The importance of living in Polis since school: how to do it?

Descripción del Articulo

This article is grounded in qualitative research conducted for my undergraduate thesis, focusing on the "Comprehensive Happy Schools (CHS)" model based on UNICEF's Child-Friendly Schools approach. This research identifies the factors that foster authentic engagement within the Educati...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Lucchetti Campos, Sara
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/28422
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/28422
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Citizenship
Student participation
School and community
Ciudadanía
Participación estudiantil
Escuela y comunidad
id REVPUCP_b441d5320be7fa0c30d9154a1b4a9167
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/28422
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling The importance of living in Polis since school: how to do it?La importancia de vivir en polis desde la escuela: ¿cómo hacerlo?Lucchetti Campos, SaraCitizenshipStudent participationSchool and communityCiudadaníaParticipación estudiantilEscuela y comunidadThis article is grounded in qualitative research conducted for my undergraduate thesis, focusing on the "Comprehensive Happy Schools (CHS)" model based on UNICEF's Child-Friendly Schools approach. This research identifies the factors that foster authentic engagement within the Educational Institution (EI), considering its role in citizen formation. In this context, the concept of authentic engagement is defined, along with the essential factors for its promotion, and the means to cultivate a community perspective at the local level through the exploration of public matters. I reference living in Polis because the premise is rooted in the understanding that we exist within an ecosystem requiring the alignment of social imaginaries that enable viewing the student as a political entity. The EI holds a significant responsibility in addressing environmental issues. This approach aims for students to adopt a critical perspective and engage democratically. It is noteworthy that the EI is not isolated; within the ecosystem, other entities like the Local Government are equally significant. Ultimately, its reading sheds light on the challenges and windows of opportunity for designing Local Educational Projects and the role of the Ministry of Education in that process. It addresses normative challenges and weaknesses in involving all educational stakeholders in support of students' civic education. Lastly, it examines the sustainability of experiences such as the CHS model. Este artículo se fundamenta en una investigación cualitativa realizada para mi tesis de licenciatura, que estudia el modelo “Escuelas Felices Integrales (EFI)” basado en el enfoque de escuelas amigas de UNICEF. En dicha investigación, se identificaron los factores que promueven una participación auténtica al interior de la Institución Educativa (IE), considerando que esta es la institución encargada de la formación de ciudadanos. Así, se definió qué es una participación auténtica, cuáles son los factores que se necesitan para promoverla y cómo desarrollar una mirada de comunidad desde lo local, a través del abordaje de asuntos públicos. Hago referencia a vivir en Polis debido a que vivimos en un ecosistema donde se requiere alinear imaginarios sociales que permitan ver al estudiante como sujeto político y que la IE tiene una gran responsabilidad en abordar las problemáticas del entorno. De ese modo, los estudiantes asumen una mirada crítica y actúan democráticamente. Cabe mencionar, que la IE no está sola, pues como forma parte de un ecosistema, congrega a otras igual de importantes como el Gobierno Local. Por último, su lectura da luces para los retos y ventanas de oportunidad para diseñar Proyectos Educativos Locales y la función del Ministerio de Educación en ese proceso, los desafíos y debilidades normativas para involucrar a todos los actores educativos a favor de la formación ciudadana de los estudiantes; y, finalmente, en la sostenibilidad de experiencias como las del modelo EFI.Pontificia Universidad Católica del Perú2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/2842210.18800/politai.202301.001Politai; Vol. 14 Núm. 23 (2023): De cara al Bicentenario: análisis y perspectivas contemporáneas sobre la ciudadanía y el Estado en el Perú; 17-412415-24982219-4142reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/28422/26291http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/284222024-03-20T13:35:52Z
dc.title.none.fl_str_mv The importance of living in Polis since school: how to do it?
La importancia de vivir en polis desde la escuela: ¿cómo hacerlo?
title The importance of living in Polis since school: how to do it?
spellingShingle The importance of living in Polis since school: how to do it?
Lucchetti Campos, Sara
Citizenship
Student participation
School and community
Ciudadanía
Participación estudiantil
Escuela y comunidad
title_short The importance of living in Polis since school: how to do it?
title_full The importance of living in Polis since school: how to do it?
title_fullStr The importance of living in Polis since school: how to do it?
title_full_unstemmed The importance of living in Polis since school: how to do it?
title_sort The importance of living in Polis since school: how to do it?
dc.creator.none.fl_str_mv Lucchetti Campos, Sara
author Lucchetti Campos, Sara
author_facet Lucchetti Campos, Sara
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Citizenship
Student participation
School and community
Ciudadanía
Participación estudiantil
Escuela y comunidad
topic Citizenship
Student participation
School and community
Ciudadanía
Participación estudiantil
Escuela y comunidad
description This article is grounded in qualitative research conducted for my undergraduate thesis, focusing on the "Comprehensive Happy Schools (CHS)" model based on UNICEF's Child-Friendly Schools approach. This research identifies the factors that foster authentic engagement within the Educational Institution (EI), considering its role in citizen formation. In this context, the concept of authentic engagement is defined, along with the essential factors for its promotion, and the means to cultivate a community perspective at the local level through the exploration of public matters. I reference living in Polis because the premise is rooted in the understanding that we exist within an ecosystem requiring the alignment of social imaginaries that enable viewing the student as a political entity. The EI holds a significant responsibility in addressing environmental issues. This approach aims for students to adopt a critical perspective and engage democratically. It is noteworthy that the EI is not isolated; within the ecosystem, other entities like the Local Government are equally significant. Ultimately, its reading sheds light on the challenges and windows of opportunity for designing Local Educational Projects and the role of the Ministry of Education in that process. It addresses normative challenges and weaknesses in involving all educational stakeholders in support of students' civic education. Lastly, it examines the sustainability of experiences such as the CHS model. 
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/28422
10.18800/politai.202301.001
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/28422
identifier_str_mv 10.18800/politai.202301.001
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/28422/26291
dc.rights.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Politai; Vol. 14 Núm. 23 (2023): De cara al Bicentenario: análisis y perspectivas contemporáneas sobre la ciudadanía y el Estado en el Perú; 17-41
2415-2498
2219-4142
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840901081661440000
score 12.84232
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).