The Spanish Lexical Availability of Secondary and High School Students: Incidence of the Sex Variable
Descripción del Articulo
The aim of this article is to investigate the impact of the variable sex on the available lexicon of 184 students from 1st year of secondary school and 1st year of high school, and to analyse whether there are differences in the number of words and their usage between males and females. The study ut...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/30226 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/30226 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Disponibilidad léxica Sexo Educación secundaria Bachillerato |
id |
REVPUCP_9307668c76ed262c44ab0e9486502428 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/30226 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
The Spanish Lexical Availability of Secondary and High School Students: Incidence of the Sex VariableLéxico disponible español de estudiantes de secundaria y bachillerato: incidencia de la variable sexoHerranz-Llácer, Cristina V.Disponibilidad léxicaSexoEducación secundariaBachilleratoThe aim of this article is to investigate the impact of the variable sex on the available lexicon of 184 students from 1st year of secondary school and 1st year of high school, and to analyse whether there are differences in the number of words and their usage between males and females. The study utilized the Lexical Availability Index (LAI), Compatibility Index (CI), and the Percentage of Retained Lexical Availability (PRLA) across eight interest areas (five traditional and three novel). The data collection and analysis revealed differences between the two repertoires. The main conclusion highlights the existence of differentiated vocabulary usage in certain areas.El objetivo de este artículo es investigar sobre la incidencia de la variable sexo en el léxico disponible de 184 estudiantes de 1.º de secundaria y 1.º bachillerato, y analizar si existen diferencias en el número de palabras, y en el uso que hacen varones y mujeres. Para el desarrollo del estudio se ha utilizado el índice de disponibilidad léxica (IDL), el índice de compatibilidad (IC) y el porcentaje de disponibilidad léxica retenida (PDR) en ocho centros de interés (cinco tradicionales y tres novedosos). Así, tras la recogida de información y el análisis de los resultados, se ha visto reflejada la existencia de diferencias entre ambos repertorios. La principal conclusión versa sobre la existencia, en determinadas áreas, de un uso diferenciado del vocabulario.Pontificia Universidad Católica del Perú2024-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/3022610.18800/lexis.202402.005Lexis; Vol. 48 Núm. 2 (2024); 738-7670254-9239reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/30226/27165http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/302262024-12-21T19:51:07Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Spanish Lexical Availability of Secondary and High School Students: Incidence of the Sex Variable Léxico disponible español de estudiantes de secundaria y bachillerato: incidencia de la variable sexo |
title |
The Spanish Lexical Availability of Secondary and High School Students: Incidence of the Sex Variable |
spellingShingle |
The Spanish Lexical Availability of Secondary and High School Students: Incidence of the Sex Variable Herranz-Llácer, Cristina V. Disponibilidad léxica Sexo Educación secundaria Bachillerato |
title_short |
The Spanish Lexical Availability of Secondary and High School Students: Incidence of the Sex Variable |
title_full |
The Spanish Lexical Availability of Secondary and High School Students: Incidence of the Sex Variable |
title_fullStr |
The Spanish Lexical Availability of Secondary and High School Students: Incidence of the Sex Variable |
title_full_unstemmed |
The Spanish Lexical Availability of Secondary and High School Students: Incidence of the Sex Variable |
title_sort |
The Spanish Lexical Availability of Secondary and High School Students: Incidence of the Sex Variable |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Herranz-Llácer, Cristina V. |
author |
Herranz-Llácer, Cristina V. |
author_facet |
Herranz-Llácer, Cristina V. |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Disponibilidad léxica Sexo Educación secundaria Bachillerato |
topic |
Disponibilidad léxica Sexo Educación secundaria Bachillerato |
description |
The aim of this article is to investigate the impact of the variable sex on the available lexicon of 184 students from 1st year of secondary school and 1st year of high school, and to analyse whether there are differences in the number of words and their usage between males and females. The study utilized the Lexical Availability Index (LAI), Compatibility Index (CI), and the Percentage of Retained Lexical Availability (PRLA) across eight interest areas (five traditional and three novel). The data collection and analysis revealed differences between the two repertoires. The main conclusion highlights the existence of differentiated vocabulary usage in certain areas. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-12-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/30226 10.18800/lexis.202402.005 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/30226 |
identifier_str_mv |
10.18800/lexis.202402.005 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/30226/27165 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Lexis; Vol. 48 Núm. 2 (2024); 738-767 0254-9239 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1840900726595780608 |
score |
13.100461 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).