Education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation Napalpí (Chaco, Argentina. 1911-1936)
Descripción del Articulo
On this article we approach the education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation napalpí (Chaco, Argentina) between 1911 and 1936, where the first plan of the national state for the confinement and discipline of the subjected natives, members of the Qom, moqoit, shinpi’ peoples, was...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2015 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/14639 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14639 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Argentinian Chaco Capitalism and indigenous groups History of Education Schooling Qom and Moqoit childhood Chaco argentino capitalismo y grupos indígenas reducción estatal escolarización infancia qom y moqoit |
id |
REVPUCP_bd42e05c050ff1c19c04b246af3f927c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/14639 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation Napalpí (Chaco, Argentina. 1911-1936)Educación para la infancia indígena en la reducción Napalpí (Chaco, Argentina. 1911- 1936)Artieda, Teresa LauraLiva, YamilaAlmiron, Victoria SoledadNazar, AnabelArgentinian ChacoCapitalism and indigenous groupsHistory of EducationSchoolingQom and Moqoit childhoodChaco argentinocapitalismo y grupos indígenasreducción estatalescolarizacióninfancia qom y moqoitOn this article we approach the education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation napalpí (Chaco, Argentina) between 1911 and 1936, where the first plan of the national state for the confinement and discipline of the subjected natives, members of the Qom, moqoit, shinpi’ peoples, was implemented in a highly conflicting scenario of military campaigns of the national state for controlling the territorial and political indigenous domains of the territory, the expansion of capitalism and the progressive proletarian condition of those populations in the regional farms. We analyze the schooling project for the indigenous childhood in the Reservation, we present some notes on its development during the first three decades of the twentieth century and the conceptions on childhood and the educating forms attributed to the indigenous populations.this work is registered on the social history of education, it deepens previous inquiries of our authorship and it integrates anthropological and regional history researches. Our corpus of data is based in state’s legislations, civil servants reports and national organizations memoirs.En este artículo abordamos la educación para la infancia indígena en la reducción napalpí (Chaco, Argentina) entre 1911 y 1936, donde se implementó el primer plan del estado nacional para el encierro y disciplinamiento de los indígenas sometidos, miembros de los pueblos qom, moqoit y shinpi’, en un escenario altamente conflictivo de campañas militares del estado nacional por el control territorial y político de los dominios indígenas, la expansión del capitalismo y la proletarización de esas poblaciones.Analizamos el proyecto de escolarización de la infancia indígena de la reducción, presentamos algunas notas sobre su devenir en las tres primeras décadas del siglo XX y las concepciones sobre esa infancia y los modos de educar atribuidos a los indígenas.el trabajo se inscribe en la historia social de la educación, antropología e historia regional y profundiza indagaciones previas de nuestra autoría. el corpus de fuentes se compone de normativas, informes de funcionarios estatales y memorias de organismos nacionales.Pontificia Universidad Católica del Perú2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/1463910.18800/anthropologica.201502.006Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 117-1392224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14639/15225info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/146392020-08-01T01:42:39Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation Napalpí (Chaco, Argentina. 1911-1936) Educación para la infancia indígena en la reducción Napalpí (Chaco, Argentina. 1911- 1936) |
title |
Education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation Napalpí (Chaco, Argentina. 1911-1936) |
spellingShingle |
Education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation Napalpí (Chaco, Argentina. 1911-1936) Artieda, Teresa Laura Argentinian Chaco Capitalism and indigenous groups History of Education Schooling Qom and Moqoit childhood Chaco argentino capitalismo y grupos indígenas reducción estatal escolarización infancia qom y moqoit |
title_short |
Education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation Napalpí (Chaco, Argentina. 1911-1936) |
title_full |
Education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation Napalpí (Chaco, Argentina. 1911-1936) |
title_fullStr |
Education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation Napalpí (Chaco, Argentina. 1911-1936) |
title_full_unstemmed |
Education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation Napalpí (Chaco, Argentina. 1911-1936) |
title_sort |
Education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation Napalpí (Chaco, Argentina. 1911-1936) |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Artieda, Teresa Laura Liva, Yamila Almiron, Victoria Soledad Nazar, Anabel |
author |
Artieda, Teresa Laura |
author_facet |
Artieda, Teresa Laura Liva, Yamila Almiron, Victoria Soledad Nazar, Anabel |
author_role |
author |
author2 |
Liva, Yamila Almiron, Victoria Soledad Nazar, Anabel |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Argentinian Chaco Capitalism and indigenous groups History of Education Schooling Qom and Moqoit childhood Chaco argentino capitalismo y grupos indígenas reducción estatal escolarización infancia qom y moqoit |
topic |
Argentinian Chaco Capitalism and indigenous groups History of Education Schooling Qom and Moqoit childhood Chaco argentino capitalismo y grupos indígenas reducción estatal escolarización infancia qom y moqoit |
description |
On this article we approach the education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation napalpí (Chaco, Argentina) between 1911 and 1936, where the first plan of the national state for the confinement and discipline of the subjected natives, members of the Qom, moqoit, shinpi’ peoples, was implemented in a highly conflicting scenario of military campaigns of the national state for controlling the territorial and political indigenous domains of the territory, the expansion of capitalism and the progressive proletarian condition of those populations in the regional farms. We analyze the schooling project for the indigenous childhood in the Reservation, we present some notes on its development during the first three decades of the twentieth century and the conceptions on childhood and the educating forms attributed to the indigenous populations.this work is registered on the social history of education, it deepens previous inquiries of our authorship and it integrates anthropological and regional history researches. Our corpus of data is based in state’s legislations, civil servants reports and national organizations memoirs. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14639 10.18800/anthropologica.201502.006 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14639 |
identifier_str_mv |
10.18800/anthropologica.201502.006 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14639/15225 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 117-139 2224-6428 0254-9212 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1840900199071875072 |
score |
12.907147 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).