A reading enrichment program for gifted adolescent

Descripción del Articulo

This descriptive research examines the performance on reading comprehension of four gifted adolescents participating in a reading enrichment program. This performance is related to the variables associated to the gifted performance following the model developed by Mönks: motivation, creativity, high...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Morales Silva, Silvia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2008
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1128
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1128
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Enrichment program
reading comprehension
giftedness
motivation
creativity
parents
adolescents
Mönks
programa de enriquecimiento
lectura
talento
motivación
creatividad
padres
adolescentes
id REVPUCP_5a87530e7e71b1432116e4566302f12a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1128
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling A reading enrichment program for gifted adolescentPrograma de enriquecimiento en lectura para adolescentes talentososMorales Silva, SilviaEnrichment programreading comprehensiongiftednessmotivationcreativityparentsadolescentsMönksprograma de enriquecimientolecturatalentomotivacióncreatividadpadresadolescentesMönksThis descriptive research examines the performance on reading comprehension of four gifted adolescents participating in a reading enrichment program. This performance is related to the variables associated to the gifted performance following the model developed by Mönks: motivation, creativity, high ability, school, peers and family. Results showed that school does not satisfy the cognitive needs of these students and it does not offer the required social support either. The family provides the main social support. The motivation, creativity, the high level of language and concentration of the participants facilitate learning. The reading program is described by the participants as motivating due to the subject-matters and methodology; furthermore, due to the opportunity to deal with peers who have a similar cognitive level.Esta investigación de nivel descriptivo examina el desempeño en comprensión de lectura de cuatro adolescentes talentosos durante un programa de enriquecimiento en lectura. Este desempeño es relacionado con las variables asociadas a la conducta talentosa, de acuerdo al modelo de Mönks: motivación, creatividad, alta capacidad, escuela, pares y familia. Se encontró que la escuela no satisface las demandas cognitivas ni brinda el soporte social esperado. La familia brinda el soporte social principal. La motivación, la creatividad, el alto nivel de lenguaje y de concentración de los participantes facilitan el aprendizaje. El programa de lectura es descrito por los participantes como motivador debido a los temas y la metodología; además, por la oportunidad del intercambio con pares del mismo nivel cognitivo.Pontificia Universidad Católica del Perú2008-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1128Revista de Psicología; Vol. 26 Núm. 1 (2008); 93-122Revista de Psicología; v. 26 n. 1 (2008); 93-1222223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1128/1090info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11282020-03-10T18:53:09Z
dc.title.none.fl_str_mv A reading enrichment program for gifted adolescent
Programa de enriquecimiento en lectura para adolescentes talentosos
title A reading enrichment program for gifted adolescent
spellingShingle A reading enrichment program for gifted adolescent
Morales Silva, Silvia
Enrichment program
reading comprehension
giftedness
motivation
creativity
parents
adolescents
Mönks
programa de enriquecimiento
lectura
talento
motivación
creatividad
padres
adolescentes
Mönks
title_short A reading enrichment program for gifted adolescent
title_full A reading enrichment program for gifted adolescent
title_fullStr A reading enrichment program for gifted adolescent
title_full_unstemmed A reading enrichment program for gifted adolescent
title_sort A reading enrichment program for gifted adolescent
dc.creator.none.fl_str_mv Morales Silva, Silvia
author Morales Silva, Silvia
author_facet Morales Silva, Silvia
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Enrichment program
reading comprehension
giftedness
motivation
creativity
parents
adolescents
Mönks
programa de enriquecimiento
lectura
talento
motivación
creatividad
padres
adolescentes
Mönks
topic Enrichment program
reading comprehension
giftedness
motivation
creativity
parents
adolescents
Mönks
programa de enriquecimiento
lectura
talento
motivación
creatividad
padres
adolescentes
Mönks
description This descriptive research examines the performance on reading comprehension of four gifted adolescents participating in a reading enrichment program. This performance is related to the variables associated to the gifted performance following the model developed by Mönks: motivation, creativity, high ability, school, peers and family. Results showed that school does not satisfy the cognitive needs of these students and it does not offer the required social support either. The family provides the main social support. The motivation, creativity, the high level of language and concentration of the participants facilitate learning. The reading program is described by the participants as motivating due to the subject-matters and methodology; furthermore, due to the opportunity to deal with peers who have a similar cognitive level.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-03-22
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1128
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1128
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1128/1090
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Psicología; Vol. 26 Núm. 1 (2008); 93-122
Revista de Psicología; v. 26 n. 1 (2008); 93-122
2223-3733
0254-9247
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846609476676747264
score 13.392684
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).