Analysis of the Activities of Children in Initial Education in Indigenous Communities of Oaxaca, Mexico
Descripción del Articulo
This study provides partial results of a 200-hour intensive training experience (called a diplomado) lasting one school year (2011-2012) for 35 indigenous teachers of Initial education who attend children 0 to 3 years old in marginalized communities of Oaxaca, mexico. Children’s spontaneous activiti...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2015 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/14640 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14640 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | community education indigenous education alternative education alternative teacher training initial education Oaxaca analysis of activities pedagogical movement educación comunitaria educación indígena educación alternativa formación maestros educación inicial análisis de actividades movimiento pedagógico |
id |
REVPUCP_b4f9e81ff8b2aef7bc6fd38656b50aa3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/14640 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Analysis of the Activities of Children in Initial Education in Indigenous Communities of Oaxaca, MexicoAnálisis de las actividades de niños de Educación Inicial en pueblos originarios de Oaxaca, MéxicoJiménez Ramírez, JuliánMartínez Pérez, LiliaMendoza Almaraz, JavierMeyer, Lois M.community educationindigenous educationalternative educationalternative teacher traininginitial educationOaxacaanalysis of activitiespedagogical movementeducación comunitariaeducación indígenaeducación alternativaformación maestroseducación inicialOaxacaanálisis de actividadesmovimiento pedagógicoThis study provides partial results of a 200-hour intensive training experience (called a diplomado) lasting one school year (2011-2012) for 35 indigenous teachers of Initial education who attend children 0 to 3 years old in marginalized communities of Oaxaca, mexico. Children’s spontaneous activities and those planned by teachers, presented through photographs and accompanying teacher’ narratives, are part of the written and photographic evidence submitted by the participants in their final diplomado portfolio of tasks. the purposes of the diplomado were to enrich teachers’communal knowledge and equip them with research skills to investigate and honor the communal practices, forms of governance, and the perspectives of the rural indigenous communities where they teach, in order to generate an authentic, alternative, community-based approach to initial education for babies and toddlers.Este estudio presenta algunos de los resultados de un diplomado en educación Inicial Comunitaria realizado durante el ciclo escolar 2011-2012, con un total de doscientas horas, en el que participaron 35 maestras indígenas de educación Inicial que atienden a niñas y niños de 0 a 3 años de edad en comunidades marginadas de Oaxaca, méxico. Las actividades espontáneas de las niñas y los niños, y las planeadas de las maestras, que fueron analizadas a partir de las fotografías y narraciones de las maestras, forman parte de los portafolios de evidencias escritas y fotográficas que entregaron las participantes como su producto final del diplomado. Las metas deldiplomado eran enriquecer los conocimientos comunales de las par- ticipantes y proveerles las competencias necesarias para investigar y honrar las prácticas comunales, las formas de gobernarse y las perspectivas de las comunidades originarias rurales donde enseñan, para poder generar una educación Inicial auténtica, alternativa y comunal para los niños y niñas desde esta edad temprana.Pontificia Universidad Católica del Perú2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/1464010.18800/anthropologica.201502.007Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 141-1722224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14640/15226info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/146402020-08-01T01:42:39Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of the Activities of Children in Initial Education in Indigenous Communities of Oaxaca, Mexico Análisis de las actividades de niños de Educación Inicial en pueblos originarios de Oaxaca, México |
title |
Analysis of the Activities of Children in Initial Education in Indigenous Communities of Oaxaca, Mexico |
spellingShingle |
Analysis of the Activities of Children in Initial Education in Indigenous Communities of Oaxaca, Mexico Jiménez Ramírez, Julián community education indigenous education alternative education alternative teacher training initial education Oaxaca analysis of activities pedagogical movement educación comunitaria educación indígena educación alternativa formación maestros educación inicial Oaxaca análisis de actividades movimiento pedagógico |
title_short |
Analysis of the Activities of Children in Initial Education in Indigenous Communities of Oaxaca, Mexico |
title_full |
Analysis of the Activities of Children in Initial Education in Indigenous Communities of Oaxaca, Mexico |
title_fullStr |
Analysis of the Activities of Children in Initial Education in Indigenous Communities of Oaxaca, Mexico |
title_full_unstemmed |
Analysis of the Activities of Children in Initial Education in Indigenous Communities of Oaxaca, Mexico |
title_sort |
Analysis of the Activities of Children in Initial Education in Indigenous Communities of Oaxaca, Mexico |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Jiménez Ramírez, Julián Martínez Pérez, Lilia Mendoza Almaraz, Javier Meyer, Lois M. |
author |
Jiménez Ramírez, Julián |
author_facet |
Jiménez Ramírez, Julián Martínez Pérez, Lilia Mendoza Almaraz, Javier Meyer, Lois M. |
author_role |
author |
author2 |
Martínez Pérez, Lilia Mendoza Almaraz, Javier Meyer, Lois M. |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
community education indigenous education alternative education alternative teacher training initial education Oaxaca analysis of activities pedagogical movement educación comunitaria educación indígena educación alternativa formación maestros educación inicial Oaxaca análisis de actividades movimiento pedagógico |
topic |
community education indigenous education alternative education alternative teacher training initial education Oaxaca analysis of activities pedagogical movement educación comunitaria educación indígena educación alternativa formación maestros educación inicial Oaxaca análisis de actividades movimiento pedagógico |
description |
This study provides partial results of a 200-hour intensive training experience (called a diplomado) lasting one school year (2011-2012) for 35 indigenous teachers of Initial education who attend children 0 to 3 years old in marginalized communities of Oaxaca, mexico. Children’s spontaneous activities and those planned by teachers, presented through photographs and accompanying teacher’ narratives, are part of the written and photographic evidence submitted by the participants in their final diplomado portfolio of tasks. the purposes of the diplomado were to enrich teachers’communal knowledge and equip them with research skills to investigate and honor the communal practices, forms of governance, and the perspectives of the rural indigenous communities where they teach, in order to generate an authentic, alternative, community-based approach to initial education for babies and toddlers. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14640 10.18800/anthropologica.201502.007 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14640 |
identifier_str_mv |
10.18800/anthropologica.201502.007 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14640/15226 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 141-172 2224-6428 0254-9212 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1840900199075020800 |
score |
12.851256 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).