A reading enrichment program for gifted adolescent
Descripción del Articulo
This descriptive research examines the performance on reading comprehension of four gifted adolescents participating in a reading enrichment program. This performance is related to the variables associated to the gifted performance following the model developed by Mönks: motivation, creativity, high...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2008 |
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1128 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1128 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Enrichment program reading comprehension giftedness motivation creativity parents adolescents Mönks programa de enriquecimiento lectura talento motivación creatividad padres adolescentes |
| id |
REVPUCP_5a87530e7e71b1432116e4566302f12a |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1128 |
| network_acronym_str |
REVPUCP |
| network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository_id_str |
|
| spelling |
A reading enrichment program for gifted adolescentPrograma de enriquecimiento en lectura para adolescentes talentososMorales Silva, SilviaEnrichment programreading comprehensiongiftednessmotivationcreativityparentsadolescentsMönksprograma de enriquecimientolecturatalentomotivacióncreatividadpadresadolescentesMönksThis descriptive research examines the performance on reading comprehension of four gifted adolescents participating in a reading enrichment program. This performance is related to the variables associated to the gifted performance following the model developed by Mönks: motivation, creativity, high ability, school, peers and family. Results showed that school does not satisfy the cognitive needs of these students and it does not offer the required social support either. The family provides the main social support. The motivation, creativity, the high level of language and concentration of the participants facilitate learning. The reading program is described by the participants as motivating due to the subject-matters and methodology; furthermore, due to the opportunity to deal with peers who have a similar cognitive level.Esta investigación de nivel descriptivo examina el desempeño en comprensión de lectura de cuatro adolescentes talentosos durante un programa de enriquecimiento en lectura. Este desempeño es relacionado con las variables asociadas a la conducta talentosa, de acuerdo al modelo de Mönks: motivación, creatividad, alta capacidad, escuela, pares y familia. Se encontró que la escuela no satisface las demandas cognitivas ni brinda el soporte social esperado. La familia brinda el soporte social principal. La motivación, la creatividad, el alto nivel de lenguaje y de concentración de los participantes facilitan el aprendizaje. El programa de lectura es descrito por los participantes como motivador debido a los temas y la metodología; además, por la oportunidad del intercambio con pares del mismo nivel cognitivo.Pontificia Universidad Católica del Perú2008-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1128Revista de Psicología; Vol. 26 Núm. 1 (2008); 93-122Revista de Psicología; v. 26 n. 1 (2008); 93-1222223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1128/1090info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11282020-03-10T18:53:09Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
A reading enrichment program for gifted adolescent Programa de enriquecimiento en lectura para adolescentes talentosos |
| title |
A reading enrichment program for gifted adolescent |
| spellingShingle |
A reading enrichment program for gifted adolescent Morales Silva, Silvia Enrichment program reading comprehension giftedness motivation creativity parents adolescents Mönks programa de enriquecimiento lectura talento motivación creatividad padres adolescentes Mönks |
| title_short |
A reading enrichment program for gifted adolescent |
| title_full |
A reading enrichment program for gifted adolescent |
| title_fullStr |
A reading enrichment program for gifted adolescent |
| title_full_unstemmed |
A reading enrichment program for gifted adolescent |
| title_sort |
A reading enrichment program for gifted adolescent |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Morales Silva, Silvia |
| author |
Morales Silva, Silvia |
| author_facet |
Morales Silva, Silvia |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Enrichment program reading comprehension giftedness motivation creativity parents adolescents Mönks programa de enriquecimiento lectura talento motivación creatividad padres adolescentes Mönks |
| topic |
Enrichment program reading comprehension giftedness motivation creativity parents adolescents Mönks programa de enriquecimiento lectura talento motivación creatividad padres adolescentes Mönks |
| description |
This descriptive research examines the performance on reading comprehension of four gifted adolescents participating in a reading enrichment program. This performance is related to the variables associated to the gifted performance following the model developed by Mönks: motivation, creativity, high ability, school, peers and family. Results showed that school does not satisfy the cognitive needs of these students and it does not offer the required social support either. The family provides the main social support. The motivation, creativity, the high level of language and concentration of the participants facilitate learning. The reading program is described by the participants as motivating due to the subject-matters and methodology; furthermore, due to the opportunity to deal with peers who have a similar cognitive level. |
| publishDate |
2008 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2008-03-22 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1128 |
| url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1128 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1128/1090 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Psicología; Vol. 26 Núm. 1 (2008); 93-122 Revista de Psicología; v. 26 n. 1 (2008); 93-122 2223-3733 0254-9247 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
| instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| instacron_str |
PUCP |
| institution |
PUCP |
| reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846609476676747264 |
| score |
13.392684 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).