A comparative study of the circulation of Iskonawa and Shipibo-Konibo artistic productions

Descripción del Articulo

Taking into account Appadurai’s proposal on the social life of things and regimes of value (1991), the following article analyzes the circulation of some artistic pieces of the Iskonawa and Shipibo-Konibo indigenous peoples in new circuits and spaces of value. Likewise, Alfred Gell’s proposal on art...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Hernández Ronchi, Hillary, Santamaría Samaniego, Valeria
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/25428
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/25428
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Antropología del arte
arte indígena
estética
circulación y valor
Anthropology of art
indigenous art
aesthetics
circulation and value
id REVPUCP_a0c58d44d83fe74dcba84c58437fb3a7
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/25428
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling A comparative study of the circulation of Iskonawa and Shipibo-Konibo artistic productionsUn estudio comparativo de la circulación de las producciones artísticas Iskonawa y Shipibo-KoniboHernández Ronchi, HillarySantamaría Samaniego, ValeriaAntropología del artearte indígenaestéticacirculación y valorAnthropology of artindigenous artaestheticscirculation and valueTaking into account Appadurai’s proposal on the social life of things and regimes of value (1991), the following article analyzes the circulation of some artistic pieces of the Iskonawa and Shipibo-Konibo indigenous peoples in new circuits and spaces of value. Likewise, Alfred Gell’s proposal on art as a system of action is used to reflect on the social effects that these objects of art produce on the intermediaries and their social environment. Initially, the case of the artistic production of the Iskonawa women of the ‘Asociación de artesanas Pari Awin’ is worked, followed by the artistic production of the Shipibo-Konibo. For this purpose, it has been chosen to present a comparative study between both of these productions, with a focus on the aesthetics and their insertion into contemporary markets such as galleries, fairs, among others. The way in which certain objects are inserted in specific spaces and how others do not attain the same exposure is analyzed. This takes into account the relationship between both indigenous peoples, as some of the Iskonawa artists have a previous history with the production of Shipibo-konibo designs, due to the cultural exchange generated by their coexistence on the same territory.Tomando la propuesta de Appadurai sobre la vida social de las cosas y la noción de régimen de valor (1991), el siguiente artículo analiza la circulación de algunas piezas artísticas de las poblaciones indígenas Iskonawa y Shipibo-Konibo en nuevos circuitos y espacios de valor. Asimismo, la propuesta de Alfred Gell sobre el arte como sistema de acción es utilizada para reflexionar sobre los efectos sociales que estos objetos de arte producen en los intermediarios y su entorno social. Inicialmente, se trabajará con el caso de la producción artística de las mujeres Iskonawa de la asociación de artesanas Pari Awin y, luego, el de la producción del arte Shipibo-Konibo. Para este fin, se ha optado por presentar un estudio comparativo entre ambas producciones con un enfoque en la estética y sus inserciones en los mercados contemporáneos, como galerías, ferias, entre otros. Se compara la manera en la que ciertos objetos se insertan en espacios específicos y cómo otros no alcanzan la misma exposición. Esto tomando en cuenta la relación existente entre ambos pueblos indígenas, dado que las artesanas Iskonawa tienen una historia previa con la producción de diseños Shipibo-Konibo, debido al intercambio cultural generado en su convivencia en el mismo territorio.Pontificia Universidad Católica del Perú2022-06-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/25428Anthropía; Núm. 19 (2022); 191-2082076-27042076-0574reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/25428/23990http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/254282023-08-24T21:30:35Z
dc.title.none.fl_str_mv A comparative study of the circulation of Iskonawa and Shipibo-Konibo artistic productions
Un estudio comparativo de la circulación de las producciones artísticas Iskonawa y Shipibo-Konibo
title A comparative study of the circulation of Iskonawa and Shipibo-Konibo artistic productions
spellingShingle A comparative study of the circulation of Iskonawa and Shipibo-Konibo artistic productions
Hernández Ronchi, Hillary
Antropología del arte
arte indígena
estética
circulación y valor
Anthropology of art
indigenous art
aesthetics
circulation and value
title_short A comparative study of the circulation of Iskonawa and Shipibo-Konibo artistic productions
title_full A comparative study of the circulation of Iskonawa and Shipibo-Konibo artistic productions
title_fullStr A comparative study of the circulation of Iskonawa and Shipibo-Konibo artistic productions
title_full_unstemmed A comparative study of the circulation of Iskonawa and Shipibo-Konibo artistic productions
title_sort A comparative study of the circulation of Iskonawa and Shipibo-Konibo artistic productions
dc.creator.none.fl_str_mv Hernández Ronchi, Hillary
Santamaría Samaniego, Valeria
author Hernández Ronchi, Hillary
author_facet Hernández Ronchi, Hillary
Santamaría Samaniego, Valeria
author_role author
author2 Santamaría Samaniego, Valeria
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Antropología del arte
arte indígena
estética
circulación y valor
Anthropology of art
indigenous art
aesthetics
circulation and value
topic Antropología del arte
arte indígena
estética
circulación y valor
Anthropology of art
indigenous art
aesthetics
circulation and value
description Taking into account Appadurai’s proposal on the social life of things and regimes of value (1991), the following article analyzes the circulation of some artistic pieces of the Iskonawa and Shipibo-Konibo indigenous peoples in new circuits and spaces of value. Likewise, Alfred Gell’s proposal on art as a system of action is used to reflect on the social effects that these objects of art produce on the intermediaries and their social environment. Initially, the case of the artistic production of the Iskonawa women of the ‘Asociación de artesanas Pari Awin’ is worked, followed by the artistic production of the Shipibo-Konibo. For this purpose, it has been chosen to present a comparative study between both of these productions, with a focus on the aesthetics and their insertion into contemporary markets such as galleries, fairs, among others. The way in which certain objects are inserted in specific spaces and how others do not attain the same exposure is analyzed. This takes into account the relationship between both indigenous peoples, as some of the Iskonawa artists have a previous history with the production of Shipibo-konibo designs, due to the cultural exchange generated by their coexistence on the same territory.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/25428
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/25428
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/25428/23990
dc.rights.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Anthropía; Núm. 19 (2022); 191-208
2076-2704
2076-0574
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900228657446912
score 12.87381
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).