Management skills to promote participation families in basic schools
Descripción del Articulo
This article provides knowledge about the state of affairs on policies and dynamicssurrounding the performance skills of school principals regarding the promotionof participation. Using a qualitative approach and methodology Case Study resultsshowed traditionalist practices and promotion strategies,...
| Autores: | , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2016 |
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15286 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/15286 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | School management skills practices strategies participation leadership dirección escolar competencias prácticas estrategias participación liderazgo gestão escolar habilidades práticas e estratégias de participação de liderança |
| id |
REVPUCP_6ed73ff8138b07376d1fa0c7cf732053 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15286 |
| network_acronym_str |
REVPUCP |
| network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Management skills to promote participation families in basic schoolsCompetencias directivas para promover la participación familias en las escuelas básicasCompetências de gestão para promover famílias de participação nas escolas básicasBarrientos Piñeiro, ClaudioSilva García, PatriciaAntúnez Marcos, SerafínSchool managementskillspracticesstrategiesparticipationleadershipdirección escolarcompetenciasprácticasestrategiasparticipaciónliderazgogestão escolarhabilidades práticas e estratégiasde participaçãode liderançaThis article provides knowledge about the state of affairs on policies and dynamicssurrounding the performance skills of school principals regarding the promotionof participation. Using a qualitative approach and methodology Case Study resultsshowed traditionalist practices and promotion strategies, passive involvement offamilies, with minimum levels of participation were obtained. The managementperformance is presented restrictive weak presence of attitudes toward empathy,trust and do dialogic, thus weakening the commitment of parents to participatein schools. The importance it attaches to social skills, personal qualities and valuesthat should mobilize managers to adequately promote parent and communityparticipation is emphasized.El presente artículo aporta conocimiento acerca del estado de la cuestión sobrecompetencias directivas y dinámicas que circundan el desempeño de los directoresde escuelas en torno a la promoción de la participación. Utilizando un enfoquecualitativo y una metodología de estudio de caso se obtuvieron resultadosque evidenciaron prácticas y estrategias de promoción tradicionalistas, conimplicación pasiva de las familias, con niveles mínimos de participación. El haciala empatía, confianza y el hacer dialógico, lo que merma el compromiso de lospadres por participar en las escuelas. Se destaca la importancia que se le concedea las habilidades sociales, cualidades personales y valores que deben movilizar losdirectivos para promover adecuadamente la participación padres y la comunidad.Este artigo fornece o conhecimento sobre o estado de coisas sobre as políticas edinâmica que envolve as habilidades de desempenho de diretores de escolas sobrea promoção da participação. Usando uma abordagem qualitativa e metodologiado Estudo de Casos resultados mostraram práticas tradicionalistas e estratégias depromoção, participação passiva de famílias, com níveis mínimos de participaçãoforam obtidos. O desempenho da gestão é apresentada restritiva fraca presença deatitudes em relação à empatia, confiança e fazer dialógica, enfraquecendo assimo compromisso de participação dos pais nas escolas. A importância que atribuiàs habilidades sociais, qualidades e valores pessoais que devem mobilizar gestorespara promover adequadamente pai e participação da comunidade é enfatizada.Pontificia Universidad Católica del Perú2016-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/15286Educacion; Vol. 25 No. 49 (2016); 45-62Educación; Vol. 25 Núm. 49 (2016); 45-62Educacion; v. 25 n. 49 (2016); 45-622304-43221019-9403reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/15286/15751Derechos de autor 2016 Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/152862019-07-08T17:59:13Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Management skills to promote participation families in basic schools Competencias directivas para promover la participación familias en las escuelas básicas Competências de gestão para promover famílias de participação nas escolas básicas |
| title |
Management skills to promote participation families in basic schools |
| spellingShingle |
Management skills to promote participation families in basic schools Barrientos Piñeiro, Claudio School management skills practices strategies participation leadership dirección escolar competencias prácticas estrategias participación liderazgo gestão escolar habilidades práticas e estratégias de participação de liderança |
| title_short |
Management skills to promote participation families in basic schools |
| title_full |
Management skills to promote participation families in basic schools |
| title_fullStr |
Management skills to promote participation families in basic schools |
| title_full_unstemmed |
Management skills to promote participation families in basic schools |
| title_sort |
Management skills to promote participation families in basic schools |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Barrientos Piñeiro, Claudio Silva García, Patricia Antúnez Marcos, Serafín |
| author |
Barrientos Piñeiro, Claudio |
| author_facet |
Barrientos Piñeiro, Claudio Silva García, Patricia Antúnez Marcos, Serafín |
| author_role |
author |
| author2 |
Silva García, Patricia Antúnez Marcos, Serafín |
| author2_role |
author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
School management skills practices strategies participation leadership dirección escolar competencias prácticas estrategias participación liderazgo gestão escolar habilidades práticas e estratégias de participação de liderança |
| topic |
School management skills practices strategies participation leadership dirección escolar competencias prácticas estrategias participación liderazgo gestão escolar habilidades práticas e estratégias de participação de liderança |
| description |
This article provides knowledge about the state of affairs on policies and dynamicssurrounding the performance skills of school principals regarding the promotionof participation. Using a qualitative approach and methodology Case Study resultsshowed traditionalist practices and promotion strategies, passive involvement offamilies, with minimum levels of participation were obtained. The managementperformance is presented restrictive weak presence of attitudes toward empathy,trust and do dialogic, thus weakening the commitment of parents to participatein schools. The importance it attaches to social skills, personal qualities and valuesthat should mobilize managers to adequately promote parent and communityparticipation is emphasized. |
| publishDate |
2016 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2016-10-10 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/15286 |
| url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/15286 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/15286/15751 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Educacion; Vol. 25 No. 49 (2016); 45-62 Educación; Vol. 25 Núm. 49 (2016); 45-62 Educacion; v. 25 n. 49 (2016); 45-62 2304-4322 1019-9403 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
| instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| instacron_str |
PUCP |
| institution |
PUCP |
| reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1852317259408605184 |
| score |
13.109707 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).