The Crime of Prohibited Financing of Political Organizations
Descripción del Articulo
This article is a first approach to the study of criminal figures related to the corrupt financing of political parties in Peru. To this end, the text focuses on the analysis of the basic modality of the crime of prohibited financing of political organizations (CP, art. 359-A), which was created by...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/25276 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/25276 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Political organizations Political corruption Prohibited funding of political parties Constitution Organizaciones políticas Corrupción política Financiación prohibida de partidos políticos Constitución |
id |
REVPUCP_6a46f7880198f5d05ae8d545d0fab1a3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/25276 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
The Crime of Prohibited Financing of Political OrganizationsEl delito de financiamiento prohibido de organizaciones políticasSandoval, Juan CarlosPolitical organizationsPolitical corruptionProhibited funding of political partiesConstitutionOrganizaciones políticasCorrupción políticaFinanciación prohibida de partidos políticosConstituciónThis article is a first approach to the study of criminal figures related to the corrupt financing of political parties in Peru. To this end, the text focuses on the analysis of the basic modality of the crime of prohibited financing of political organizations (CP, art. 359-A), which was created by virtue of Law 30997, of August 5, 2019, and that punishes, in short, those who request, accept, deliver or receive financial resources from prohibited sources to benefit a political organization. The incrimination of this conduct is not an isolated case in comparative law, so the work begins with a review of the international anti-corruption policy to determine the state of the art in the fight against the phenomenon of corruption in economic and financial functioning of political parties. Next, some critical considerations are formulated on the treatment provided by both the Constitution and Law 28094, on political organizations, of November 1, 2003, to the problem of the economic support of political parties. The previous topics provide the conceptual and normative bases that allow a better understanding of the elements of the object type and the subjective type of the crime typified in the article 359-A of the Penal Code. This contribution ends with the exposition of the main conclusions that have been reached.Este artículo es una primera aproximación al estudio de las figuras delictivas relacionadas con la financiación corrupta de los partidos políticos en el Perú. A tal efecto, el texto se centra en el análisis de la modalidad básica del delito de financiamiento prohibido de organizaciones políticas (CP, art. 359-A), que fue creado en virtud de la Ley N° 30997, de 5 de agosto de 2019, y que castiga, en resumen, a quien solicita, acepta, entrega o recibe recursos económicos procedentes de fuentes prohibidas para beneficiar a una organización política. La incriminación de esta conducta no es un caso aislado en el derecho comparado, por lo que el trabajo comienza con una revisión de la política internacional anticorrupción para determinar el estado de la cuestión en la lucha contra el fenómeno de la corrupción en el funcionamiento económico y financiero de los partidos políticos. A continuación, se formulan algunas consideraciones críticas sobre el tratamiento que dispensan tanto la Constitución como la Ley N° 28094, de organizaciones políticas, de 1 de noviembre de 2003, al problema del sostenimiento económico de los partidos políticos. Los temas anteriores proporcionan las bases conceptuales y normativas que permiten una mejor comprensión de los elementos del tipo objeto y del tipo subjetivo del delito tipificado en el artículo 359-A del Código Penal. Esta aportación termina con la exposición de las principales conclusiones a las que se ha ido arribando.Pontificia Universidad Católica del Perú2022-05-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+zipapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/2527610.18800/derechopucp.202201.007Derecho PUCP; Núm. 88 (2022): Derecho y Género; 181-2332305-25460251-3420reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/25276/23848http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/25276/24089http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/25276/24091http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/25276/26301Derechos de autor 2022 Juan Carlos Sandovalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/252762025-01-14T17:27:59Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Crime of Prohibited Financing of Political Organizations El delito de financiamiento prohibido de organizaciones políticas |
title |
The Crime of Prohibited Financing of Political Organizations |
spellingShingle |
The Crime of Prohibited Financing of Political Organizations Sandoval, Juan Carlos Political organizations Political corruption Prohibited funding of political parties Constitution Organizaciones políticas Corrupción política Financiación prohibida de partidos políticos Constitución |
title_short |
The Crime of Prohibited Financing of Political Organizations |
title_full |
The Crime of Prohibited Financing of Political Organizations |
title_fullStr |
The Crime of Prohibited Financing of Political Organizations |
title_full_unstemmed |
The Crime of Prohibited Financing of Political Organizations |
title_sort |
The Crime of Prohibited Financing of Political Organizations |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Sandoval, Juan Carlos |
author |
Sandoval, Juan Carlos |
author_facet |
Sandoval, Juan Carlos |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Political organizations Political corruption Prohibited funding of political parties Constitution Organizaciones políticas Corrupción política Financiación prohibida de partidos políticos Constitución |
topic |
Political organizations Political corruption Prohibited funding of political parties Constitution Organizaciones políticas Corrupción política Financiación prohibida de partidos políticos Constitución |
description |
This article is a first approach to the study of criminal figures related to the corrupt financing of political parties in Peru. To this end, the text focuses on the analysis of the basic modality of the crime of prohibited financing of political organizations (CP, art. 359-A), which was created by virtue of Law 30997, of August 5, 2019, and that punishes, in short, those who request, accept, deliver or receive financial resources from prohibited sources to benefit a political organization. The incrimination of this conduct is not an isolated case in comparative law, so the work begins with a review of the international anti-corruption policy to determine the state of the art in the fight against the phenomenon of corruption in economic and financial functioning of political parties. Next, some critical considerations are formulated on the treatment provided by both the Constitution and Law 28094, on political organizations, of November 1, 2003, to the problem of the economic support of political parties. The previous topics provide the conceptual and normative bases that allow a better understanding of the elements of the object type and the subjective type of the crime typified in the article 359-A of the Penal Code. This contribution ends with the exposition of the main conclusions that have been reached. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/25276 10.18800/derechopucp.202201.007 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/25276 |
identifier_str_mv |
10.18800/derechopucp.202201.007 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/25276/23848 http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/25276/24089 http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/25276/24091 http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/25276/26301 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Juan Carlos Sandoval http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Juan Carlos Sandoval http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/epub+zip application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Derecho PUCP; Núm. 88 (2022): Derecho y Género; 181-233 2305-2546 0251-3420 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1840900883222626304 |
score |
12.907318 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).