Analysis of the Activities of Children in Initial Education in Indigenous Communities of Oaxaca, Mexico

Descripción del Articulo

This study provides partial results of a 200-hour intensive training experience (called a diplomado) lasting one school year (2011-2012) for 35 indigenous teachers of Initial education who attend children 0 to 3 years old in marginalized communities of Oaxaca, mexico. Children’s spontaneous activiti...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Jiménez Ramírez, Julián, Martínez Pérez, Lilia, Mendoza Almaraz, Javier, Meyer, Lois M.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2015
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/14640
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14640
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:community education
indigenous education
alternative education
alternative teacher training
initial education
Oaxaca
analysis of activities
pedagogical movement
educación comunitaria
educación indígena
educación alternativa
formación maestros
educación inicial
análisis de actividades
movimiento pedagógico
id REVPUCP_b4f9e81ff8b2aef7bc6fd38656b50aa3
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/14640
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Analysis of the Activities of Children in Initial Education in Indigenous Communities of Oaxaca, MexicoAnálisis de las actividades de niños de Educación Inicial en pueblos originarios de Oaxaca, MéxicoJiménez Ramírez, JuliánMartínez Pérez, LiliaMendoza Almaraz, JavierMeyer, Lois M.community educationindigenous educationalternative educationalternative teacher traininginitial educationOaxacaanalysis of activitiespedagogical movementeducación comunitariaeducación indígenaeducación alternativaformación maestroseducación inicialOaxacaanálisis de actividadesmovimiento pedagógicoThis study provides partial results of a 200-hour intensive training experience (called a diplomado) lasting one school year (2011-2012) for 35 indigenous teachers of Initial education who attend children 0 to 3 years old in marginalized communities of Oaxaca, mexico. Children’s spontaneous activities and those planned by teachers, presented through photographs and accompanying teacher’ narratives, are part of the written and photographic evidence submitted by the participants in their final diplomado portfolio of tasks. the purposes of the diplomado were to enrich teachers’communal knowledge and equip them with research skills to investigate and honor the communal practices, forms of governance, and the perspectives of the rural indigenous communities where they teach, in order to generate an authentic, alternative, community-based approach to initial education for babies and toddlers.Este estudio presenta algunos de los resultados de un diplomado en educación Inicial Comunitaria realizado durante el ciclo escolar 2011-2012, con un total de doscientas horas, en el que participaron 35 maestras indígenas de educación Inicial que atienden a niñas y niños de 0 a 3 años de edad en comunidades marginadas de Oaxaca, méxico. Las actividades espontáneas de las niñas y los niños, y las planeadas de las maestras, que fueron analizadas a partir de las fotografías y narraciones de las maestras, forman parte de los portafolios de evidencias escritas y fotográficas que entregaron las participantes como su producto final del diplomado. Las metas deldiplomado eran enriquecer los conocimientos comunales de las par- ticipantes y proveerles las competencias necesarias para investigar y honrar las prácticas comunales, las formas de gobernarse y las perspectivas de las comunidades originarias rurales donde enseñan, para poder generar una educación Inicial auténtica, alternativa y comunal para los niños y niñas desde esta edad temprana.Pontificia Universidad Católica del Perú2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/1464010.18800/anthropologica.201502.007Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 141-1722224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14640/15226info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/146402020-08-01T01:42:39Z
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of the Activities of Children in Initial Education in Indigenous Communities of Oaxaca, Mexico
Análisis de las actividades de niños de Educación Inicial en pueblos originarios de Oaxaca, México
title Analysis of the Activities of Children in Initial Education in Indigenous Communities of Oaxaca, Mexico
spellingShingle Analysis of the Activities of Children in Initial Education in Indigenous Communities of Oaxaca, Mexico
Jiménez Ramírez, Julián
community education
indigenous education
alternative education
alternative teacher training
initial education
Oaxaca
analysis of activities
pedagogical movement
educación comunitaria
educación indígena
educación alternativa
formación maestros
educación inicial
Oaxaca
análisis de actividades
movimiento pedagógico
title_short Analysis of the Activities of Children in Initial Education in Indigenous Communities of Oaxaca, Mexico
title_full Analysis of the Activities of Children in Initial Education in Indigenous Communities of Oaxaca, Mexico
title_fullStr Analysis of the Activities of Children in Initial Education in Indigenous Communities of Oaxaca, Mexico
title_full_unstemmed Analysis of the Activities of Children in Initial Education in Indigenous Communities of Oaxaca, Mexico
title_sort Analysis of the Activities of Children in Initial Education in Indigenous Communities of Oaxaca, Mexico
dc.creator.none.fl_str_mv Jiménez Ramírez, Julián
Martínez Pérez, Lilia
Mendoza Almaraz, Javier
Meyer, Lois M.
author Jiménez Ramírez, Julián
author_facet Jiménez Ramírez, Julián
Martínez Pérez, Lilia
Mendoza Almaraz, Javier
Meyer, Lois M.
author_role author
author2 Martínez Pérez, Lilia
Mendoza Almaraz, Javier
Meyer, Lois M.
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv community education
indigenous education
alternative education
alternative teacher training
initial education
Oaxaca
analysis of activities
pedagogical movement
educación comunitaria
educación indígena
educación alternativa
formación maestros
educación inicial
Oaxaca
análisis de actividades
movimiento pedagógico
topic community education
indigenous education
alternative education
alternative teacher training
initial education
Oaxaca
analysis of activities
pedagogical movement
educación comunitaria
educación indígena
educación alternativa
formación maestros
educación inicial
Oaxaca
análisis de actividades
movimiento pedagógico
description This study provides partial results of a 200-hour intensive training experience (called a diplomado) lasting one school year (2011-2012) for 35 indigenous teachers of Initial education who attend children 0 to 3 years old in marginalized communities of Oaxaca, mexico. Children’s spontaneous activities and those planned by teachers, presented through photographs and accompanying teacher’ narratives, are part of the written and photographic evidence submitted by the participants in their final diplomado portfolio of tasks. the purposes of the diplomado were to enrich teachers’communal knowledge and equip them with research skills to investigate and honor the communal practices, forms of governance, and the perspectives of the rural indigenous communities where they teach, in order to generate an authentic, alternative, community-based approach to initial education for babies and toddlers.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14640
10.18800/anthropologica.201502.007
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14640
identifier_str_mv 10.18800/anthropologica.201502.007
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14640/15226
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 141-172
2224-6428
0254-9212
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900199075020800
score 12.851256
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).