Creativity: Idiographic versus nomothetic approach

Descripción del Articulo

This article is about the importance of the idiographic approach in the study of the creative- productive individuals. An analysis of Howard Gardner's Creative Minds is carried out, focusing on the seven kinds of intelligence. The life of Sigmund Freud is analyzed as an example of a creative pe...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Monks, Franz J.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:1995
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/7357
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/7357
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:creativity
giftedness
talented
intelligence
human development
creatividad
superdotación
talentos
inteligencia
desarrollo humano
id REVPUCP_9f5dba6eabf1a1ad648f5b7ad9578e02
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/7357
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Creativity: Idiographic versus nomothetic approachMonks, Franz J.creativitygiftednesstalentedintelligencehuman developmentcreatividadsuperdotacióntalentosinteligenciadesarrollo humanoThis article is about the importance of the idiographic approach in the study of the creative- productive individuals. An analysis of Howard Gardner's Creative Minds is carried out, focusing on the seven kinds of intelligence. The life of Sigmund Freud is analyzed as an example of a creative personality with creative achievements, regarding the intrapersonal intelligence. Finally, there is an analysis of the common characteristics among the creative-productive individuals and the determinant factors of their creative exceptional achievements.El artículo trata de la importancia de la aproximación idiográfica en el estudio de los individuos creativo-productivos. Se hace un análisis del planteamiento de Gardner en su libro "Creating Minds", respecto a las numerosas áreas de producción creativa, para posteriormente analizar al detalle las experiencias y logros creativos de Sigmund Freud a lo largo de su vida, como ejemplo de un individuo creativo-productivo con elevada inteligencia intrapersonal. Finalmente se hace un análisis de las características comunes encontradas entre los individuos excepcionalmente creativos y los factores determinantes en sus logros.Pontificia Universidad Católica del Perú1995-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/735710.18800/psico.199501.001Revista de Psicología; Vol. 13 Núm. 1 (1995); 3-152223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/7357/7578info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/73572025-08-19T15:50:04Z
dc.title.none.fl_str_mv Creativity: Idiographic versus nomothetic approach
title Creativity: Idiographic versus nomothetic approach
spellingShingle Creativity: Idiographic versus nomothetic approach
Monks, Franz J.
creativity
giftedness
talented
intelligence
human development
creatividad
superdotación
talentos
inteligencia
desarrollo humano
title_short Creativity: Idiographic versus nomothetic approach
title_full Creativity: Idiographic versus nomothetic approach
title_fullStr Creativity: Idiographic versus nomothetic approach
title_full_unstemmed Creativity: Idiographic versus nomothetic approach
title_sort Creativity: Idiographic versus nomothetic approach
dc.creator.none.fl_str_mv Monks, Franz J.
author Monks, Franz J.
author_facet Monks, Franz J.
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv creativity
giftedness
talented
intelligence
human development
creatividad
superdotación
talentos
inteligencia
desarrollo humano
topic creativity
giftedness
talented
intelligence
human development
creatividad
superdotación
talentos
inteligencia
desarrollo humano
description This article is about the importance of the idiographic approach in the study of the creative- productive individuals. An analysis of Howard Gardner's Creative Minds is carried out, focusing on the seven kinds of intelligence. The life of Sigmund Freud is analyzed as an example of a creative personality with creative achievements, regarding the intrapersonal intelligence. Finally, there is an analysis of the common characteristics among the creative-productive individuals and the determinant factors of their creative exceptional achievements.
publishDate 1995
dc.date.none.fl_str_mv 1995-08-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/7357
10.18800/psico.199501.001
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/7357
identifier_str_mv 10.18800/psico.199501.001
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/7357/7578
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Psicología; Vol. 13 Núm. 1 (1995); 3-15
2223-3733
0254-9247
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900925155180544
score 13.100077
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).