The educational evaluation in Brazil: from the transfer cultural to emancipatory evaluation

Descripción del Articulo

This article discusses the historical trajectory of educational assessment in the Brazilian academic scenario, pointing out the influence of American literature on the Brazilian scientific production, its models break as well as the efforts in order to construct a theory and a practical assessment a...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Calderón, Adolfo Ignacio, Maciel Borges, Regilson
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2013
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5292
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5292
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Educational evaluation
Emancipatory evaluation
Assessment in Brazil
Evaluación educacional
Evaluación emancipadora
Evaluación en el Brasil
id REVPUCP_5ad2b3e74a7d254e38166d13d59597d7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5292
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling The educational evaluation in Brazil: from the transfer cultural to emancipatory evaluationLa evaluación educacional en el Brasil: de la transferencia cultural a la evaluación emancipadoraCalderón, Adolfo IgnacioMaciel Borges, RegilsonEducational evaluationEmancipatory evaluationAssessment in BrazilEvaluación educacionalEvaluación emancipadoraEvaluación en el BrasilThis article discusses the historical trajectory of educational assessment in the Brazilian academic scenario, pointing out the influence of American literature on the Brazilian scientific production, its models break as well as the efforts in order to construct a theory and a practical assessment applied to the Brazilian reality. It supports the hypothesis that educational evaluation is still an area of knowledge that is in process of setting up and strengthening in the country, the last two decades enabled them to overcome the named «cultural transfer» in the field of scientific production, allowing the constitution and hegemony of an approach grounded on a emancipatory political-pedagogical character in the scientific communityEn este artículo se discute históricamente la trayectoria de la evaluación educacional en el escenario académico brasileño, abordando la influencia de la literatura norteamericana sobre la producción científica nacional, el rompimiento con esa influencia, como los esfuerzos realizados para construir una teoría y una práctica de evaluación aplicada a la realidad brasileña. Se defiende la hipótesis de que, aunque la evaluación educacional en el Brasil todavía sea una área de conocimiento que se encuentra en proceso de fortalecimiento, las dos últimas décadas permitió superar la llamada «transferencia cultural» en el campo de la producción científica, posibilitando la constitución y hegemonía, en el ámbito de la comunidad científica brasileña, de un abordaje construido por investigadores brasileños, denominado de evaluación emancipadora.Pontificia Universidad Católica del Perú2013-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5292Educacion; Vol. 22 No. 42 (2013); 77-95Educación; Vol. 22 Núm. 42 (2013); 77-95Educacion; v. 22 n. 42 (2013); 77-952304-43221019-9403reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5292/5289Derechos de autor 2016 Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52922022-11-21T17:31:35Z
dc.title.none.fl_str_mv The educational evaluation in Brazil: from the transfer cultural to emancipatory evaluation
La evaluación educacional en el Brasil: de la transferencia cultural a la evaluación emancipadora
title The educational evaluation in Brazil: from the transfer cultural to emancipatory evaluation
spellingShingle The educational evaluation in Brazil: from the transfer cultural to emancipatory evaluation
Calderón, Adolfo Ignacio
Educational evaluation
Emancipatory evaluation
Assessment in Brazil
Evaluación educacional
Evaluación emancipadora
Evaluación en el Brasil
title_short The educational evaluation in Brazil: from the transfer cultural to emancipatory evaluation
title_full The educational evaluation in Brazil: from the transfer cultural to emancipatory evaluation
title_fullStr The educational evaluation in Brazil: from the transfer cultural to emancipatory evaluation
title_full_unstemmed The educational evaluation in Brazil: from the transfer cultural to emancipatory evaluation
title_sort The educational evaluation in Brazil: from the transfer cultural to emancipatory evaluation
dc.creator.none.fl_str_mv Calderón, Adolfo Ignacio
Maciel Borges, Regilson
author Calderón, Adolfo Ignacio
author_facet Calderón, Adolfo Ignacio
Maciel Borges, Regilson
author_role author
author2 Maciel Borges, Regilson
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Educational evaluation
Emancipatory evaluation
Assessment in Brazil
Evaluación educacional
Evaluación emancipadora
Evaluación en el Brasil
topic Educational evaluation
Emancipatory evaluation
Assessment in Brazil
Evaluación educacional
Evaluación emancipadora
Evaluación en el Brasil
description This article discusses the historical trajectory of educational assessment in the Brazilian academic scenario, pointing out the influence of American literature on the Brazilian scientific production, its models break as well as the efforts in order to construct a theory and a practical assessment applied to the Brazilian reality. It supports the hypothesis that educational evaluation is still an area of knowledge that is in process of setting up and strengthening in the country, the last two decades enabled them to overcome the named «cultural transfer» in the field of scientific production, allowing the constitution and hegemony of an approach grounded on a emancipatory political-pedagogical character in the scientific community
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04-05
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5292
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5292
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5292/5289
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Educación
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Educación
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Educacion; Vol. 22 No. 42 (2013); 77-95
Educación; Vol. 22 Núm. 42 (2013); 77-95
Educacion; v. 22 n. 42 (2013); 77-95
2304-4322
1019-9403
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845975168587923456
score 12.989244
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).