The importance of living in Polis since school: how to do it?
Descripción del Articulo
This article is grounded in qualitative research conducted for my undergraduate thesis, focusing on the "Comprehensive Happy Schools (CHS)" model based on UNICEF's Child-Friendly Schools approach. This research identifies the factors that foster authentic engagement within the Educati...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/28422 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/28422 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Citizenship Student participation School and community Ciudadanía Participación estudiantil Escuela y comunidad |
id |
REVPUCP_b441d5320be7fa0c30d9154a1b4a9167 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/28422 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
The importance of living in Polis since school: how to do it?La importancia de vivir en polis desde la escuela: ¿cómo hacerlo?Lucchetti Campos, SaraCitizenshipStudent participationSchool and communityCiudadaníaParticipación estudiantilEscuela y comunidadThis article is grounded in qualitative research conducted for my undergraduate thesis, focusing on the "Comprehensive Happy Schools (CHS)" model based on UNICEF's Child-Friendly Schools approach. This research identifies the factors that foster authentic engagement within the Educational Institution (EI), considering its role in citizen formation. In this context, the concept of authentic engagement is defined, along with the essential factors for its promotion, and the means to cultivate a community perspective at the local level through the exploration of public matters. I reference living in Polis because the premise is rooted in the understanding that we exist within an ecosystem requiring the alignment of social imaginaries that enable viewing the student as a political entity. The EI holds a significant responsibility in addressing environmental issues. This approach aims for students to adopt a critical perspective and engage democratically. It is noteworthy that the EI is not isolated; within the ecosystem, other entities like the Local Government are equally significant. Ultimately, its reading sheds light on the challenges and windows of opportunity for designing Local Educational Projects and the role of the Ministry of Education in that process. It addresses normative challenges and weaknesses in involving all educational stakeholders in support of students' civic education. Lastly, it examines the sustainability of experiences such as the CHS model. Este artículo se fundamenta en una investigación cualitativa realizada para mi tesis de licenciatura, que estudia el modelo “Escuelas Felices Integrales (EFI)” basado en el enfoque de escuelas amigas de UNICEF. En dicha investigación, se identificaron los factores que promueven una participación auténtica al interior de la Institución Educativa (IE), considerando que esta es la institución encargada de la formación de ciudadanos. Así, se definió qué es una participación auténtica, cuáles son los factores que se necesitan para promoverla y cómo desarrollar una mirada de comunidad desde lo local, a través del abordaje de asuntos públicos. Hago referencia a vivir en Polis debido a que vivimos en un ecosistema donde se requiere alinear imaginarios sociales que permitan ver al estudiante como sujeto político y que la IE tiene una gran responsabilidad en abordar las problemáticas del entorno. De ese modo, los estudiantes asumen una mirada crítica y actúan democráticamente. Cabe mencionar, que la IE no está sola, pues como forma parte de un ecosistema, congrega a otras igual de importantes como el Gobierno Local. Por último, su lectura da luces para los retos y ventanas de oportunidad para diseñar Proyectos Educativos Locales y la función del Ministerio de Educación en ese proceso, los desafíos y debilidades normativas para involucrar a todos los actores educativos a favor de la formación ciudadana de los estudiantes; y, finalmente, en la sostenibilidad de experiencias como las del modelo EFI.Pontificia Universidad Católica del Perú2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/2842210.18800/politai.202301.001Politai; Vol. 14 Núm. 23 (2023): De cara al Bicentenario: análisis y perspectivas contemporáneas sobre la ciudadanía y el Estado en el Perú; 17-412415-24982219-4142reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/28422/26291http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/284222024-03-20T13:35:52Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The importance of living in Polis since school: how to do it? La importancia de vivir en polis desde la escuela: ¿cómo hacerlo? |
title |
The importance of living in Polis since school: how to do it? |
spellingShingle |
The importance of living in Polis since school: how to do it? Lucchetti Campos, Sara Citizenship Student participation School and community Ciudadanía Participación estudiantil Escuela y comunidad |
title_short |
The importance of living in Polis since school: how to do it? |
title_full |
The importance of living in Polis since school: how to do it? |
title_fullStr |
The importance of living in Polis since school: how to do it? |
title_full_unstemmed |
The importance of living in Polis since school: how to do it? |
title_sort |
The importance of living in Polis since school: how to do it? |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Lucchetti Campos, Sara |
author |
Lucchetti Campos, Sara |
author_facet |
Lucchetti Campos, Sara |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Citizenship Student participation School and community Ciudadanía Participación estudiantil Escuela y comunidad |
topic |
Citizenship Student participation School and community Ciudadanía Participación estudiantil Escuela y comunidad |
description |
This article is grounded in qualitative research conducted for my undergraduate thesis, focusing on the "Comprehensive Happy Schools (CHS)" model based on UNICEF's Child-Friendly Schools approach. This research identifies the factors that foster authentic engagement within the Educational Institution (EI), considering its role in citizen formation. In this context, the concept of authentic engagement is defined, along with the essential factors for its promotion, and the means to cultivate a community perspective at the local level through the exploration of public matters. I reference living in Polis because the premise is rooted in the understanding that we exist within an ecosystem requiring the alignment of social imaginaries that enable viewing the student as a political entity. The EI holds a significant responsibility in addressing environmental issues. This approach aims for students to adopt a critical perspective and engage democratically. It is noteworthy that the EI is not isolated; within the ecosystem, other entities like the Local Government are equally significant. Ultimately, its reading sheds light on the challenges and windows of opportunity for designing Local Educational Projects and the role of the Ministry of Education in that process. It addresses normative challenges and weaknesses in involving all educational stakeholders in support of students' civic education. Lastly, it examines the sustainability of experiences such as the CHS model. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/28422 10.18800/politai.202301.001 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/28422 |
identifier_str_mv |
10.18800/politai.202301.001 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/28422/26291 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Politai; Vol. 14 Núm. 23 (2023): De cara al Bicentenario: análisis y perspectivas contemporáneas sobre la ciudadanía y el Estado en el Perú; 17-41 2415-2498 2219-4142 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1840901081661440000 |
score |
12.84232 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).