Reading literacy intervention with fifth graders in Lima

Descripción del Articulo

This study examined the effects of the reading comprehension program Lectura for fifth graders of middle-class and low-class social economic backgrounds in Lima (Peru) on read­ing literacy and reading motivation. The intervention emphasized reading strategies and dimensions of reading motivation. AN...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Morales Silva, Silvia, Verhoeven, Ludo, Van Leeuwe, Jan
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2009
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/246
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/246
Nivel de acceso:acceso abierto
id REVPUCP_5ebcfdd015c4611f2154fb3653646432
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/246
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Reading literacy intervention with fifth graders in LimaPrograma de comprensión de lectura para alumnos de quinto grado de primaria de LimaMorales Silva, SilviaVerhoeven, LudoVan Leeuwe, JanThis study examined the effects of the reading comprehension program Lectura for fifth graders of middle-class and low-class social economic backgrounds in Lima (Peru) on read­ing literacy and reading motivation. The intervention emphasized reading strategies and dimensions of reading motivation. ANOVA was used in order to calculate the effects of measurement point, group, social economic status and gender on reading comprehension and reading motivation. Results showed that reading literacy increased more in the interven­tion group than in the control group. Children from the low social economic background benefited more from the intervention than children with a middle social economic back­ground. The program had also a significant impact on children’s reading motivation.Se estudian los efectos del programa Lectura sobre la comprensión de lectura y motivación para leer en niños de quinto grado de los niveles socioeconómicos medio y bajo de Lima. El programa enfatizó las estrategias para leer y las dimensiones de motivación para leer. Mediante el análisis de varianza se calcularon los efectos de tiempo de medición, grupo, nivel socioeconómico y género sobre la comprensión de lectura y la motivación para leer. Los resultados mostraron que el nivel de comprensión de lectura se incrementó más en el grupo de intervención. Los alumnos del nivel socioeconómico bajo se beneficiaron más del programa que los niños del nivel socioeconómico medio. El programa también tuvo un efecto significativo sobre la motivación para leer.Pontificia Universidad Católica del Perú2009-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/24610.18800/psico.200901.004Revista de Psicología; Vol. 27 Núm. 1 (2009); 79-1102223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/246/237info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/2462020-03-10T18:52:38Z
dc.title.none.fl_str_mv Reading literacy intervention with fifth graders in Lima
Programa de comprensión de lectura para alumnos de quinto grado de primaria de Lima
title Reading literacy intervention with fifth graders in Lima
spellingShingle Reading literacy intervention with fifth graders in Lima
Morales Silva, Silvia
title_short Reading literacy intervention with fifth graders in Lima
title_full Reading literacy intervention with fifth graders in Lima
title_fullStr Reading literacy intervention with fifth graders in Lima
title_full_unstemmed Reading literacy intervention with fifth graders in Lima
title_sort Reading literacy intervention with fifth graders in Lima
dc.creator.none.fl_str_mv Morales Silva, Silvia
Verhoeven, Ludo
Van Leeuwe, Jan
author Morales Silva, Silvia
author_facet Morales Silva, Silvia
Verhoeven, Ludo
Van Leeuwe, Jan
author_role author
author2 Verhoeven, Ludo
Van Leeuwe, Jan
author2_role author
author
description This study examined the effects of the reading comprehension program Lectura for fifth graders of middle-class and low-class social economic backgrounds in Lima (Peru) on read­ing literacy and reading motivation. The intervention emphasized reading strategies and dimensions of reading motivation. ANOVA was used in order to calculate the effects of measurement point, group, social economic status and gender on reading comprehension and reading motivation. Results showed that reading literacy increased more in the interven­tion group than in the control group. Children from the low social economic background benefited more from the intervention than children with a middle social economic back­ground. The program had also a significant impact on children’s reading motivation.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-03-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/246
10.18800/psico.200901.004
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/246
identifier_str_mv 10.18800/psico.200901.004
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/246/237
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Psicología; Vol. 27 Núm. 1 (2009); 79-110
2223-3733
0254-9247
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900892406054912
score 13.995663
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).