The Ills of Legal Education

Descripción del Articulo

This article offers a critical view of university legal education, highlighting the identity and purpose crisis it faces. In this context, the author identifies three main issues: the fundamental objectives, the quality of students, and the pedagogical process. In this regard, he argues that legal e...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Zile, Zigurds
Formato: artículo
Fecha de Publicación:1980
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5822
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/5822
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Legal education
lawyer training
legal teaching methods
pre-legal instruction
transferable skills
law school admission process
instrumentalist concept of lawyering
Educación legal
formación de abogados
métodos de enseñanza legal
instrucción pre-legal
habilidades transmisibles
proceso de admisión a la facultad
concepto instrumentalista de la abogacía
id REVPUCP_43ba8a1dba9a27d6fdfcc388ee4e9ff3
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5822
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling The Ills of Legal EducationLos males de la educación legalZile, ZigurdsLegal educationlawyer traininglegal teaching methodspre-legal instructiontransferable skillslaw school admission processinstrumentalist concept of lawyeringEducación legalformación de abogadosmétodos de enseñanza legalinstrucción pre-legalhabilidades transmisiblesproceso de admisión a la facultadconcepto instrumentalista de la abogacíaThis article offers a critical view of university legal education, highlighting the identity and purpose crisis it faces. In this context, the author identifies three main issues: the fundamental objectives, the quality of students, and the pedagogical process. In this regard, he argues that legal education should not be limited to training lawyers since law is a multifaceted discipline and, as lawyers handle conflicts in a confrontational context, they must have skills that go beyond the application of rules, such as the perception of facts, the recognition of values and interests and the analysis of problems. The text also criticizes law school admissions methods, which focus on specific skills rather than maturity and life experience. In addition it questions teaching methods centered on legal liturgy, proposing problem analysis as a more effective pedagogical alternative. Thus, it is suggested that legal education should include instruction in practical skills and exposure to the ambiguity and flexibility of law, preparing students for social changes and evolving legal rules. Consequently, the author proposes a reform to develop professionals with a deep understanding of human conflicts, the ability to analyze and communicate effectively, and an appreciation of the complexity and ambiguity of law, which are essential for professional practice and service to society.El presente artículo ofrece una visión crítica de la educación legal universitaria, destacando la crisis de identidad y propósito que enfrenta. En ese marco, el autor identifica tres principales problemáticas: los objetivos fundamentales, la calidad del estudiantado y el proceso pedagógico. Al respecto, argumenta que la enseñanza del derecho no debe limitarse a formar abogados, ya que el derecho es una disciplina multifacética y, en tanto los abogados manejan conflictos en un contexto de enfrentamiento, deben tener habilidades que van más allá de la aplicación de reglas, como la percepción de hechos, el reconocimiento de valores e intereses y el análisis de problemas. Asimismo, el autor critica los métodos de admisión en las facultades de derecho, que se centran en aptitudes específicas en lugar de la madurez y experiencia de vida. Además, cuestiona los métodos de enseñanza enfocados en la liturgia legal, proponiendo el análisis de problemas como una alternativa pedagógica más efectiva. Así, sugiere que la educación legal debe incluir instrucción en habilidades prácticas y exposición a la ambigüedad y flexibilidad del derecho, preparando al estudiante para cambios sociales y reglas legales cambiantes. A partir de ello, el autor propone una reforma que desarrolle profesionales con una comprensión profunda de los conflictos humanos, capacidad de análisis y comunicación efectiva, así como una apreciación de la complejidad y la ambigüedad del derecho, esenciales para la práctica profesional y el servicio a la sociedad.Pontificia Universidad Católica del Perú1980-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/5822Derecho PUCP; No. 34 (1980); 67-76Derecho PUCP; Núm. 34 (1980); 67-76Derecho PUCP; n. 34 (1980); 67-762305-25460251-3420reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/5822/5816Derechos de autor 2016 Derecho PUCPinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/58222024-09-29T23:41:10Z
dc.title.none.fl_str_mv The Ills of Legal Education
Los males de la educación legal
title The Ills of Legal Education
spellingShingle The Ills of Legal Education
Zile, Zigurds
Legal education
lawyer training
legal teaching methods
pre-legal instruction
transferable skills
law school admission process
instrumentalist concept of lawyering
Educación legal
formación de abogados
métodos de enseñanza legal
instrucción pre-legal
habilidades transmisibles
proceso de admisión a la facultad
concepto instrumentalista de la abogacía
title_short The Ills of Legal Education
title_full The Ills of Legal Education
title_fullStr The Ills of Legal Education
title_full_unstemmed The Ills of Legal Education
title_sort The Ills of Legal Education
dc.creator.none.fl_str_mv Zile, Zigurds
author Zile, Zigurds
author_facet Zile, Zigurds
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Legal education
lawyer training
legal teaching methods
pre-legal instruction
transferable skills
law school admission process
instrumentalist concept of lawyering
Educación legal
formación de abogados
métodos de enseñanza legal
instrucción pre-legal
habilidades transmisibles
proceso de admisión a la facultad
concepto instrumentalista de la abogacía
topic Legal education
lawyer training
legal teaching methods
pre-legal instruction
transferable skills
law school admission process
instrumentalist concept of lawyering
Educación legal
formación de abogados
métodos de enseñanza legal
instrucción pre-legal
habilidades transmisibles
proceso de admisión a la facultad
concepto instrumentalista de la abogacía
description This article offers a critical view of university legal education, highlighting the identity and purpose crisis it faces. In this context, the author identifies three main issues: the fundamental objectives, the quality of students, and the pedagogical process. In this regard, he argues that legal education should not be limited to training lawyers since law is a multifaceted discipline and, as lawyers handle conflicts in a confrontational context, they must have skills that go beyond the application of rules, such as the perception of facts, the recognition of values and interests and the analysis of problems. The text also criticizes law school admissions methods, which focus on specific skills rather than maturity and life experience. In addition it questions teaching methods centered on legal liturgy, proposing problem analysis as a more effective pedagogical alternative. Thus, it is suggested that legal education should include instruction in practical skills and exposure to the ambiguity and flexibility of law, preparing students for social changes and evolving legal rules. Consequently, the author proposes a reform to develop professionals with a deep understanding of human conflicts, the ability to analyze and communicate effectively, and an appreciation of the complexity and ambiguity of law, which are essential for professional practice and service to society.
publishDate 1980
dc.date.none.fl_str_mv 1980-06-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/5822
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/5822
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/5822/5816
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Derecho PUCP
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Derecho PUCP
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Derecho PUCP; No. 34 (1980); 67-76
Derecho PUCP; Núm. 34 (1980); 67-76
Derecho PUCP; n. 34 (1980); 67-76
2305-2546
0251-3420
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1841536401661755392
score 13.754616
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).