Immigration Language or Foreign Language? Teaching Putonghua in a Public School in Buenos Aires

Descripción del Articulo

This paper analyzes, from a glotopolitical perspective, the establishment and functioning of a Spanish-Putonghua bilingual public school in the city of Buenos Aires. This institution and its implementation demonstrate a concern for the educational inclusion of Chinese migrants and their descendants,...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Sartori, María Florencia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27042
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27042
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Migración china
Putonghua
Enseñanza
Buenos Aires
Argentina
Chinese immigration
Teaching
id REVPUCP_c84941b1a26529545d16c7d813bde5f0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27042
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Immigration Language or Foreign Language? Teaching Putonghua in a Public School in Buenos Aires¿Lengua de inmigración o lengua extranjera? Enseñanza del putonghua en una escuela pública de la Ciudad de Buenos AiresSartori, María FlorenciaMigración chinaPutonghuaEnseñanzaBuenos AiresArgentinaChinese immigrationPutonghuaTeachingBuenos AiresArgentinaThis paper analyzes, from a glotopolitical perspective, the establishment and functioning of a Spanish-Putonghua bilingual public school in the city of Buenos Aires. This institution and its implementation demonstrate a concern for the educational inclusion of Chinese migrants and their descendants, as well as for the preservation and learning of the immigration language. Throughout this article, we will show how Putonghua is constructed both as a language of instruction and as an “object language” in legal regulations, classes, and in the speeches of officials. We argue that the motivation underlying the creation of this school is the increasing importance that Putonghua has gained globally in recent years.Este trabajo analiza, desde una perspectiva glotopolítica, la conformación y el funcionamiento de una escuela pública bilingüe español-putonghua de la ciudad de Buenos Aires, Argentina. Esta institución y su puesta en funcionamiento evidencian una preocupación por la inclusión educativa de los migrantes chinos y sus descendientes, a la vez que por el mantenimiento y aprendizaje de la lengua de inmigración. A lo largo de este artículo, se mostrará cómo el putonghua se construye como lengua de instrucción, y, al mismo tiempo, como “lengua objeto”, en la normativa legal, las clases y en los discursos de los funcionarios. Sostenemos que la motivación que subyace a la creación de esta escuela es la importancia que el putonghua fue ganando mundialmente en los últimos años.Pontificia Universidad Católica del Perú2023-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27042Lexis; Vol. 47 No. 1 (2023); 181-212Lexis; Vol. 47 Núm. 1 (2023); 181-2120254-9239reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27042/25334info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/270422023-09-28T15:51:39Z
dc.title.none.fl_str_mv Immigration Language or Foreign Language? Teaching Putonghua in a Public School in Buenos Aires
¿Lengua de inmigración o lengua extranjera? Enseñanza del putonghua en una escuela pública de la Ciudad de Buenos Aires
title Immigration Language or Foreign Language? Teaching Putonghua in a Public School in Buenos Aires
spellingShingle Immigration Language or Foreign Language? Teaching Putonghua in a Public School in Buenos Aires
Sartori, María Florencia
Migración china
Putonghua
Enseñanza
Buenos Aires
Argentina
Chinese immigration
Putonghua
Teaching
Buenos Aires
Argentina
title_short Immigration Language or Foreign Language? Teaching Putonghua in a Public School in Buenos Aires
title_full Immigration Language or Foreign Language? Teaching Putonghua in a Public School in Buenos Aires
title_fullStr Immigration Language or Foreign Language? Teaching Putonghua in a Public School in Buenos Aires
title_full_unstemmed Immigration Language or Foreign Language? Teaching Putonghua in a Public School in Buenos Aires
title_sort Immigration Language or Foreign Language? Teaching Putonghua in a Public School in Buenos Aires
dc.creator.none.fl_str_mv Sartori, María Florencia
author Sartori, María Florencia
author_facet Sartori, María Florencia
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Migración china
Putonghua
Enseñanza
Buenos Aires
Argentina
Chinese immigration
Putonghua
Teaching
Buenos Aires
Argentina
topic Migración china
Putonghua
Enseñanza
Buenos Aires
Argentina
Chinese immigration
Putonghua
Teaching
Buenos Aires
Argentina
description This paper analyzes, from a glotopolitical perspective, the establishment and functioning of a Spanish-Putonghua bilingual public school in the city of Buenos Aires. This institution and its implementation demonstrate a concern for the educational inclusion of Chinese migrants and their descendants, as well as for the preservation and learning of the immigration language. Throughout this article, we will show how Putonghua is constructed both as a language of instruction and as an “object language” in legal regulations, classes, and in the speeches of officials. We argue that the motivation underlying the creation of this school is the increasing importance that Putonghua has gained globally in recent years.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27042
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27042
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27042/25334
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Lexis; Vol. 47 No. 1 (2023); 181-212
Lexis; Vol. 47 Núm. 1 (2023); 181-212
0254-9239
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1841536352660750336
score 13.959421
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).