Intercultural higher education for indigenous Yucatec Maya in Mexico

Descripción del Articulo

This work presents important decisions made during the implementationof the intercultural educational model at the UniversidadIntercultural Maya de Quintana Roo, Mexico, in a context of povertyand conditions of lagging behind the rest of the society of theindigenous Yucatec Maya population. Within t...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Rosado-May, Francisco Javier
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/16511
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/16511
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Intercultural higher education
indigenous Maya
indigenous education
intercultural pedagogy
Educación intercultural
indígenas mayas
educación indígena
pedagogía intercultural
id REVPUCP_8f330a9c0bb75844d02f9ec0dffddabe
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/16511
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Intercultural higher education for indigenous Yucatec Maya in MexicoFormación universitaria intercultural para indígenas mayas de Yucatán, MéxicoRosado-May, Francisco JavierIntercultural higher educationindigenous Mayaindigenous educationintercultural pedagogyEducación interculturalindígenas mayaseducación indígenapedagogía interculturalThis work presents important decisions made during the implementationof the intercultural educational model at the UniversidadIntercultural Maya de Quintana Roo, Mexico, in a context of povertyand conditions of lagging behind the rest of the society of theindigenous Yucatec Maya population. Within the legal frameworkof public universities in Mexico, the financing of projects, thedeveloping of intercultural pedagogy and designing the institutionalsettings, rested on elements that included learning/transmission andconstruction/innovation of knowledge that combined aspects of thelocal culture with conventional education. High figures on indicatorssuch as retention, graduation rate, employability, and quality ofthe academic programs, along with opinions from alumni, achievedduring the period of February 2007 to February 2015, indicate thatthe decisions and actions taken in the beginning of the constructionof the intercultural model at UIMQRoo, were in the right direction.Mediante una descripción vivencial de la construcción de la Universidad Intercultural Maya de Quintana Roo, este trabajo presenta importantes decisiones tomadas y caminos andados para la implementación de un modelo educativo, intercultural, en un contexto de alto rezago y pobreza de los indígenas mayas en Quintana Roo. Sin descuidar las normas y políticas que aplican a instituciones públicas en México, los esquemas de financiamiento, arreglo institucional y pedagogía intercultural, desarrollados en la UIMQRoo, tomaron en cuenta elementos de aprendizaje/transmisión y de construcción/ innovación de conocimiento que combinan aspectos de la cultura local con la educación convencional. Altos indicadores de retención, titulación, empleabilidad y calidad de los programas educativos, así como opiniones de egresados, alcanzados de febrero 2007 a febrero 2015, hacen pensar que las decisiones condujeron hacia la dirección correcta.Pontificia Universidad Católica del Perú2017-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/1651110.18800/anthropologica.201702.010Anthropologica; Vol. 35 Núm. 39 (2017): Jóvenes indígenas, interculturalidad y educación superior; 215-2422224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/16511/19634http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/165112020-08-01T01:38:51Z
dc.title.none.fl_str_mv Intercultural higher education for indigenous Yucatec Maya in Mexico
Formación universitaria intercultural para indígenas mayas de Yucatán, México
title Intercultural higher education for indigenous Yucatec Maya in Mexico
spellingShingle Intercultural higher education for indigenous Yucatec Maya in Mexico
Rosado-May, Francisco Javier
Intercultural higher education
indigenous Maya
indigenous education
intercultural pedagogy
Educación intercultural
indígenas mayas
educación indígena
pedagogía intercultural
title_short Intercultural higher education for indigenous Yucatec Maya in Mexico
title_full Intercultural higher education for indigenous Yucatec Maya in Mexico
title_fullStr Intercultural higher education for indigenous Yucatec Maya in Mexico
title_full_unstemmed Intercultural higher education for indigenous Yucatec Maya in Mexico
title_sort Intercultural higher education for indigenous Yucatec Maya in Mexico
dc.creator.none.fl_str_mv Rosado-May, Francisco Javier
author Rosado-May, Francisco Javier
author_facet Rosado-May, Francisco Javier
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Intercultural higher education
indigenous Maya
indigenous education
intercultural pedagogy
Educación intercultural
indígenas mayas
educación indígena
pedagogía intercultural
topic Intercultural higher education
indigenous Maya
indigenous education
intercultural pedagogy
Educación intercultural
indígenas mayas
educación indígena
pedagogía intercultural
description This work presents important decisions made during the implementationof the intercultural educational model at the UniversidadIntercultural Maya de Quintana Roo, Mexico, in a context of povertyand conditions of lagging behind the rest of the society of theindigenous Yucatec Maya population. Within the legal frameworkof public universities in Mexico, the financing of projects, thedeveloping of intercultural pedagogy and designing the institutionalsettings, rested on elements that included learning/transmission andconstruction/innovation of knowledge that combined aspects of thelocal culture with conventional education. High figures on indicatorssuch as retention, graduation rate, employability, and quality ofthe academic programs, along with opinions from alumni, achievedduring the period of February 2007 to February 2015, indicate thatthe decisions and actions taken in the beginning of the constructionof the intercultural model at UIMQRoo, were in the right direction.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/16511
10.18800/anthropologica.201702.010
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/16511
identifier_str_mv 10.18800/anthropologica.201702.010
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/16511/19634
dc.rights.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Anthropologica; Vol. 35 Núm. 39 (2017): Jóvenes indígenas, interculturalidad y educación superior; 215-242
2224-6428
0254-9212
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900200365817856
score 12.860855
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).