Mobility and identification processes in indigenous and migrant children’s intercultural experiences of life in Argentina
Descripción del Articulo
In this paper we analyse migrants and indigenous ‘children identification processes in Argentina, considering the influence of special mobility and intercultural experiences of life in their sense of belonging. We consider how identifications and mobility by two ethnographic researches about formati...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2015 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14637 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14637 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | generations social identifications indigenous people migrants childhood generaciones identificaciones sociales indígenas migración infancia |
id |
REVPUCP_c697f67896a8a37f57cc2a0192b283a9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14637 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Mobility and identification processes in indigenous and migrant children’s intercultural experiences of life in ArgentinaDesplazamientos y procesos de identificación en las experiencias interculturales de vida de niños indígenas y migrantes en ArgentinaPadawer, AnaDiez, María Lauragenerationssocial identificationsindigenous peoplemigrantschildhoodgeneracionesidentificaciones socialesindígenasmigracióninfanciaIn this paper we analyse migrants and indigenous ‘children identification processes in Argentina, considering the influence of special mobility and intercultural experiences of life in their sense of belonging. We consider how identifications and mobility by two ethnographic researches about formative experiences of mbyà- Guaraní children of misiones province and Bolivian migrants living in Buenos Aires.By two life stories, we analyse how children participate in communities of practice linked with social reproduction in contexts of mobility, which imply generation’s distinctive experiences referred to school, productive activities and expressive dimensions of social life. Our research shows the children are active producers of identifications where origin territories idealized images are stressed by transformation’s process, evidence of inter-generation’s dynamicsof membership’s definitions.Este trabajo aborda los procesos de identificación de niños indígenas y migrantes en Argentina, considerando la incidencia de los desplazamientos espaciales y las experiencias interculturales de vida. nos proponemos reflexionar acerca de cómo las identificaciones se vinculan con la movilidad de los niños y sus familias, a partir de dos investigaciones etnográficas sobre experiencias formativas de niños indígenas mbyà-guaraní de la provincia de misiones y migrantes de Bolivia en Buenos Aires.A partir de la reconstrucción de dos historias de vida, analizamos cómo los niños se integran en comunidades de práctica ligadas a la reproducción social en el contexto de desplazamientos, que implican experiencias distintivas en términos generacionales referidas a los procesos de escolarización, actividades productivas y dimensiones expresivas de la vida social. Las investigaciones realizadas nos permitieron advertir que los niños y niñas producen identificaciones en las que se tensionan visiones idealizadas de los territorios deorigen con procesos de transformación, dejando en evidencia las dinámicas intergeneracionales de definición de elementos demembresía de los que son parte activa.Pontificia Universidad Católica del Perú2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14637Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 33 No. 35 (2015): Indigenous childhood, ethnic-national identifications and education; 65-92Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 65-922224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14637/15223info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/146372020-08-01T01:42:39Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mobility and identification processes in indigenous and migrant children’s intercultural experiences of life in Argentina Desplazamientos y procesos de identificación en las experiencias interculturales de vida de niños indígenas y migrantes en Argentina |
title |
Mobility and identification processes in indigenous and migrant children’s intercultural experiences of life in Argentina |
spellingShingle |
Mobility and identification processes in indigenous and migrant children’s intercultural experiences of life in Argentina Padawer, Ana generations social identifications indigenous people migrants childhood generaciones identificaciones sociales indígenas migración infancia |
title_short |
Mobility and identification processes in indigenous and migrant children’s intercultural experiences of life in Argentina |
title_full |
Mobility and identification processes in indigenous and migrant children’s intercultural experiences of life in Argentina |
title_fullStr |
Mobility and identification processes in indigenous and migrant children’s intercultural experiences of life in Argentina |
title_full_unstemmed |
Mobility and identification processes in indigenous and migrant children’s intercultural experiences of life in Argentina |
title_sort |
Mobility and identification processes in indigenous and migrant children’s intercultural experiences of life in Argentina |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Padawer, Ana Diez, María Laura |
author |
Padawer, Ana |
author_facet |
Padawer, Ana Diez, María Laura |
author_role |
author |
author2 |
Diez, María Laura |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
generations social identifications indigenous people migrants childhood generaciones identificaciones sociales indígenas migración infancia |
topic |
generations social identifications indigenous people migrants childhood generaciones identificaciones sociales indígenas migración infancia |
description |
In this paper we analyse migrants and indigenous ‘children identification processes in Argentina, considering the influence of special mobility and intercultural experiences of life in their sense of belonging. We consider how identifications and mobility by two ethnographic researches about formative experiences of mbyà- Guaraní children of misiones province and Bolivian migrants living in Buenos Aires.By two life stories, we analyse how children participate in communities of practice linked with social reproduction in contexts of mobility, which imply generation’s distinctive experiences referred to school, productive activities and expressive dimensions of social life. Our research shows the children are active producers of identifications where origin territories idealized images are stressed by transformation’s process, evidence of inter-generation’s dynamicsof membership’s definitions. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14637 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14637 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14637/15223 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 33 No. 35 (2015): Indigenous childhood, ethnic-national identifications and education; 65-92 Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 65-92 2224-6428 0254-9212 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841535728904830976 |
score |
13.959364 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).