Teaching with integrated digital tools and Artificial Intelligence in the History Program at the Pontifical Catholic University of Peru
Descripción del Articulo
This article analyzes the outcomes of a teaching innovation project that integrated digital tools and artificial intelligence into history courses at a private university in Peru (the Pontifical Catholic University of Peru) during 2023 and 2024. The teaching innovation dem...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31152 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/31152 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Innovation History Digital tools Digital humanities Innovación Historia Herramientas digitales Humanidades digitales |
id |
REVPUCP_8681a70103cdadc1f7b1ca9383a49f5d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31152 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching with integrated digital tools and Artificial Intelligence in the History Program at the Pontifical Catholic University of PeruEnseñanza de herramientas digitales combinadas e inteligencia artificial en la especialidad de Historia de la Pontificia Universidad Católica del PerúLossio Chávez, JorgeUrteaga Araujo, Enrique N.InnovationHistoryDigital toolsDigital humanitiesInnovaciónHistoriaHerramientas digitalesHumanidades digitalesThis article analyzes the outcomes of a teaching innovation project that integrated digital tools and artificial intelligence into history courses at a private university in Peru (the Pontifical Catholic University of Peru) during 2023 and 2024. The teaching innovation demonstrated that these technologies transform the classroom experience by generating new research questions, enabling the analysis of complex social processes, and approaching data collection and the dissemination of student research in new ways. The interactivity of digital tools promotes an interdisciplinary approach and greater student participation in the classroom, preparing students for the professional challenges of the 21st century.Este artículo analiza los resultados de un proyecto de innovación docente que integró herramientas digitales e inteligencia artificial en cursos de historia en una universidad privada del Perú (la Pontificia Universidad Católica del Perú) durante los años 2023 y 2024. La innovación docente mostró que estas tecnologías transforman la experiencia en el aula al generar nuevas preguntas de investigación, facilitar el análisis de procesos sociales complejos y abordar de una forma distinta la recopilación de datos y la difusión de investigaciones estudiantiles. La interactividad de las herramientas digitales promueve un enfoque interdisciplinario y una mayor participación estudiantil en el aula, y prepara a los alumnos para los desafíos profesionales del siglo XXI.Pontificia Universidad Católica del Perú2024-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/31152Revista del Instituto Riva-Agüero; Vol. 9 Núm. 2 (2024); 381-3982415-5896reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/31152/27497info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/311522025-05-27T17:40:35Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching with integrated digital tools and Artificial Intelligence in the History Program at the Pontifical Catholic University of Peru Enseñanza de herramientas digitales combinadas e inteligencia artificial en la especialidad de Historia de la Pontificia Universidad Católica del Perú |
title |
Teaching with integrated digital tools and Artificial Intelligence in the History Program at the Pontifical Catholic University of Peru |
spellingShingle |
Teaching with integrated digital tools and Artificial Intelligence in the History Program at the Pontifical Catholic University of Peru Lossio Chávez, Jorge Innovation History Digital tools Digital humanities Innovación Historia Herramientas digitales Humanidades digitales |
title_short |
Teaching with integrated digital tools and Artificial Intelligence in the History Program at the Pontifical Catholic University of Peru |
title_full |
Teaching with integrated digital tools and Artificial Intelligence in the History Program at the Pontifical Catholic University of Peru |
title_fullStr |
Teaching with integrated digital tools and Artificial Intelligence in the History Program at the Pontifical Catholic University of Peru |
title_full_unstemmed |
Teaching with integrated digital tools and Artificial Intelligence in the History Program at the Pontifical Catholic University of Peru |
title_sort |
Teaching with integrated digital tools and Artificial Intelligence in the History Program at the Pontifical Catholic University of Peru |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Lossio Chávez, Jorge Urteaga Araujo, Enrique N. |
author |
Lossio Chávez, Jorge |
author_facet |
Lossio Chávez, Jorge Urteaga Araujo, Enrique N. |
author_role |
author |
author2 |
Urteaga Araujo, Enrique N. |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Innovation History Digital tools Digital humanities Innovación Historia Herramientas digitales Humanidades digitales |
topic |
Innovation History Digital tools Digital humanities Innovación Historia Herramientas digitales Humanidades digitales |
description |
This article analyzes the outcomes of a teaching innovation project that integrated digital tools and artificial intelligence into history courses at a private university in Peru (the Pontifical Catholic University of Peru) during 2023 and 2024. The teaching innovation demonstrated that these technologies transform the classroom experience by generating new research questions, enabling the analysis of complex social processes, and approaching data collection and the dissemination of student research in new ways. The interactivity of digital tools promotes an interdisciplinary approach and greater student participation in the classroom, preparing students for the professional challenges of the 21st century. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-12-27 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/31152 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/31152 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/31152/27497 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista del Instituto Riva-Agüero; Vol. 9 Núm. 2 (2024); 381-398 2415-5896 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841536686346993664 |
score |
13.958958 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).