Conceptions about mathematics teaching in teachers of primary public schools
Descripción del Articulo
        This paper is part of a qualitative research study that took place in five public schools of Lima between 2005 and 2007. The goal was to identify teachers’ conceptions about teaching and learning in order to understand their pedagogic practice. The sample included 9 sixth grade teachers of primary s...
              
            
    
                        | Autores: | , , , | 
|---|---|
| Formato: | artículo | 
| Fecha de Publicación: | 2008 | 
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú | 
| Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú | 
| Lenguaje: | español | 
| OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/1064 | 
| Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1064 | 
| Nivel de acceso: | acceso abierto | 
| Materia: | Conceptions beliefs teachers teaching mathematics concepciones creencias docentes enseñanza matemática | 
| id | REVPUCP_4d302997fed5b9b9664979a6424c4ebf | 
|---|---|
| oai_identifier_str | oai:revistaspuc:article/1064 | 
| network_acronym_str | REVPUCP | 
| network_name_str | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú | 
| repository_id_str |  | 
| spelling | Conceptions about mathematics teaching in teachers of primary public schoolsConcepciones sobre la enseñanza de matemática en docentes de primaria de escuelas estatalesMoreano, GiovannaAsmad, UrsulaCruz, GustavoCuglievan, GiseleConceptionsbeliefsteachersteachingmathematicsconcepcionescreenciasdocentesenseñanzamatemáticaThis paper is part of a qualitative research study that took place in five public schools of Lima between 2005 and 2007. The goal was to identify teachers’ conceptions about teaching and learning in order to understand their pedagogic practice. The sample included 9 sixth grade teachers of primary schools. Results show that traditional pedagogic conceptions are strongly rooted and this is reflected in the pedagogic practice of all teachers. Mathematics teaching is characterized by the following of rules and procedures, the routine practice of exercises, the use of key words and the lack of a significant context for learning.Esta investigación forma parte de un estudio cualitativo, realizado en cinco escuelas estatales de Lima entre el 2005 y el 2007. El principal objetivo fue identificar las concepciones que los docentes sostenían sobre la enseñanza y aprendizaje de matemática para comprender su práctica pedagógica. La muestra estuvo conformada por nueve docentes de sexto grado de primaria. Los resultados muestran un fuerte arraigo de las concepciones pedagógicas tradicionales, que se encuentra reflejado en las prácticas pedagógicas de los docentes. La enseñanza de matemática se caracterizó por el seguimiento de reglas y procedimientos, la práctica rutinaria de ejercicios, el uso de palabras clave y la falta de un contexto significativo para su aprendizaje.Pontificia Universidad Católica del Perú2008-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/106410.18800/psico.200802.005Revista de Psicología; Vol. 26 Núm. 2 (2008); 299-3342223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1064/1029info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/10642020-03-10T18:53:24Z | 
| dc.title.none.fl_str_mv | Conceptions about mathematics teaching in teachers of primary public schools Concepciones sobre la enseñanza de matemática en docentes de primaria de escuelas estatales | 
| title | Conceptions about mathematics teaching in teachers of primary public schools | 
| spellingShingle | Conceptions about mathematics teaching in teachers of primary public schools Moreano, Giovanna Conceptions beliefs teachers teaching mathematics concepciones creencias docentes enseñanza matemática | 
| title_short | Conceptions about mathematics teaching in teachers of primary public schools | 
| title_full | Conceptions about mathematics teaching in teachers of primary public schools | 
| title_fullStr | Conceptions about mathematics teaching in teachers of primary public schools | 
| title_full_unstemmed | Conceptions about mathematics teaching in teachers of primary public schools | 
| title_sort | Conceptions about mathematics teaching in teachers of primary public schools | 
| dc.creator.none.fl_str_mv | Moreano, Giovanna Asmad, Ursula Cruz, Gustavo Cuglievan, Gisele | 
| author | Moreano, Giovanna | 
| author_facet | Moreano, Giovanna Asmad, Ursula Cruz, Gustavo Cuglievan, Gisele | 
| author_role | author | 
| author2 | Asmad, Ursula Cruz, Gustavo Cuglievan, Gisele | 
| author2_role | author author author | 
| dc.subject.none.fl_str_mv | Conceptions beliefs teachers teaching mathematics concepciones creencias docentes enseñanza matemática | 
| topic | Conceptions beliefs teachers teaching mathematics concepciones creencias docentes enseñanza matemática | 
| description | This paper is part of a qualitative research study that took place in five public schools of Lima between 2005 and 2007. The goal was to identify teachers’ conceptions about teaching and learning in order to understand their pedagogic practice. The sample included 9 sixth grade teachers of primary schools. Results show that traditional pedagogic conceptions are strongly rooted and this is reflected in the pedagogic practice of all teachers. Mathematics teaching is characterized by the following of rules and procedures, the routine practice of exercises, the use of key words and the lack of a significant context for learning. | 
| publishDate | 2008 | 
| dc.date.none.fl_str_mv | 2008-03-21 | 
| dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion | 
| format | article | 
| status_str | publishedVersion | 
| dc.identifier.none.fl_str_mv | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1064 10.18800/psico.200802.005 | 
| url | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1064 | 
| identifier_str_mv | 10.18800/psico.200802.005 | 
| dc.language.none.fl_str_mv | spa | 
| language | spa | 
| dc.relation.none.fl_str_mv | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1064/1029 | 
| dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess | 
| eu_rights_str_mv | openAccess | 
| dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf | 
| dc.publisher.none.fl_str_mv | Pontificia Universidad Católica del Perú | 
| publisher.none.fl_str_mv | Pontificia Universidad Católica del Perú | 
| dc.source.none.fl_str_mv | Revista de Psicología; Vol. 26 Núm. 2 (2008); 299-334 2223-3733 0254-9247 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP | 
| instname_str | Pontificia Universidad Católica del Perú | 
| instacron_str | PUCP | 
| institution | PUCP | 
| reponame_str | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú | 
| collection | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú | 
| repository.name.fl_str_mv |  | 
| repository.mail.fl_str_mv |  | 
| _version_ | 1840900894297686016 | 
| score | 13.932913 | 
 Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
    La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
 
   
   
             
            