The educational evaluation in Brazil: from the transfer cultural to emancipatory evaluation
Descripción del Articulo
This article discusses the historical trajectory of educational assessment in the Brazilian academic scenario, pointing out the influence of American literature on the Brazilian scientific production, its models break as well as the efforts in order to construct a theory and a practical assessment a...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2013 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5292 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5292 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Educational evaluation Emancipatory evaluation Assessment in Brazil Evaluación educacional Evaluación emancipadora Evaluación en el Brasil |
id |
REVPUCP_5ad2b3e74a7d254e38166d13d59597d7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5292 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
The educational evaluation in Brazil: from the transfer cultural to emancipatory evaluationLa evaluación educacional en el Brasil: de la transferencia cultural a la evaluación emancipadoraCalderón, Adolfo IgnacioMaciel Borges, RegilsonEducational evaluationEmancipatory evaluationAssessment in BrazilEvaluación educacionalEvaluación emancipadoraEvaluación en el BrasilThis article discusses the historical trajectory of educational assessment in the Brazilian academic scenario, pointing out the influence of American literature on the Brazilian scientific production, its models break as well as the efforts in order to construct a theory and a practical assessment applied to the Brazilian reality. It supports the hypothesis that educational evaluation is still an area of knowledge that is in process of setting up and strengthening in the country, the last two decades enabled them to overcome the named «cultural transfer» in the field of scientific production, allowing the constitution and hegemony of an approach grounded on a emancipatory political-pedagogical character in the scientific communityEn este artículo se discute históricamente la trayectoria de la evaluación educacional en el escenario académico brasileño, abordando la influencia de la literatura norteamericana sobre la producción científica nacional, el rompimiento con esa influencia, como los esfuerzos realizados para construir una teoría y una práctica de evaluación aplicada a la realidad brasileña. Se defiende la hipótesis de que, aunque la evaluación educacional en el Brasil todavía sea una área de conocimiento que se encuentra en proceso de fortalecimiento, las dos últimas décadas permitió superar la llamada «transferencia cultural» en el campo de la producción científica, posibilitando la constitución y hegemonía, en el ámbito de la comunidad científica brasileña, de un abordaje construido por investigadores brasileños, denominado de evaluación emancipadora.Pontificia Universidad Católica del Perú2013-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5292Educacion; Vol. 22 No. 42 (2013); 77-95Educación; Vol. 22 Núm. 42 (2013); 77-95Educacion; v. 22 n. 42 (2013); 77-952304-43221019-9403reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5292/5289Derechos de autor 2016 Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52922022-11-21T17:31:35Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The educational evaluation in Brazil: from the transfer cultural to emancipatory evaluation La evaluación educacional en el Brasil: de la transferencia cultural a la evaluación emancipadora |
title |
The educational evaluation in Brazil: from the transfer cultural to emancipatory evaluation |
spellingShingle |
The educational evaluation in Brazil: from the transfer cultural to emancipatory evaluation Calderón, Adolfo Ignacio Educational evaluation Emancipatory evaluation Assessment in Brazil Evaluación educacional Evaluación emancipadora Evaluación en el Brasil |
title_short |
The educational evaluation in Brazil: from the transfer cultural to emancipatory evaluation |
title_full |
The educational evaluation in Brazil: from the transfer cultural to emancipatory evaluation |
title_fullStr |
The educational evaluation in Brazil: from the transfer cultural to emancipatory evaluation |
title_full_unstemmed |
The educational evaluation in Brazil: from the transfer cultural to emancipatory evaluation |
title_sort |
The educational evaluation in Brazil: from the transfer cultural to emancipatory evaluation |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Calderón, Adolfo Ignacio Maciel Borges, Regilson |
author |
Calderón, Adolfo Ignacio |
author_facet |
Calderón, Adolfo Ignacio Maciel Borges, Regilson |
author_role |
author |
author2 |
Maciel Borges, Regilson |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Educational evaluation Emancipatory evaluation Assessment in Brazil Evaluación educacional Evaluación emancipadora Evaluación en el Brasil |
topic |
Educational evaluation Emancipatory evaluation Assessment in Brazil Evaluación educacional Evaluación emancipadora Evaluación en el Brasil |
description |
This article discusses the historical trajectory of educational assessment in the Brazilian academic scenario, pointing out the influence of American literature on the Brazilian scientific production, its models break as well as the efforts in order to construct a theory and a practical assessment applied to the Brazilian reality. It supports the hypothesis that educational evaluation is still an area of knowledge that is in process of setting up and strengthening in the country, the last two decades enabled them to overcome the named «cultural transfer» in the field of scientific production, allowing the constitution and hegemony of an approach grounded on a emancipatory political-pedagogical character in the scientific community |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-04-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5292 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5292 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5292/5289 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Educación info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Educación |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educacion; Vol. 22 No. 42 (2013); 77-95 Educación; Vol. 22 Núm. 42 (2013); 77-95 Educacion; v. 22 n. 42 (2013); 77-95 2304-4322 1019-9403 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845975168587923456 |
score |
12.989244 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).