Late medieval models, prehispanic heritage: towards a stylistic intention in the visuality of Guaman Poma de Ayala
Descripción del Articulo
This article addresses the issue of the presence of an artistic consciousness—and more specifically of a stylistic intention—in Guaman Poma de Ayala’s work. This dimension is explored through two axes: Guaman Poma’s relationship with late-medieval visual sources, on the one hand, and to pre-Hispanic...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2018 |
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20705 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/historica/article/view/20705 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Guaman Poma Visuality Stylistic Intention Late medieval engravings Qeros visualidad intención estilística grabados tardomedievales qeros |
| id |
REVPUCP_820f42627e2415f7d1ab53ddee992376 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20705 |
| network_acronym_str |
REVPUCP |
| network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Late medieval models, prehispanic heritage: towards a stylistic intention in the visuality of Guaman Poma de AyalaModelos tardomedievales, herencia prehispánica: hacia una intención estilística en la visualidad de Guaman Poma de AyalaMichaud, Cécile AnneGuaman PomaVisualityStylistic IntentionLate medieval engravingsQerosGuaman Pomavisualidadintención estilísticagrabados tardomedievalesqerosThis article addresses the issue of the presence of an artistic consciousness—and more specifically of a stylistic intention—in Guaman Poma de Ayala’s work. This dimension is explored through two axes: Guaman Poma’s relationship with late-medieval visual sources, on the one hand, and to pre-Hispanic ones, on the other. Based on his drawings in the Nueva corónica y buen gobierno (c.1615-16), as well as some specific watercolor illustrations in Fray Martín de Murúa’s Historia del origen y genealogía real de los reyes ingas del Piru (from 1596 until after 1600), it discusses why the Andean author and artist, though fully immersed in viceregal religious and cultural contexts, focused his attention not on contemporary European artistic models, such as the Mannerists, but rather on late-medieval ones. The article also reveals how certain formal characteristics of pre-Hispanic origin were to be used or abandoned. Thus, it seeks to show how Guaman Poma was able to transcend the process of formal appropriation, thus finding a visual language tailored to his historical and political ambitions.El artículo aborda la cuestión de la presencia de una consciencia artística, y más específicamente de una intención estilística, en Guaman Poma de Ayala. Se explora esta dimensión a través de dos ejes: su relación a las fuentes visuales tardomedievales, por un lado, y a las prehispánicas, por otro lado. A partir de sus dibujos de la Nueva corónica y buen gobierno (h. 1615-16), así como de algunas acuarelas específicas presentes en la Historia del origen y genealogía real de los reyes ingas del Piru (desde 1596 hasta después de 1600) de Fray Martín de Murúa, se analiza por qué el autor y artista andino, estando plenamente inmerso en el contexto religioso y cultural virreinal, dirige su atención no a modelos artísticos europeos contemporáneos, como los manieristas, sino a los tardomedievales; también se pone a la luz cómo ciertas características formales de impronta prehispánica serán usadas o abandonadas. Así, la investigación busca mostrar cómo Guaman Poma supo trascender el proceso mismo de apropiación formal, para encontrar un lenguaje visual a la medida de sus ambiciones históricas y políticas.Pontificia Universidad Católica del Perú2018-03-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/historica/article/view/20705Histórica; Vol. 42 Núm. 2 (2018); 7-412223-375X0252-8894reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/historica/article/view/20705/20486http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/207052025-09-16T14:24:48Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Late medieval models, prehispanic heritage: towards a stylistic intention in the visuality of Guaman Poma de Ayala Modelos tardomedievales, herencia prehispánica: hacia una intención estilística en la visualidad de Guaman Poma de Ayala |
| title |
Late medieval models, prehispanic heritage: towards a stylistic intention in the visuality of Guaman Poma de Ayala |
| spellingShingle |
Late medieval models, prehispanic heritage: towards a stylistic intention in the visuality of Guaman Poma de Ayala Michaud, Cécile Anne Guaman Poma Visuality Stylistic Intention Late medieval engravings Qeros Guaman Poma visualidad intención estilística grabados tardomedievales qeros |
| title_short |
Late medieval models, prehispanic heritage: towards a stylistic intention in the visuality of Guaman Poma de Ayala |
| title_full |
Late medieval models, prehispanic heritage: towards a stylistic intention in the visuality of Guaman Poma de Ayala |
| title_fullStr |
Late medieval models, prehispanic heritage: towards a stylistic intention in the visuality of Guaman Poma de Ayala |
| title_full_unstemmed |
Late medieval models, prehispanic heritage: towards a stylistic intention in the visuality of Guaman Poma de Ayala |
| title_sort |
Late medieval models, prehispanic heritage: towards a stylistic intention in the visuality of Guaman Poma de Ayala |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Michaud, Cécile Anne |
| author |
Michaud, Cécile Anne |
| author_facet |
Michaud, Cécile Anne |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Guaman Poma Visuality Stylistic Intention Late medieval engravings Qeros Guaman Poma visualidad intención estilística grabados tardomedievales qeros |
| topic |
Guaman Poma Visuality Stylistic Intention Late medieval engravings Qeros Guaman Poma visualidad intención estilística grabados tardomedievales qeros |
| description |
This article addresses the issue of the presence of an artistic consciousness—and more specifically of a stylistic intention—in Guaman Poma de Ayala’s work. This dimension is explored through two axes: Guaman Poma’s relationship with late-medieval visual sources, on the one hand, and to pre-Hispanic ones, on the other. Based on his drawings in the Nueva corónica y buen gobierno (c.1615-16), as well as some specific watercolor illustrations in Fray Martín de Murúa’s Historia del origen y genealogía real de los reyes ingas del Piru (from 1596 until after 1600), it discusses why the Andean author and artist, though fully immersed in viceregal religious and cultural contexts, focused his attention not on contemporary European artistic models, such as the Mannerists, but rather on late-medieval ones. The article also reveals how certain formal characteristics of pre-Hispanic origin were to be used or abandoned. Thus, it seeks to show how Guaman Poma was able to transcend the process of formal appropriation, thus finding a visual language tailored to his historical and political ambitions. |
| publishDate |
2018 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2018-03-27 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/historica/article/view/20705 |
| url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/historica/article/view/20705 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/historica/article/view/20705/20486 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Histórica; Vol. 42 Núm. 2 (2018); 7-41 2223-375X 0252-8894 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
| instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| instacron_str |
PUCP |
| institution |
PUCP |
| reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846609456581836800 |
| score |
13.05798 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).