Mobility and identification processes in indigenous and migrant children’s intercultural experiences of life in Argentina

Descripción del Articulo

In this paper we analyse migrants and indigenous ‘children identification processes in Argentina, considering the influence of special mobility and intercultural experiences of life in their sense of belonging. We consider how identifications and mobility by two ethnographic researches about formati...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Padawer, Ana, Diez, María Laura
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2015
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14637
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14637
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:generations
social identifications
indigenous people
migrants
childhood
generaciones
identificaciones sociales
indígenas
migración
infancia
id REVPUCP_c697f67896a8a37f57cc2a0192b283a9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14637
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Mobility and identification processes in indigenous and migrant children’s intercultural experiences of life in ArgentinaDesplazamientos y procesos de identificación en las experiencias interculturales de vida de niños indígenas y migrantes en ArgentinaPadawer, AnaDiez, María Lauragenerationssocial identificationsindigenous peoplemigrantschildhoodgeneracionesidentificaciones socialesindígenasmigracióninfanciaIn this paper we analyse migrants and indigenous ‘children identification processes in Argentina, considering the influence of special mobility and intercultural experiences of life in their sense of belonging. We consider how identifications and mobility by two ethnographic researches about formative experiences of mbyà- Guaraní children of misiones province and Bolivian migrants living in Buenos Aires.By two life stories, we analyse how children participate in communities of practice linked with social reproduction in contexts of mobility, which imply generation’s distinctive experiences referred to school, productive activities and expressive dimensions of social life. Our research shows the children are active producers of identifications where origin territories idealized images are stressed by transformation’s process, evidence of inter-generation’s dynamicsof membership’s definitions.Este trabajo aborda los procesos de identificación de niños indígenas y migrantes en Argentina, considerando la incidencia de los desplazamientos espaciales y las experiencias interculturales de vida. nos proponemos reflexionar acerca de cómo las identificaciones se vinculan con la movilidad de los niños y sus familias, a partir de dos investigaciones etnográficas sobre experiencias formativas de niños indígenas mbyà-guaraní de la provincia de misiones y migrantes de Bolivia en Buenos Aires.A partir de la reconstrucción de dos historias de vida, analizamos cómo los niños se integran en comunidades de práctica ligadas a la reproducción social en el contexto de desplazamientos, que implican experiencias distintivas en términos generacionales referidas a los procesos de escolarización, actividades productivas y dimensiones expresivas de la vida social. Las investigaciones realizadas nos permitieron advertir que los niños y niñas producen identificaciones en las que se tensionan visiones idealizadas de los territorios deorigen con procesos de transformación, dejando en evidencia las dinámicas intergeneracionales de definición de elementos demembresía de los que son parte activa.Pontificia Universidad Católica del Perú2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14637Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 33 No. 35 (2015): Indigenous childhood, ethnic-national identifications and education; 65-92Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 65-922224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14637/15223info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/146372020-08-01T01:42:39Z
dc.title.none.fl_str_mv Mobility and identification processes in indigenous and migrant children’s intercultural experiences of life in Argentina
Desplazamientos y procesos de identificación en las experiencias interculturales de vida de niños indígenas y migrantes en Argentina
title Mobility and identification processes in indigenous and migrant children’s intercultural experiences of life in Argentina
spellingShingle Mobility and identification processes in indigenous and migrant children’s intercultural experiences of life in Argentina
Padawer, Ana
generations
social identifications
indigenous people
migrants
childhood
generaciones
identificaciones sociales
indígenas
migración
infancia
title_short Mobility and identification processes in indigenous and migrant children’s intercultural experiences of life in Argentina
title_full Mobility and identification processes in indigenous and migrant children’s intercultural experiences of life in Argentina
title_fullStr Mobility and identification processes in indigenous and migrant children’s intercultural experiences of life in Argentina
title_full_unstemmed Mobility and identification processes in indigenous and migrant children’s intercultural experiences of life in Argentina
title_sort Mobility and identification processes in indigenous and migrant children’s intercultural experiences of life in Argentina
dc.creator.none.fl_str_mv Padawer, Ana
Diez, María Laura
author Padawer, Ana
author_facet Padawer, Ana
Diez, María Laura
author_role author
author2 Diez, María Laura
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv generations
social identifications
indigenous people
migrants
childhood
generaciones
identificaciones sociales
indígenas
migración
infancia
topic generations
social identifications
indigenous people
migrants
childhood
generaciones
identificaciones sociales
indígenas
migración
infancia
description In this paper we analyse migrants and indigenous ‘children identification processes in Argentina, considering the influence of special mobility and intercultural experiences of life in their sense of belonging. We consider how identifications and mobility by two ethnographic researches about formative experiences of mbyà- Guaraní children of misiones province and Bolivian migrants living in Buenos Aires.By two life stories, we analyse how children participate in communities of practice linked with social reproduction in contexts of mobility, which imply generation’s distinctive experiences referred to school, productive activities and expressive dimensions of social life. Our research shows the children are active producers of identifications where origin territories idealized images are stressed by transformation’s process, evidence of inter-generation’s dynamicsof membership’s definitions.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14637
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14637
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14637/15223
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 33 No. 35 (2015): Indigenous childhood, ethnic-national identifications and education; 65-92
Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 65-92
2224-6428
0254-9212
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1841535728904830976
score 13.959364
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).