Design and validation of a scale to identify stereotypes against indigenous people
Descripción del Articulo
The aim of this study was to design and validate a scale to identify prejudices against indigenous people as a socially stigmatised and culturally relevant group in Mexican samples, and establishing gender differences in undergraduate students. A sample of 563 undergraduate students was drawn from M...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2013 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7623 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/7623 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Stereotypical beliefs indigenous validity reliability measurement creencias estereotípicas indígenas validez confiabilidad medición |
id |
REVPUCP_828c3a6ed704bbd2aa8cab3bd48e1548 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7623 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Design and validation of a scale to identify stereotypes against indigenous peopleDiseño y validación de una escala de creencias estereotípicas hacia personas indígenasEcheverría Echeverría, RebelínFlores Galaz, Mirta MargaritaStereotypical beliefsindigenousvalidityreliabilitymeasurementcreencias estereotípicasindígenasvalidezconfiabilidadmediciónThe aim of this study was to design and validate a scale to identify prejudices against indigenous people as a socially stigmatised and culturally relevant group in Mexican samples, and establishing gender differences in undergraduate students. A sample of 563 undergraduate students was drawn from Merida, the capital city, and inner towns in the state of Yucatan, Mexico. From the sample, 272 were women and 292 were men with an average age of 23.06 years. To measure beliefs scale was developed consisted of 50 Likert reagents to assess stereotypical beliefs toward indigenous people. Factor analysis threw five main factors. Results show that the scale has adequate psychometric qualities, including reliability and validity.El objetivo de este estudio fue diseñar y validar una escala para la identificación de creencias estereotípicas hacia las personas indígenas, como un grupo estigmatizado socialmente, culturalmente relevante para muestras mexicanas, en estudiantes universitarios, estableciendo diferencias entre hombres y mujeres. Participaron 564 estudiantes universitarios de Mérida, la capital, y del interior del estado de Yucatán, México. Fueron 272 mujeres y 292 hombres con una edad promedio de 23.05 años. Para medir las creencias estereotípicas hacia las personas indígenas se elaboró una escala conformada por 50 reactivos tipo likert. El análisis factorial arrojo 5 factores. Los resultados evidencian que la escala cuenta las características psicométricas adecuadas, en cuanto a confiabilidad y validez.Pontificia Universidad Católica del Perú2013-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/7623Revista de Psicología; Vol. 31 Núm. 2 (2013); 349-370Revista de Psicología; v. 31 n. 2 (2013); 349-3702223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/7623/7872info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/76232020-03-04T20:30:06Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Design and validation of a scale to identify stereotypes against indigenous people Diseño y validación de una escala de creencias estereotípicas hacia personas indígenas |
title |
Design and validation of a scale to identify stereotypes against indigenous people |
spellingShingle |
Design and validation of a scale to identify stereotypes against indigenous people Echeverría Echeverría, Rebelín Stereotypical beliefs indigenous validity reliability measurement creencias estereotípicas indígenas validez confiabilidad medición |
title_short |
Design and validation of a scale to identify stereotypes against indigenous people |
title_full |
Design and validation of a scale to identify stereotypes against indigenous people |
title_fullStr |
Design and validation of a scale to identify stereotypes against indigenous people |
title_full_unstemmed |
Design and validation of a scale to identify stereotypes against indigenous people |
title_sort |
Design and validation of a scale to identify stereotypes against indigenous people |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Echeverría Echeverría, Rebelín Flores Galaz, Mirta Margarita |
author |
Echeverría Echeverría, Rebelín |
author_facet |
Echeverría Echeverría, Rebelín Flores Galaz, Mirta Margarita |
author_role |
author |
author2 |
Flores Galaz, Mirta Margarita |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Stereotypical beliefs indigenous validity reliability measurement creencias estereotípicas indígenas validez confiabilidad medición |
topic |
Stereotypical beliefs indigenous validity reliability measurement creencias estereotípicas indígenas validez confiabilidad medición |
description |
The aim of this study was to design and validate a scale to identify prejudices against indigenous people as a socially stigmatised and culturally relevant group in Mexican samples, and establishing gender differences in undergraduate students. A sample of 563 undergraduate students was drawn from Merida, the capital city, and inner towns in the state of Yucatan, Mexico. From the sample, 272 were women and 292 were men with an average age of 23.06 years. To measure beliefs scale was developed consisted of 50 Likert reagents to assess stereotypical beliefs toward indigenous people. Factor analysis threw five main factors. Results show that the scale has adequate psychometric qualities, including reliability and validity. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-09 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/7623 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/7623 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/7623/7872 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Psicología; Vol. 31 Núm. 2 (2013); 349-370 Revista de Psicología; v. 31 n. 2 (2013); 349-370 2223-3733 0254-9247 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841536584457912320 |
score |
13.958958 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).