the educational inclusion of Chinese migrants and their descendants,...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27042 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27042 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Migración china Putonghua Enseñanza Buenos Aires Argentina Chinese immigration Teaching |
id |
REVPUCP_c84941b1a26529545d16c7d813bde5f0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27042 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Immigration Language or Foreign Language? Teaching Putonghua in a Public School in Buenos Aires¿Lengua de inmigración o lengua extranjera? Enseñanza del putonghua en una escuela pública de la Ciudad de Buenos AiresSartori, María FlorenciaMigración chinaPutonghuaEnseñanzaBuenos AiresArgentinaChinese immigrationPutonghuaTeachingBuenos AiresArgentinaThis paper analyzes, from a glotopolitical perspective, the establishment and functioning of a Spanish-Putonghua bilingual public school in the city of Buenos Aires. This institution and its implementation demonstrate a concern for the educational inclusion of Chinese migrants and their descendants, as well as for the preservation and learning of the immigration language. Throughout this article, we will show how Putonghua is constructed both as a language of instruction and as an “object language” in legal regulations, classes, and in the speeches of officials. We argue that the motivation underlying the creation of this school is the increasing importance that Putonghua has gained globally in recent years.Este trabajo analiza, desde una perspectiva glotopolítica, la conformación y el funcionamiento de una escuela pública bilingüe español-putonghua de la ciudad de Buenos Aires, Argentina. Esta institución y su puesta en funcionamiento evidencian una preocupación por la inclusión educativa de los migrantes chinos y sus descendientes, a la vez que por el mantenimiento y aprendizaje de la lengua de inmigración. A lo largo de este artículo, se mostrará cómo el putonghua se construye como lengua de instrucción, y, al mismo tiempo, como “lengua objeto”, en la normativa legal, las clases y en los discursos de los funcionarios. Sostenemos que la motivación que subyace a la creación de esta escuela es la importancia que el putonghua fue ganando mundialmente en los últimos años.Pontificia Universidad Católica del Perú2023-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27042Lexis; Vol. 47 No. 1 (2023); 181-212Lexis; Vol. 47 Núm. 1 (2023); 181-2120254-9239reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27042/25334info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/270422023-09-28T15:51:39Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Immigration Language or Foreign Language? Teaching Putonghua in a Public School in Buenos Aires ¿Lengua de inmigración o lengua extranjera? Enseñanza del putonghua en una escuela pública de la Ciudad de Buenos Aires |
title |
Immigration Language or Foreign Language? Teaching Putonghua in a Public School in Buenos Aires |
spellingShingle |
Immigration Language or Foreign Language? Teaching Putonghua in a Public School in Buenos Aires Sartori, María Florencia Migración china Putonghua Enseñanza Buenos Aires Argentina Chinese immigration Putonghua Teaching Buenos Aires Argentina |
title_short |
Immigration Language or Foreign Language? Teaching Putonghua in a Public School in Buenos Aires |
title_full |
Immigration Language or Foreign Language? Teaching Putonghua in a Public School in Buenos Aires |
title_fullStr |
Immigration Language or Foreign Language? Teaching Putonghua in a Public School in Buenos Aires |
title_full_unstemmed |
Immigration Language or Foreign Language? Teaching Putonghua in a Public School in Buenos Aires |
title_sort |
Immigration Language or Foreign Language? Teaching Putonghua in a Public School in Buenos Aires |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Sartori, María Florencia |
author |
Sartori, María Florencia |
author_facet |
Sartori, María Florencia |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Migración china Putonghua Enseñanza Buenos Aires Argentina Chinese immigration Putonghua Teaching Buenos Aires Argentina |
topic |
Migración china Putonghua Enseñanza Buenos Aires Argentina Chinese immigration Putonghua Teaching Buenos Aires Argentina |
description |
This paper analyzes, from a glotopolitical perspective, the establishment and functioning of a Spanish-Putonghua bilingual public school in the city of Buenos Aires. This institution and its implementation demonstrate a concern for the educational inclusion of Chinese migrants and their descendants, as well as for the preservation and learning of the immigration language. Throughout this article, we will show how Putonghua is constructed both as a language of instruction and as an “object language” in legal regulations, classes, and in the speeches of officials. We argue that the motivation underlying the creation of this school is the increasing importance that Putonghua has gained globally in recent years. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27042 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27042 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27042/25334 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Lexis; Vol. 47 No. 1 (2023); 181-212 Lexis; Vol. 47 Núm. 1 (2023); 181-212 0254-9239 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841536352660750336 |
score |
13.959421 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).