Education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation Napalpí (Chaco, Argentina. 1911-1936)

Descripción del Articulo

On this article we approach the education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation napalpí (Chaco, Argentina) between 1911 and 1936, where the first plan of the national state for the confinement and discipline of the subjected natives, members of the Qom, moqoit, shinpi’ peoples, was...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Artieda, Teresa Laura, Liva, Yamila, Almiron, Victoria Soledad, Nazar, Anabel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2015
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/14639
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14639
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Argentinian Chaco
Capitalism and indigenous groups
History of Education
Schooling
Qom and Moqoit childhood
Chaco argentino
capitalismo y grupos indígenas
reducción estatal
escolarización
infancia qom y moqoit
id REVPUCP_bd42e05c050ff1c19c04b246af3f927c
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/14639
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation Napalpí (Chaco, Argentina. 1911-1936)Educación para la infancia indígena en la reducción Napalpí (Chaco, Argentina. 1911- 1936)Artieda, Teresa LauraLiva, YamilaAlmiron, Victoria SoledadNazar, AnabelArgentinian ChacoCapitalism and indigenous groupsHistory of EducationSchoolingQom and Moqoit childhoodChaco argentinocapitalismo y grupos indígenasreducción estatalescolarizacióninfancia qom y moqoitOn this article we approach the education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation napalpí (Chaco, Argentina) between 1911 and 1936, where the first plan of the national state for the confinement and discipline of the subjected natives, members of the Qom, moqoit, shinpi’ peoples, was implemented in a highly conflicting scenario of military campaigns of the national state for controlling the territorial and political indigenous domains of the territory, the expansion of capitalism and the progressive proletarian condition of those populations in the regional farms. We analyze the schooling project for the indigenous childhood in the Reservation, we present some notes on its development during the first three decades of the twentieth century and the conceptions on childhood and the educating forms attributed to the indigenous populations.this work is registered on the social history of education, it deepens previous inquiries of our authorship and it integrates anthropological and regional history researches. Our corpus of data is based in state’s legislations, civil servants reports and national organizations memoirs.En este artículo abordamos la educación para la infancia indígena en la reducción napalpí (Chaco, Argentina) entre 1911 y 1936, donde se implementó el primer plan del estado nacional para el encierro y disciplinamiento de los indígenas sometidos, miembros de los pueblos qom, moqoit y shinpi’, en un escenario altamente conflictivo de campañas militares del estado nacional por el control territorial y político de los dominios indígenas, la expansión del capitalismo y la proletarización de esas poblaciones.Analizamos el proyecto de escolarización de la infancia indígena de la reducción, presentamos algunas notas sobre su devenir en las tres primeras décadas del siglo XX y las concepciones sobre esa infancia y los modos de educar atribuidos a los indígenas.el trabajo se inscribe en la historia social de la educación, antropología e historia regional y profundiza indagaciones previas de nuestra autoría. el corpus de fuentes se compone de normativas, informes de funcionarios estatales y memorias de organismos nacionales.Pontificia Universidad Católica del Perú2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/1463910.18800/anthropologica.201502.006Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 117-1392224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14639/15225info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/146392020-08-01T01:42:39Z
dc.title.none.fl_str_mv Education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation Napalpí (Chaco, Argentina. 1911-1936)
Educación para la infancia indígena en la reducción Napalpí (Chaco, Argentina. 1911- 1936)
title Education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation Napalpí (Chaco, Argentina. 1911-1936)
spellingShingle Education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation Napalpí (Chaco, Argentina. 1911-1936)
Artieda, Teresa Laura
Argentinian Chaco
Capitalism and indigenous groups
History of Education
Schooling
Qom and Moqoit childhood
Chaco argentino
capitalismo y grupos indígenas
reducción estatal
escolarización
infancia qom y moqoit
title_short Education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation Napalpí (Chaco, Argentina. 1911-1936)
title_full Education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation Napalpí (Chaco, Argentina. 1911-1936)
title_fullStr Education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation Napalpí (Chaco, Argentina. 1911-1936)
title_full_unstemmed Education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation Napalpí (Chaco, Argentina. 1911-1936)
title_sort Education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation Napalpí (Chaco, Argentina. 1911-1936)
dc.creator.none.fl_str_mv Artieda, Teresa Laura
Liva, Yamila
Almiron, Victoria Soledad
Nazar, Anabel
author Artieda, Teresa Laura
author_facet Artieda, Teresa Laura
Liva, Yamila
Almiron, Victoria Soledad
Nazar, Anabel
author_role author
author2 Liva, Yamila
Almiron, Victoria Soledad
Nazar, Anabel
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Argentinian Chaco
Capitalism and indigenous groups
History of Education
Schooling
Qom and Moqoit childhood
Chaco argentino
capitalismo y grupos indígenas
reducción estatal
escolarización
infancia qom y moqoit
topic Argentinian Chaco
Capitalism and indigenous groups
History of Education
Schooling
Qom and Moqoit childhood
Chaco argentino
capitalismo y grupos indígenas
reducción estatal
escolarización
infancia qom y moqoit
description On this article we approach the education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation napalpí (Chaco, Argentina) between 1911 and 1936, where the first plan of the national state for the confinement and discipline of the subjected natives, members of the Qom, moqoit, shinpi’ peoples, was implemented in a highly conflicting scenario of military campaigns of the national state for controlling the territorial and political indigenous domains of the territory, the expansion of capitalism and the progressive proletarian condition of those populations in the regional farms. We analyze the schooling project for the indigenous childhood in the Reservation, we present some notes on its development during the first three decades of the twentieth century and the conceptions on childhood and the educating forms attributed to the indigenous populations.this work is registered on the social history of education, it deepens previous inquiries of our authorship and it integrates anthropological and regional history researches. Our corpus of data is based in state’s legislations, civil servants reports and national organizations memoirs.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14639
10.18800/anthropologica.201502.006
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14639
identifier_str_mv 10.18800/anthropologica.201502.006
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14639/15225
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 117-139
2224-6428
0254-9212
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900199071875072
score 12.907147
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).