Late medieval models, prehispanic heritage: towards a stylistic intention in the visuality of Guaman Poma de Ayala

Descripción del Articulo

This article addresses the issue of the presence of an artistic consciousness—and more specifically of a stylistic intention—in Guaman Poma de Ayala’s work. This dimension is explored through two axes: Guaman Poma’s relationship with late-medieval visual sources, on the one hand, and to pre-Hispanic...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Michaud, Cécile Anne
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20705
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/historica/article/view/20705
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Guaman Poma
Visuality
Stylistic Intention
Late medieval engravings
Qeros
visualidad
intención estilística
grabados tardomedievales
qeros
id REVPUCP_820f42627e2415f7d1ab53ddee992376
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20705
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Late medieval models, prehispanic heritage: towards a stylistic intention in the visuality of Guaman Poma de AyalaModelos tardomedievales, herencia prehispánica: hacia una intención estilística en la visualidad de Guaman Poma de AyalaMichaud, Cécile AnneGuaman PomaVisualityStylistic IntentionLate medieval engravingsQerosGuaman Pomavisualidadintención estilísticagrabados tardomedievalesqerosThis article addresses the issue of the presence of an artistic consciousness—and more specifically of a stylistic intention—in Guaman Poma de Ayala’s work. This dimension is explored through two axes: Guaman Poma’s relationship with late-medieval visual sources, on the one hand, and to pre-Hispanic ones, on the other. Based on his drawings in the Nueva corónica y buen gobierno (c.1615-16), as well as some specific watercolor illustrations in Fray Martín de Murúa’s Historia del origen y genealogía real de los reyes ingas del Piru (from 1596 until after 1600), it discusses why the Andean author and artist, though fully immersed in viceregal religious and cultural contexts, focused his attention not on contemporary European artistic models, such as the Mannerists, but rather on late-medieval ones. The article also reveals how certain formal characteristics of pre-Hispanic origin were to be used or abandoned. Thus, it seeks to show how Guaman Poma was able to transcend the process of formal appropriation, thus finding a visual language tailored to his historical and political ambitions.El artículo aborda la cuestión de la presencia de una consciencia artística, y más específicamente de una intención estilística, en Guaman Poma de Ayala. Se explora esta dimensión a través de dos ejes: su relación a las fuentes visuales tardomedievales, por un lado, y a las prehispánicas, por otro lado. A partir de sus dibujos de la Nueva corónica y buen gobierno (h. 1615-16), así como de algunas acuarelas específicas presentes en la Historia del origen y genealogía real de los reyes ingas del Piru (desde 1596 hasta después de 1600) de Fray Martín de Murúa, se analiza por qué el autor y artista andino, estando plenamente inmerso en el contexto religioso y cultural virreinal, dirige su atención no a modelos artísticos europeos contemporáneos, como los manieristas, sino a los tardomedievales; también se pone a la luz cómo ciertas características formales de impronta prehispánica serán usadas o abandonadas. Así, la investigación busca mostrar cómo Guaman Poma supo trascender el proceso mismo de apropiación formal, para encontrar un lenguaje visual a la medida de sus ambiciones históricas y políticas.Pontificia Universidad Católica del Perú2018-03-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/historica/article/view/20705Histórica; Vol. 42 Núm. 2 (2018); 7-412223-375X0252-8894reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/historica/article/view/20705/20486http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/207052025-09-16T14:24:48Z
dc.title.none.fl_str_mv Late medieval models, prehispanic heritage: towards a stylistic intention in the visuality of Guaman Poma de Ayala
Modelos tardomedievales, herencia prehispánica: hacia una intención estilística en la visualidad de Guaman Poma de Ayala
title Late medieval models, prehispanic heritage: towards a stylistic intention in the visuality of Guaman Poma de Ayala
spellingShingle Late medieval models, prehispanic heritage: towards a stylistic intention in the visuality of Guaman Poma de Ayala
Michaud, Cécile Anne
Guaman Poma
Visuality
Stylistic Intention
Late medieval engravings
Qeros
Guaman Poma
visualidad
intención estilística
grabados tardomedievales
qeros
title_short Late medieval models, prehispanic heritage: towards a stylistic intention in the visuality of Guaman Poma de Ayala
title_full Late medieval models, prehispanic heritage: towards a stylistic intention in the visuality of Guaman Poma de Ayala
title_fullStr Late medieval models, prehispanic heritage: towards a stylistic intention in the visuality of Guaman Poma de Ayala
title_full_unstemmed Late medieval models, prehispanic heritage: towards a stylistic intention in the visuality of Guaman Poma de Ayala
title_sort Late medieval models, prehispanic heritage: towards a stylistic intention in the visuality of Guaman Poma de Ayala
dc.creator.none.fl_str_mv Michaud, Cécile Anne
author Michaud, Cécile Anne
author_facet Michaud, Cécile Anne
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Guaman Poma
Visuality
Stylistic Intention
Late medieval engravings
Qeros
Guaman Poma
visualidad
intención estilística
grabados tardomedievales
qeros
topic Guaman Poma
Visuality
Stylistic Intention
Late medieval engravings
Qeros
Guaman Poma
visualidad
intención estilística
grabados tardomedievales
qeros
description This article addresses the issue of the presence of an artistic consciousness—and more specifically of a stylistic intention—in Guaman Poma de Ayala’s work. This dimension is explored through two axes: Guaman Poma’s relationship with late-medieval visual sources, on the one hand, and to pre-Hispanic ones, on the other. Based on his drawings in the Nueva corónica y buen gobierno (c.1615-16), as well as some specific watercolor illustrations in Fray Martín de Murúa’s Historia del origen y genealogía real de los reyes ingas del Piru (from 1596 until after 1600), it discusses why the Andean author and artist, though fully immersed in viceregal religious and cultural contexts, focused his attention not on contemporary European artistic models, such as the Mannerists, but rather on late-medieval ones. The article also reveals how certain formal characteristics of pre-Hispanic origin were to be used or abandoned. Thus, it seeks to show how Guaman Poma was able to transcend the process of formal appropriation, thus finding a visual language tailored to his historical and political ambitions.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-27
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/historica/article/view/20705
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/historica/article/view/20705
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/historica/article/view/20705/20486
dc.rights.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Histórica; Vol. 42 Núm. 2 (2018); 7-41
2223-375X
0252-8894
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846609456581836800
score 13.05798
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).