At the rhythm of community: teaching and learning among Galibi- Marworno indigenous children
Descripción del Articulo
The article is based on field research conducted by the authorsamong Galibi-Marworno people from Uaçá region, at northern state of Amapa, Brazil. The objective is to present some aspects of their pedagogy, which is founded on the importance of freedom and autonomy for an accurate learning and the pr...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2015 |
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14641 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14641 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | childhood children learning indigenous education Galibi-Marworno anthropology of childhood infancia niños aprendizaje educación indígena galibi-marworno antropología de la infancia |
| id |
REVPUCP_b169043a38f332b4dedb50e2b222a844 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14641 |
| network_acronym_str |
REVPUCP |
| network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository_id_str |
|
| spelling |
At the rhythm of community: teaching and learning among Galibi- Marworno indigenous childrenAl ritmo de la comunidad: enseñanza y aprendizaje entre niños indígenas galibi-marwornoTassinari, AntonellaGuedes Codonho, Camilachildhoodchildrenlearningindigenous educationGalibi-Marwornoanthropology of childhoodinfancianiñosaprendizajeeducación indígenagalibi-marwornoantropología de la infanciaThe article is based on field research conducted by the authorsamong Galibi-Marworno people from Uaçá region, at northern state of Amapa, Brazil. The objective is to present some aspects of their pedagogy, which is founded on the importance of freedom and autonomy for an accurate learning and the production of healthy bodies, focusing on nonverbal aspects of learning, the creativity of imitation and the children agency involved in those processes. The article presents the Galibi-Marworno’s ideas about childhood and child development and their strategies in the transmission of knowledge, contextualizing them in relation to the history and organization of the people. This description of the Galibi-Marworno’s learning processes aims to contribute to a more respectful schooling process, as required by Brazilian law.El presente artículo está basado en investigaciones de campo realizadas por las autoras con niños indígenas galibi-marworno, de la región de uaçá, al norte del estado de Amapá, en Brasil. Pretende presentar aspectos de la pedagogía propia de esta población, que se sustenta en la importancia de la libertad y la autonomía para un aprendizaje adecuado y la producción de cuerpos saludables, dando cuenta de los aspectos no verbales del aprendizaje y rescatando la inventiva del aprendizaje por imitación, así como la agencia infantil implicada en esos procesos. el artículo presenta las concepciones de los galibi-marworno sobre infancia y desarrollo infantil, así como las estrategias familiares para la transmisión de conocimientos, contextualizándolos en relación con la historia y la organización de este grupo. Al describir los procesos de aprendizaje propios de los galibi-marworno, se busca contribuir a que los procesos de educación escolar puedan considerarlos y respetarlos, conforme exige la legislación brasileña.Pontificia Universidad Católica del Perú2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14641Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 33 No. 35 (2015): Indigenous childhood, ethnic-national identifications and education; 173-203Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 173-2032224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14641/15227info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/146412020-08-01T01:42:39Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
At the rhythm of community: teaching and learning among Galibi- Marworno indigenous children Al ritmo de la comunidad: enseñanza y aprendizaje entre niños indígenas galibi-marworno |
| title |
At the rhythm of community: teaching and learning among Galibi- Marworno indigenous children |
| spellingShingle |
At the rhythm of community: teaching and learning among Galibi- Marworno indigenous children Tassinari, Antonella childhood children learning indigenous education Galibi-Marworno anthropology of childhood infancia niños aprendizaje educación indígena galibi-marworno antropología de la infancia |
| title_short |
At the rhythm of community: teaching and learning among Galibi- Marworno indigenous children |
| title_full |
At the rhythm of community: teaching and learning among Galibi- Marworno indigenous children |
| title_fullStr |
At the rhythm of community: teaching and learning among Galibi- Marworno indigenous children |
| title_full_unstemmed |
At the rhythm of community: teaching and learning among Galibi- Marworno indigenous children |
| title_sort |
At the rhythm of community: teaching and learning among Galibi- Marworno indigenous children |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Tassinari, Antonella Guedes Codonho, Camila |
| author |
Tassinari, Antonella |
| author_facet |
Tassinari, Antonella Guedes Codonho, Camila |
| author_role |
author |
| author2 |
Guedes Codonho, Camila |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
childhood children learning indigenous education Galibi-Marworno anthropology of childhood infancia niños aprendizaje educación indígena galibi-marworno antropología de la infancia |
| topic |
childhood children learning indigenous education Galibi-Marworno anthropology of childhood infancia niños aprendizaje educación indígena galibi-marworno antropología de la infancia |
| description |
The article is based on field research conducted by the authorsamong Galibi-Marworno people from Uaçá region, at northern state of Amapa, Brazil. The objective is to present some aspects of their pedagogy, which is founded on the importance of freedom and autonomy for an accurate learning and the production of healthy bodies, focusing on nonverbal aspects of learning, the creativity of imitation and the children agency involved in those processes. The article presents the Galibi-Marworno’s ideas about childhood and child development and their strategies in the transmission of knowledge, contextualizing them in relation to the history and organization of the people. This description of the Galibi-Marworno’s learning processes aims to contribute to a more respectful schooling process, as required by Brazilian law. |
| publishDate |
2015 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-01 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14641 |
| url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14641 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14641/15227 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 33 No. 35 (2015): Indigenous childhood, ethnic-national identifications and education; 173-203 Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 173-203 2224-6428 0254-9212 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
| instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| instacron_str |
PUCP |
| institution |
PUCP |
| reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846609384838266880 |
| score |
13.080011 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).