The University Professor View from the Communitarian Perspective

Descripción del Articulo

The task of the university professor is a mission and not simply a profession and that is why higher education should be impregnated with values. Nowadays education is articulated into three areas: the State, the Market and the Volunteering, but no one of these three sectors by themselves has covere...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Valle López, Angela del
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/8943
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/8943
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:professor
university
values
promoters education
educator´s ethics
profesorado
universidad
valores
promotores de la educación
ética docente
comunitarismo
id REVPUCP_7fa83513a81f95e4f563898534abcbf7
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/8943
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling The University Professor View from the Communitarian PerspectiveEl profesor universitario desde la óptica comunitaristaValle López, Angela delprofessoruniversityvaluespromoters educationeducator´s ethicsprofesoradouniversidadvalorespromotores de la educaciónética docentecomunitarismoThe task of the university professor is a mission and not simply a profession and that is why higher education should be impregnated with values. Nowadays education is articulated into three areas: the State, the Market and the Volunteering, but no one of these three sectors by themselves has covered the needs of all the citizens, there have always been losers, therefore the conjunction of the three sectors became necessary. Communitarianism promotes an ethical-social pact that favors the progress of society without nullifying the individual dimension. It believes that the university is the space where a communitarian consciousness should be promoted to generate a social capital by means of education and it is a privilege place to substantiate the moral identity of the person beginning with the commitment of the professor with the university student.El quehacer del profesor universitario es misión y no simplemente profesión, por ello la educación superior debe estar impregnada de valores. En la actualidad la educación se articula en tres vertientes: el Estado, el mercado, el voluntariado, pero ninguno de estos tres sectores por separado ha cubierto nunca las necesidades de todos los ciudadanos, siempre ha habido perdedores, haciéndose necesaria la conjunción de los tres sectores. El comunitarismo promueve un pacto socialético que favorezca el progreso de la sociedad sin anular la dimensión individual. Entiende que la universidad es el espacio donde se debe propiciar una conciencia comunitaria para la generación del capital social a través de la docencia, lugar privilegiado para fundamentar la identidad moral de la persona partiendo del compromiso del docente con el universitario.Pontificia Universidad Católica del Perú2014-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/894310.18800/educacion.201401.006Educación; Vol. 23 Núm. 44 (2014); 112-1292304-43221019-9403reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/8943/9351Derechos de autor 2016 Educaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/89432025-08-19T15:43:34Z
dc.title.none.fl_str_mv The University Professor View from the Communitarian Perspective
El profesor universitario desde la óptica comunitarista
title The University Professor View from the Communitarian Perspective
spellingShingle The University Professor View from the Communitarian Perspective
Valle López, Angela del
professor
university
values
promoters education
educator´s ethics
profesorado
universidad
valores
promotores de la educación
ética docente
comunitarismo
title_short The University Professor View from the Communitarian Perspective
title_full The University Professor View from the Communitarian Perspective
title_fullStr The University Professor View from the Communitarian Perspective
title_full_unstemmed The University Professor View from the Communitarian Perspective
title_sort The University Professor View from the Communitarian Perspective
dc.creator.none.fl_str_mv Valle López, Angela del
author Valle López, Angela del
author_facet Valle López, Angela del
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv professor
university
values
promoters education
educator´s ethics
profesorado
universidad
valores
promotores de la educación
ética docente
comunitarismo
topic professor
university
values
promoters education
educator´s ethics
profesorado
universidad
valores
promotores de la educación
ética docente
comunitarismo
description The task of the university professor is a mission and not simply a profession and that is why higher education should be impregnated with values. Nowadays education is articulated into three areas: the State, the Market and the Volunteering, but no one of these three sectors by themselves has covered the needs of all the citizens, there have always been losers, therefore the conjunction of the three sectors became necessary. Communitarianism promotes an ethical-social pact that favors the progress of society without nullifying the individual dimension. It believes that the university is the space where a communitarian consciousness should be promoted to generate a social capital by means of education and it is a privilege place to substantiate the moral identity of the person beginning with the commitment of the professor with the university student.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-07
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/8943
10.18800/educacion.201401.006
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/8943
identifier_str_mv 10.18800/educacion.201401.006
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/8943/9351
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Educación
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Educación
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Educación; Vol. 23 Núm. 44 (2014); 112-129
2304-4322
1019-9403
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900528846929920
score 13.377223
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).