Regulatory simplification: the necessary distinction between regulating and administrative management
Descripción del Articulo
Three bills are currently under discussion in the Chilean Congress, all with the common goal of simplifying regulation. These bills propose the creation of three agencies: (i) the Office of Sectoral Authorizations and Investment; (ii) the Committee of Undersecretaries for Regulation and Sectoral Eva...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2025 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31834 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/31834 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Meta-regulation Better regulation Regulatory simplification Normative simplification Administrative simplification Metarregulación Mejora regulatoria Simplificación regulatoria Simplificación normativa Simplificación administrativa |
id |
REVPUCP_4fc963007113f875b452ce4e98f13e06 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31834 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Regulatory simplification: the necessary distinction between regulating and administrative managementSimplificación regulatoria: la necesaria distinción entre normar y administrarMuñoz Vicuña, DiegoMuñoz Vicuña, PabloMeta-regulationBetter regulationRegulatory simplificationNormative simplificationAdministrative simplificationMetarregulaciónMejora regulatoriaSimplificación regulatoriaSimplificación normativaSimplificación administrativaThree bills are currently under discussion in the Chilean Congress, all with the common goal of simplifying regulation. These bills propose the creation of three agencies: (i) the Office of Sectoral Authorizations and Investment; (ii) the Committee of Undersecretaries for Regulation and Sectoral Evaluation; and (iii) the Agency for the Quality of Public Policies and Productivity.In light of these legislative proposals and the limited conceptualization of the subject, both nationally and internationally, this article aims to propose a conceptual framework for regulatory simplification, distinguishing between normative and administrative simplification, and offering recommendations for its more effective implementation.Actualmente, se discuten tres proyectos de ley en el Congreso de Chile que tienen como objetivo común simplificar la regulación, proponiendo conjuntamente, la creación de tres entidades: (i) la Oficina de Autorizaciones Sectoriales e Inversión; (ii) el Comité de Subsecretarias y Subsecretarios para la Regulación y Evaluación Sectorial; y (iii) la Agencia para la calidad de las Políticas Públicas y la Productividad.A propósito de estos proyectos de Ley y la escasa conceptualización en la materia, tanto nacional como en la experiencia comparada, el presente artículo tiene como finalidad proponer una conceptualización de la simplificación regulatoria, distinguiendo entre simplificación normativa y administrativa y formulando recomendaciones para su mejor implementación.Pontificia Universidad Católica del Perú2025-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/31834THEMIS Revista de Derecho; Núm. 87 (2025): Derecho Regulatorio; 21-431810-9934reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/31834/27832http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/318342025-09-01T17:30:23Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Regulatory simplification: the necessary distinction between regulating and administrative management Simplificación regulatoria: la necesaria distinción entre normar y administrar |
title |
Regulatory simplification: the necessary distinction between regulating and administrative management |
spellingShingle |
Regulatory simplification: the necessary distinction between regulating and administrative management Muñoz Vicuña, Diego Meta-regulation Better regulation Regulatory simplification Normative simplification Administrative simplification Metarregulación Mejora regulatoria Simplificación regulatoria Simplificación normativa Simplificación administrativa |
title_short |
Regulatory simplification: the necessary distinction between regulating and administrative management |
title_full |
Regulatory simplification: the necessary distinction between regulating and administrative management |
title_fullStr |
Regulatory simplification: the necessary distinction between regulating and administrative management |
title_full_unstemmed |
Regulatory simplification: the necessary distinction between regulating and administrative management |
title_sort |
Regulatory simplification: the necessary distinction between regulating and administrative management |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Muñoz Vicuña, Diego Muñoz Vicuña, Pablo |
author |
Muñoz Vicuña, Diego |
author_facet |
Muñoz Vicuña, Diego Muñoz Vicuña, Pablo |
author_role |
author |
author2 |
Muñoz Vicuña, Pablo |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Meta-regulation Better regulation Regulatory simplification Normative simplification Administrative simplification Metarregulación Mejora regulatoria Simplificación regulatoria Simplificación normativa Simplificación administrativa |
topic |
Meta-regulation Better regulation Regulatory simplification Normative simplification Administrative simplification Metarregulación Mejora regulatoria Simplificación regulatoria Simplificación normativa Simplificación administrativa |
description |
Three bills are currently under discussion in the Chilean Congress, all with the common goal of simplifying regulation. These bills propose the creation of three agencies: (i) the Office of Sectoral Authorizations and Investment; (ii) the Committee of Undersecretaries for Regulation and Sectoral Evaluation; and (iii) the Agency for the Quality of Public Policies and Productivity.In light of these legislative proposals and the limited conceptualization of the subject, both nationally and internationally, this article aims to propose a conceptual framework for regulatory simplification, distinguishing between normative and administrative simplification, and offering recommendations for its more effective implementation. |
publishDate |
2025 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2025-08-27 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/31834 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/31834 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/31834/27832 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
THEMIS Revista de Derecho; Núm. 87 (2025): Derecho Regulatorio; 21-43 1810-9934 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844072413932814336 |
score |
13.906606 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).