Regulatory simplification: the necessary distinction between regulating and administrative management

Descripción del Articulo

Three bills are currently under discussion in the Chilean Congress, all with the common goal of simplifying regulation. These bills propose the creation of three agencies: (i) the Office of Sectoral Authorizations and Investment; (ii) the Committee of Undersecretaries for Regulation and Sectoral Eva...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Muñoz Vicuña, Diego, Muñoz Vicuña, Pablo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31834
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/31834
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Meta-regulation
Better regulation
Regulatory simplification
Normative simplification
Administrative simplification
Metarregulación
Mejora regulatoria
Simplificación regulatoria
Simplificación normativa
Simplificación administrativa
id REVPUCP_4fc963007113f875b452ce4e98f13e06
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31834
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Regulatory simplification: the necessary distinction between regulating and administrative managementSimplificación regulatoria: la necesaria distinción entre normar y administrarMuñoz Vicuña, DiegoMuñoz Vicuña, PabloMeta-regulationBetter regulationRegulatory simplificationNormative simplificationAdministrative simplificationMetarregulaciónMejora regulatoriaSimplificación regulatoriaSimplificación normativaSimplificación administrativaThree bills are currently under discussion in the Chilean Congress, all with the common goal of simplifying regulation. These bills propose the creation of three agencies: (i) the Office of Sectoral Authorizations and Investment; (ii) the Committee of Undersecretaries for Regulation and Sectoral Evaluation; and (iii) the Agency for the Quality of Public Policies and Productivity.In light of these legislative proposals and the limited conceptualization of the subject, both nationally and internationally, this article aims to propose a conceptual framework for regulatory simplification, distinguishing between normative and administrative simplification, and offering recommendations for its more effective implementation.Actualmente, se discuten tres proyectos de ley en el Congreso de Chile que tienen como objetivo común simplificar la regulación, proponiendo conjuntamente, la creación de tres entidades: (i) la Oficina de Autorizaciones Sectoriales e Inversión; (ii) el Comité de Subsecretarias y Subsecretarios para la Regulación y Evaluación Sectorial; y (iii) la Agencia para la calidad de las Políticas Públicas y la Productividad.A propósito de estos proyectos de Ley y la escasa conceptualización en la materia, tanto nacional como en la experiencia comparada, el presente artículo tiene como finalidad proponer una conceptualización de la simplificación regulatoria, distinguiendo entre simplificación normativa y administrativa y formulando recomendaciones para su mejor implementación.Pontificia Universidad Católica del Perú2025-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/31834THEMIS Revista de Derecho; Núm. 87 (2025): Derecho Regulatorio; 21-431810-9934reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/31834/27832http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/318342025-09-01T17:30:23Z
dc.title.none.fl_str_mv Regulatory simplification: the necessary distinction between regulating and administrative management
Simplificación regulatoria: la necesaria distinción entre normar y administrar
title Regulatory simplification: the necessary distinction between regulating and administrative management
spellingShingle Regulatory simplification: the necessary distinction between regulating and administrative management
Muñoz Vicuña, Diego
Meta-regulation
Better regulation
Regulatory simplification
Normative simplification
Administrative simplification
Metarregulación
Mejora regulatoria
Simplificación regulatoria
Simplificación normativa
Simplificación administrativa
title_short Regulatory simplification: the necessary distinction between regulating and administrative management
title_full Regulatory simplification: the necessary distinction between regulating and administrative management
title_fullStr Regulatory simplification: the necessary distinction between regulating and administrative management
title_full_unstemmed Regulatory simplification: the necessary distinction between regulating and administrative management
title_sort Regulatory simplification: the necessary distinction between regulating and administrative management
dc.creator.none.fl_str_mv Muñoz Vicuña, Diego
Muñoz Vicuña, Pablo
author Muñoz Vicuña, Diego
author_facet Muñoz Vicuña, Diego
Muñoz Vicuña, Pablo
author_role author
author2 Muñoz Vicuña, Pablo
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Meta-regulation
Better regulation
Regulatory simplification
Normative simplification
Administrative simplification
Metarregulación
Mejora regulatoria
Simplificación regulatoria
Simplificación normativa
Simplificación administrativa
topic Meta-regulation
Better regulation
Regulatory simplification
Normative simplification
Administrative simplification
Metarregulación
Mejora regulatoria
Simplificación regulatoria
Simplificación normativa
Simplificación administrativa
description Three bills are currently under discussion in the Chilean Congress, all with the common goal of simplifying regulation. These bills propose the creation of three agencies: (i) the Office of Sectoral Authorizations and Investment; (ii) the Committee of Undersecretaries for Regulation and Sectoral Evaluation; and (iii) the Agency for the Quality of Public Policies and Productivity.In light of these legislative proposals and the limited conceptualization of the subject, both nationally and internationally, this article aims to propose a conceptual framework for regulatory simplification, distinguishing between normative and administrative simplification, and offering recommendations for its more effective implementation.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-08-27
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/31834
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/31834
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/31834/27832
dc.rights.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv THEMIS Revista de Derecho; Núm. 87 (2025): Derecho Regulatorio; 21-43
1810-9934
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844072413932814336
score 13.906606
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).