Teaching with integrated digital tools and Artificial Intelligence in the History Program at the Pontifical Catholic University of Peru

Descripción del Articulo

This article analyzes the outcomes of a teaching innovation project that integrated digital tools and artificial intelligence into history courses at a private university in Peru (the Pontifical Catholic University of Peru) during 2023 and 2024. The teaching innovation dem...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Lossio Chávez, Jorge, Urteaga Araujo, Enrique N.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31152
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/31152
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Innovation
History
Digital tools
Digital humanities
Innovación
Historia
Herramientas digitales
Humanidades digitales
id REVPUCP_8681a70103cdadc1f7b1ca9383a49f5d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31152
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Teaching with integrated digital tools and Artificial Intelligence in the History Program at the Pontifical Catholic University of PeruEnseñanza de herramientas digitales combinadas e inteligencia artificial en la especialidad de Historia de la Pontificia Universidad Católica del PerúLossio Chávez, JorgeUrteaga Araujo, Enrique N.InnovationHistoryDigital toolsDigital humanitiesInnovaciónHistoriaHerramientas digitalesHumanidades digitalesThis article analyzes the outcomes of a teaching innovation project that integrated digital tools and artificial intelligence into history courses at a private university in Peru (the Pontifical Catholic University of Peru) during 2023 and 2024. The teaching innovation demonstrated that these technologies transform the classroom experience by generating new research questions, enabling the analysis of complex social processes, and approaching data collection and the dissemination of student research in new ways. The interactivity of digital tools promotes an interdisciplinary approach and greater student participation in the classroom, preparing students for the professional challenges of the 21st century.Este artículo analiza los resultados de un proyecto de innovación docente que integró herramientas digitales e inteligencia artificial en cursos de historia en una universidad privada del Perú (la Pontificia Universidad Católica del Perú) durante los años 2023 y 2024. La innovación docente mostró que estas tecnologías transforman la experiencia en el aula al generar nuevas preguntas de investigación, facilitar el análisis de procesos sociales complejos y abordar de una forma distinta la recopilación de datos y la difusión de investigaciones estudiantiles. La interactividad de las herramientas digitales promueve un enfoque interdisciplinario y una mayor participación estudiantil en el aula, y prepara a los alumnos para los desafíos profesionales del siglo XXI.Pontificia Universidad Católica del Perú2024-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/31152Revista del Instituto Riva-Agüero; Vol. 9 Núm. 2 (2024); 381-3982415-5896reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/31152/27497info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/311522025-05-27T17:40:35Z
dc.title.none.fl_str_mv Teaching with integrated digital tools and Artificial Intelligence in the History Program at the Pontifical Catholic University of Peru
Enseñanza de herramientas digitales combinadas e inteligencia artificial en la especialidad de Historia de la Pontificia Universidad Católica del Perú
title Teaching with integrated digital tools and Artificial Intelligence in the History Program at the Pontifical Catholic University of Peru
spellingShingle Teaching with integrated digital tools and Artificial Intelligence in the History Program at the Pontifical Catholic University of Peru
Lossio Chávez, Jorge
Innovation
History
Digital tools
Digital humanities
Innovación
Historia
Herramientas digitales
Humanidades digitales
title_short Teaching with integrated digital tools and Artificial Intelligence in the History Program at the Pontifical Catholic University of Peru
title_full Teaching with integrated digital tools and Artificial Intelligence in the History Program at the Pontifical Catholic University of Peru
title_fullStr Teaching with integrated digital tools and Artificial Intelligence in the History Program at the Pontifical Catholic University of Peru
title_full_unstemmed Teaching with integrated digital tools and Artificial Intelligence in the History Program at the Pontifical Catholic University of Peru
title_sort Teaching with integrated digital tools and Artificial Intelligence in the History Program at the Pontifical Catholic University of Peru
dc.creator.none.fl_str_mv Lossio Chávez, Jorge
Urteaga Araujo, Enrique N.
author Lossio Chávez, Jorge
author_facet Lossio Chávez, Jorge
Urteaga Araujo, Enrique N.
author_role author
author2 Urteaga Araujo, Enrique N.
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Innovation
History
Digital tools
Digital humanities
Innovación
Historia
Herramientas digitales
Humanidades digitales
topic Innovation
History
Digital tools
Digital humanities
Innovación
Historia
Herramientas digitales
Humanidades digitales
description This article analyzes the outcomes of a teaching innovation project that integrated digital tools and artificial intelligence into history courses at a private university in Peru (the Pontifical Catholic University of Peru) during 2023 and 2024. The teaching innovation demonstrated that these technologies transform the classroom experience by generating new research questions, enabling the analysis of complex social processes, and approaching data collection and the dissemination of student research in new ways. The interactivity of digital tools promotes an interdisciplinary approach and greater student participation in the classroom, preparing students for the professional challenges of the 21st century.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-12-27
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/31152
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/31152
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/31152/27497
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista del Instituto Riva-Agüero; Vol. 9 Núm. 2 (2024); 381-398
2415-5896
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1841536686346993664
score 13.958958
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).