Reading literacy intervention with fifth graders in Lima
Descripción del Articulo
This study examined the effects of the reading comprehension program Lectura for fifth graders of middle-class and low-class social economic backgrounds in Lima (Peru) on reading literacy and reading motivation. The intervention emphasized reading strategies and dimensions of reading motivation. AN...
| Autores: | , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2009 |
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/246 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/246 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| id |
REVPUCP_adcb2509f051e5efc17a54e06b15c244 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/246 |
| network_acronym_str |
REVPUCP |
| network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Reading literacy intervention with fifth graders in LimaPrograma de comprensión de lectura para alumnos de quinto grado de primaria de LimaMorales Silva, SilviaVerhoeven, LudoVan Leeuwe, JanThis study examined the effects of the reading comprehension program Lectura for fifth graders of middle-class and low-class social economic backgrounds in Lima (Peru) on reading literacy and reading motivation. The intervention emphasized reading strategies and dimensions of reading motivation. ANOVA was used in order to calculate the effects of measurement point, group, social economic status and gender on reading comprehension and reading motivation. Results showed that reading literacy increased more in the intervention group than in the control group. Children from the low social economic background benefited more from the intervention than children with a middle social economic background. The program had also a significant impact on children’s reading motivation.Se estudian los efectos del programa Lectura sobre la comprensión de lectura y motivación para leer en niños de quinto grado de los niveles socioeconómicos medio y bajo de Lima. El programa enfatizó las estrategias para leer y las dimensiones de motivación para leer. Mediante el análisis de varianza se calcularon los efectos de tiempo de medición, grupo, nivel socioeconómico y género sobre la comprensión de lectura y la motivación para leer. Los resultados mostraron que el nivel de comprensión de lectura se incrementó más en el grupo de intervención. Los alumnos del nivel socioeconómico bajo se beneficiaron más del programa que los niños del nivel socioeconómico medio. El programa también tuvo un efecto significativo sobre la motivación para leer.Pontificia Universidad Católica del Perú2009-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/246Revista de Psicología; Vol. 27 Núm. 1 (2009); 79-110Revista de Psicología; v. 27 n. 1 (2009); 79-1102223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/246/237info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2462020-03-10T18:52:38Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Reading literacy intervention with fifth graders in Lima Programa de comprensión de lectura para alumnos de quinto grado de primaria de Lima |
| title |
Reading literacy intervention with fifth graders in Lima |
| spellingShingle |
Reading literacy intervention with fifth graders in Lima Morales Silva, Silvia |
| title_short |
Reading literacy intervention with fifth graders in Lima |
| title_full |
Reading literacy intervention with fifth graders in Lima |
| title_fullStr |
Reading literacy intervention with fifth graders in Lima |
| title_full_unstemmed |
Reading literacy intervention with fifth graders in Lima |
| title_sort |
Reading literacy intervention with fifth graders in Lima |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Morales Silva, Silvia Verhoeven, Ludo Van Leeuwe, Jan |
| author |
Morales Silva, Silvia |
| author_facet |
Morales Silva, Silvia Verhoeven, Ludo Van Leeuwe, Jan |
| author_role |
author |
| author2 |
Verhoeven, Ludo Van Leeuwe, Jan |
| author2_role |
author author |
| description |
This study examined the effects of the reading comprehension program Lectura for fifth graders of middle-class and low-class social economic backgrounds in Lima (Peru) on reading literacy and reading motivation. The intervention emphasized reading strategies and dimensions of reading motivation. ANOVA was used in order to calculate the effects of measurement point, group, social economic status and gender on reading comprehension and reading motivation. Results showed that reading literacy increased more in the intervention group than in the control group. Children from the low social economic background benefited more from the intervention than children with a middle social economic background. The program had also a significant impact on children’s reading motivation. |
| publishDate |
2009 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2009-03-12 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/246 |
| url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/246 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/246/237 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Psicología; Vol. 27 Núm. 1 (2009); 79-110 Revista de Psicología; v. 27 n. 1 (2009); 79-110 2223-3733 0254-9247 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
| instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| instacron_str |
PUCP |
| institution |
PUCP |
| reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1847243824395452416 |
| score |
13.140231 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).